2009-08-30, 17:01
Medlem
pilt77s avatar
Ska man ta anställning inom en gräv/anläggningsfirma så kräver ju arbetsgivaren oftast både utbildningsintyg och några års erfarenhet.

Men, om jag startar upp en egen enskild firma där jag själv kör grävmaskinen, då finns det väl inga lagar o regler som säger att jag måste ha en formell utbildning? Det enda jag hittat när jag läst runt på nätet är att det finns kollektivavtal som kan kräva att maskinförare har rätt utbildning. Men om jag ska gräva några timmer på helgerna hemma i folks trädgårdar kan det väl inte krävas något?
Citera
2009-08-30, 17:07
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Ska man ta anställning inom en gräv/anläggningsfirma så kräver ju arbetsgivaren oftast både utbildningsintyg och några års erfarenhet.

Men, om jag startar upp en egen enskild firma där jag själv kör grävmaskinen, då finns det väl inga lagar o regler som säger att jag måste ha en formell utbildning? Det enda jag hittat när jag läst runt på nätet är att det finns kollektivavtal som kan kräva att maskinförare har rätt utbildning. Men om jag ska gräva några timmer på helgerna hemma i folks trädgårdar kan det väl inte krävas något?

Du ska kunna få köra grävmaskin med vanligt B-körkort för om jag minns rätt ingår rättigheten att använda Motorredskap av klass 1 och 2
Citera
2009-08-30, 19:25
Medlem
De flesta gräv/arbets fordon är körbara med Epa/a traktor kort.
Citera
2009-08-30, 20:19
Medlem
Krackshots avatar
Jag kör nästan dagligen grävmaskin på mitt jobb (kyrkogård) och jag har bara B-körkort.
Finns regler som säger att dom som inte har B-körkort inte får köra någonting hos oss, men sålänge man har B-lappen så är det free for all.
Citera
2009-11-07, 14:41
Medlem
Kasakis avatar
Jag utbildar mig till grävmaskinist nu och det jag har lärt mig är att man måste ha b-körkort för att få kör men certifikat för att få utföra arbete, tror att kyrkan kommer runt detta ioch med ni jobbar bara med den till egetbruk ?
Citera
2009-11-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

Utbildning är till för o lära kan man de redan eller har motivation till att lära sig det utan utbildning så är de inga problem. jobbar nu som grävmaskinist utan utbildning.

B- kort räcker..
www.tya.se finns mkt där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in