Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jakt och fiske kan väl gott och väl vara ett forum, dock har du en poäng med friluftsliv.
Om fiske behöver separeras från jakt får deltagare i diskussioner yppa sig om, jag tyckte det verkade vara smidigt, men det kanske inte är det?
Jag låter andra komma med synpunkter och håller dörren öppen för en ändrad inställning.
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Är inte jakt, fiske och friluftsliv ganska hopkopplade som företeelser? Ett av argumenten från jägare (i debatten mot antijägare) brukar vara att man som jägare får komma ut i naturen. Är inte det i princip detsamma som friluftsliv?
Separeringen känns inte direkt klockren...
När jag säger friluftsliv menas att huvudsyftet är att vandra/paddla/skida/rida i naturen, om man har med ett spö och/eller bössa(sällsynt) är inte själva grejen.
Jag tippar på att majoriteten av alla människor som vandra på leder och fritt i terrängen inte har spö eller bössa med sig, de söker andra upplevelser än fiskaren/jägaren helt enkelt. Men denna diskussion är egentligen onödig, det räcker med att titta på specialpressen för att inse skillnaderna, det finns olika intressesfärer helt enkelt(utan att förneka en viss överlappning).
Fiske och friluftsliv kan ibland vara samma sak, men oftast är det inte så. Vanligast är att man har en stuga(fast punkt)varifrån man utgår, få fiskare kombinerar fiske med vandring.
Sportfiskare vandrar sällan i dagar för att nå ett fiskevatten, helst slipper undan de ansträngningar som friluftsmänniskor primärt söker.
Tar man en titt i forumet är fisketrådarna som kan tolkas som friluftsliv fåtaliga, fokus ligger på fisket inte det enkla levernet i det fria, därmed finns ingen risk för hårklyverier.
Jakt och friluftsliv är inte heller samma sak, även om naturupplevelserna fås på köpet, i så fall kan båtliv och bilturer också räknas som friluftsliv eller varför inte en motorcykeltur genom en storskog?
Å andra sidan delar ofta grupperna intressen, jägaren sysslar ibland med friluftsliv, likaså sportfiskaren, även om det omvända d.v.s. frilufsaren i mindre utsträckning är jägare/sportfiskare. Risken för sammankopplingar för jakt och friluftsdiskussioner är ännu mindre än för sportfiske och friluftsliv, här finns inga hållbara argument för en separering.
Ett forum för friluftsliv fyller ett tomrum anser jag, med tanke på hur populär denna fritidssysselsättning är, kan det tyckas märkligt att inget forum för friluftsliv finns. Det finns otroligt mycket att diskutera i ämnet, vad sägs om: utrustning(stort område), vandringsleder, fysik, nybörjartips, hemmabyggen, matlagning i det fria, diskussioner om platser att besöka också de sedvanliga trådarna som mer har karaktären av ljugarbänk(otroliga bedrifter under hemska förhållanden)

.
Edit: jag föreslår inte en splittring utan en uppdelning i underforum