• 1
  • 2
2009-08-30, 11:38
Medlem
Dr.Elmos avatar
Jag fick precis höra av mina föräldrar att min nästkusin blivit knivskulen för någon vecka sedan.

Situation:
Min nästkusin är på väg hem från jobbet en vardar runt klockan 23. Han är 20 år och bor på Klostergården i Lund, som nästan kan jämföras med Rosengård i Malmö. Det cirkulerar bland annat mycket droger.
Plötsligt kommer två killar fram till honom och frågar om "han har en femma", som i trakten betyder i stil med "har du knark" (rätta mig om jag har fel). Min nästkusin förstår givetvis inte vad killarna snackar om, blir rädd och springer där ifrån. Plötsligt tappar han sin telefon, vänder om för att plocka upp och blir nerslagen och knivskuren i magen. Han får akut åka till lassarette.

Hur ska man egentligen agera i en sådan situation för att apmongona inte ska göra som de gjorde här?
Ska man bara gå där ifrån?
Prata med dem?
(Plocka fram pistolen ock skjuta dem? )
Hur hade ni själva agerat?
Citera
2009-08-30, 12:20
Medlem
Varför svarar han inte bara: Nej det har jag inte (på ett neutralt sätt...) och fortsätter att gå?
Om han nu inte vill ha nåt med dom här att göra??
Detta är ju basics....

BTW: "en femma" är antagligen 5 gram av något slags knark. Skulle nästan gissa att det är hasch.....
Citera
2009-08-30, 12:32
Medlem
Eyecandyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
Jag fick precis höra av mina föräldrar att min nästkusin blivit knivskulen för någon vecka sedan.

Ursäkta men vad är en nästkusin? Sen kan han ju inte vara så bra vän med honom eftersom du inte visste om att han varit knivhuggen fören en vecka senare...

Citat:
t e x t .

Hur ska man egentligen agera i en sådan situation för att apmongona inte ska göra som de gjorde här?

Ska man bara gå där ifrån?
Prata med dem?
(Plocka fram pistolen ock skjuta dem? )
Hur hade ni själva agerat?

Är dom höga eller liknade så spelar det nog inte så mycket roll vad man gör. Inte för att jag provat droger själv men jag kan tänka mig att man är inte helt smart i skallen och är logisk tänkande. Men om dom kommer och bråkar igen, sälj dom lite socker utblandat med råttgift och säg att det är kokain eller något..
Citera
2009-08-30, 12:41
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyecandys
Ursäkta men vad är en nästkusin? Sen kan han ju inte vara så bra vän med honom eftersom du inte visste om att han varit knivhuggen fören en vecka senare...
Nästkusin är en synonym till syssling, och vad fan spelar det för roll om jag inte är bra vän med honom? Det kan väl hända mig lika väl?
Citera
2009-08-30, 12:46
Medlem
Eyecandyss avatar
Citat:
Nästkusin är en synonym till syssling, och vad fan spelar det för roll om jag inte är bra vän med honom? Det kan väl hända mig lika väl?

Ah, sry missförstod vad du menade.. Trodde du menade vad du skulle göra åt situationen med din nästkusin.. Altså om du skulle gå och banka skiten ur dom för dom knivhögg kusinen..

Nah, det bästa är nog bara och lubba iväg skulle jag tro. Är man inte jävligt bra på att försvara sig aka ngn kampsport/boxning eller så varför ta riskten?
Citera
2009-08-30, 13:05
Medlem
Bobby Creeks avatar
Hur ser din kusin ut? Dom kan ju inte gå runt och fråga vem som helst.
Citera
2009-08-30, 13:41
Medlem
becauses avatar
Jag hade nog gjort likadant som din syssling om jag ska vara helt ärlig, hade hade ju bara en jävla otur att han tappade telefonen. Fast iofs så vet jag att jag är ganska snabb med att springa.

Vet man att man inte skulle komma undan med att springa så ska man försöka vara så trevlig som man kan och bara le och säga att man inte förstår vad de pratar om, det är nog det bästa man kan göra i den situationen. Man ska absolut inte visa sin rädsla för då känner sig de bara större och starkare och tror att de kan göra vad de vill.
Citera
2009-08-30, 15:35
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Creek
Hur ser din kusin ut? Dom kan ju inte gå runt och fråga vem som helst.
Det är väldigt konstigt faktiskt. Han är svensk, normalbyggt och absolut inte typen som skulle sälja droger. Frågan är om de ens är ute efter droger eller bara att slå ner någon.
Citera
2009-08-30, 19:43
Råkade ut för nått liknande för ett par år sedan, tog fram min expanderbara batong o förjade veva mot dräggen...

Sen sprang de iväg o jag försökte lugna min tjej (som var lite manodepressiv), då jag hörde:
-Nä, jag slåss inte med han, han har en jävla fjäderbatong...!
Citera
2009-08-30, 20:29
Medlem
SoTireds avatar
Dom ville kniva honom eller bara råna.
Lucky to be alive
Citera
2009-08-30, 21:11
Medlem
helt ärligt köper jag inte att någon går fram till din kusin och frågar efter en femma om dom inte vet vem han är eller att han sysslar med droger...

för all del är det inte omöjligt att bli påhoppad utan anledning det är relativt vanligt, men att dom säger så till han, troligen har han något otalt med dom sedan innan och han säger inte hela sanningen...

hade dom velat råna han hade dom ju bara satt kniven mot halsen och bett om pengar, om man ska råna nån vem fan går fram och frågar om han har en femma sedan springer ifatt och knivskär honom och lättar.
Citera
2009-08-30, 22:26
Medlem
Bobby Creeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
helt ärligt köper jag inte att någon går fram till din kusin och frågar efter en femma om dom inte vet vem han är eller att han sysslar med droger...

Har hänt mig faktiskt 2 gånger att folk kommit fram och frågat efter droger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in