2009-08-30, 10:08
Medlem
Awwents avatar
Jag har stött på ett riktigt, riktigt jobbigt problem och jag har ingen aning om hur man fixar det utan att lägga timmar på att installera om Windows XP etc. Jag visste inte riktigt var jag skulle placera tråden eftersom att jag inte har något operativsystem över huvudtaget!

Det är så att jag försökte mig på att installera Arch Linux enligt en guide och allt gick fint, förutom att partitionerna verkade vara helt konstiga så det gick inte att fortsätta i installationen (auto-prepare fungerade inte heller). Jag satt och försökte få det att fungera i flera timmar, sen gav jag upp och tryckte in Windows XP-skivan därför att jag ÄR säker på att det var mina gamla partitioner som krånglade till allt. Jag raderade alla mina partitioner (inklusive den med Windows XP) och sedan försökte jag igen.

När man får upp inloggningsgrejen på Live CDn och man ska logga in med root eller arch så får jag följande error ungefär: "/bin/login: error while loading shared libraries: /lib/libshadow.so.0: cannot read file data: Input/output error"

Jag vet att det inte är något fel på skivan så jag undrar hur man nollställer hårddisken helt utan att ha något operativsystem eller så? =S
Citera
2009-08-30, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Jag har stött på ett riktigt, riktigt jobbigt problem och jag har ingen aning om hur man fixar det utan att lägga timmar på att installera om Windows XP etc. Jag visste inte riktigt var jag skulle placera tråden eftersom att jag inte har något operativsystem över huvudtaget!

Det är så att jag försökte mig på att installera Arch Linux enligt en guide och allt gick fint, förutom att partitionerna verkade vara helt konstiga så det gick inte att fortsätta i installationen (auto-prepare fungerade inte heller). Jag satt och försökte få det att fungera i flera timmar, sen gav jag upp och tryckte in Windows XP-skivan därför att jag ÄR säker på att det var mina gamla partitioner som krånglade till allt. Jag raderade alla mina partitioner (inklusive den med Windows XP) och sedan försökte jag igen.

När man får upp inloggningsgrejen på Live CDn och man ska logga in med root eller arch så får jag följande error ungefär: "/bin/login: error while loading shared libraries: /lib/libshadow.so.0: cannot read file data: Input/output error"

Jag vet att det inte är något fel på skivan så jag undrar hur man nollställer hårddisken helt utan att ha något operativsystem eller så? =S

Tja, om du bootar från en CD och får detta felmeddelandet, så är det antingen fel på CDn eller så suger den archlinux image som du har brännt på CDn.
Det felmeddelandet du får klagar på att vissa libbar inte kan läsas in korrekt, dessa anropas när du försöker logga in med root.

Ett sätt att "nollställa", vill inte kalla det nollställa egentligen (för det är det inte), det är att skriva sönder mbr, så du tappar all partitionsinformation.

T ex
dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=1 bs=512
Ovanstående kommando skriver över de 512 första byten på disken (MBR) med nollor. Detta borde vara tillräckligt för att inget OS skall känna igen något.
sda = sata eller scsi disk
Om du har hda, då är det en vanlig hederlig IDE-disk.
Citera
2009-08-30, 10:28
Medlem
Awwents avatar
Var skriver jag in det kommandot? Har letat runt men hittar ingen terminal där jag kan skriva in det.

EDIT: Har hittat något som heter GRUB där man kan skriva in kommandon. Hur gör man = i en engelsk tangentbordslayout?
Senast redigerad av Awwent 2009-08-30 kl. 10:32.
Citera
2009-08-30, 10:33
Bannlyst
Citat:
Var skriver jag in det kommandot? Har letat runt men hittar ingen terminal där jag kan skriva in det.

Boota från valfri linuxdist liveCD och skriv detta kommando i konsol/terminal som root.
Om inte dd-kommandot finns, så är det ingen vettig linuxdist du har fått tag på iaf
Citera
2009-08-30, 10:37
Medlem
Awwents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Boota från valfri linuxdist liveCD och skriv detta kommando i konsol/terminal som root.
Om inte dd-kommandot finns, så är det ingen vettig linuxdist du har fått tag på iaf
Det är Arch Linux. Problemet är ju att jag inte kommer in som root, det är ju då allt failar.
Citera
2009-08-30, 10:48
Bannlyst
Citat:
Det är Arch Linux. Problemet är ju att jag inte kommer in som root, det är ju då allt failar.

Du säger att det inte är fel på CDn, hur har du verifierat detta?
Citera
2009-08-30, 10:50
Medlem
Awwents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Du säger att det inte är fel på CDn, hur har du verifierat detta?
Det fungerade innan, på samma CD.
Citera
2009-08-30, 10:55
Bannlyst
Citat:
Det fungerade innan, på samma CD.

Men uppenbart har du någon form av läsfel när du bootar från CDn, om det är så att CDn kanske är repig eller smutsig, så kan ju lasern på din CD-läsare inte tyda informationen korrekt.
Eller så kanske din CD-läsare behöver rengöras eller kanske påväg att bli trasig.

Läsfel är jag ganska säker på att det är ditt problem, men varför är ju en annan historia.
Citera
2009-08-30, 12:35
Medlem
Eyecandyss avatar
Citat:

EDIT: Har hittat något som heter GRUB där man kan skriva in kommandon. Hur gör man = i en engelsk tangentbordslayout?

Byt till svenskt tangentbord..

/ tecknet sitter nere brevid höger skift
= tecknet sitter framför backspace knappen

(om det är detta du menar) i varje fall på mitt tangentbord..
Citera
2009-08-30, 19:46
Medlem
DrMegahertzs avatar
Precis som swedala säger; det är nåt skit med skivan/läsaren.

Bränn en ny kopia i låg hastighet och prova igen.
Citera
2009-08-30, 20:48
Medlem
eller kör med usb-sticka (unetbootin.sourceforge.net). upplever risken för skriv- och läsfel som mindre. och så är det mindre klumpigt. går snabbare också.
i bios ändrar man bara boot-ordning (eller/och hd-ordning)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in