Citat:
Ursprungligen postat av Sunhize
Jag har nu äntligen efter alla dessa år vågat mig in på linux och hittils så gillar jag det skarpt.. Alla program och allt funkar, och tycker det är ganska så stilrent.. Men självklart så ser man alla dessa flashiga desktops, och smarta lösningar etc etc... Så jag börjar kolla in vad och hur man gör...
Jag kör ubuntu 8.10 med gnome nu.. Har hört att det finns en del andra, som bla KDE..
Har förstått att det inte är någon större skillnad mer än smaksak..
Är även Openbox, fluxbox och allt vad dem heter samma sak som KDE och Gnome etc? Eller är det någon man lägger till på sitt tex Gnome virtuella fönster?..
Och är det okey att installer flera st olika viruella desktops? Att ha KDE och GNOME och Fluxbox installerat samtidigt eller blir det massa krongel och drar det ner prestandan mycket?
Vad mer för bra desktopsenvironments finns det att välja?
mvh
Sunhize
Som du själv har upptäckt, så är det en smaksak vilken desktop/window manager man vill köra.
Du kan installera så många du önskar, det kommer inte påverka din prestanda eller krångla mer för att du har många olika fönsterhanterare installerade.
Det enda som påverkas är ditt diskutrymme, men det är ju ganska naturligt då du installerar mer mjukvara.
Du kan t o m köra alla dessa desktop/window managers samtidigt om så önskas, då du enkelt kan köra flera X-sessioner samtidigt, utan att det krånglar.
Allt handlar bara om hur bra prestanda din dator har.