2009-08-30, 03:29
Medlem
Sunhizes avatar
Jag har nu äntligen efter alla dessa år vågat mig in på linux och hittils så gillar jag det skarpt.. Alla program och allt funkar, och tycker det är ganska så stilrent.. Men självklart så ser man alla dessa flashiga desktops, och smarta lösningar etc etc... Så jag börjar kolla in vad och hur man gör...

Jag kör ubuntu 8.10 med gnome nu.. Har hört att det finns en del andra, som bla KDE..

Har förstått att det inte är någon större skillnad mer än smaksak..

Är även Openbox, fluxbox och allt vad dem heter samma sak som KDE och Gnome etc? Eller är det någon man lägger till på sitt tex Gnome virtuella fönster?..

Och är det okey att installer flera st olika viruella desktops? Att ha KDE och GNOME och Fluxbox installerat samtidigt eller blir det massa krongel och drar det ner prestandan mycket?

Vad mer för bra desktopsenvironments finns det att välja?

mvh

Sunhize
Citera
2009-08-30, 06:03
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Tjena o välkommen till forumet!

Jag kommer posta en del länkar till info som kan kan kännas för detaljerad, men det är bra med en stabil grund och man måste inte memorera allt för man kommer ofta ihåg vart man kan läsa mer om något när det nämns i framtiden.

Nästan allt du ser och gör på skärmen grundar sig mjukvarumässigt i X, som sedan läggs på med ett par fler program för att slutgiltligen närma sig de funktionella, visuella och prestandamässiga krav du har
- http://sv.wikipedia.org/wiki/X_Window_System

Som gammal windows user kan det kännas konstigt att inga enhetsbokstäver eller programmapp finns, det finns däremot en annan ordning som tur är. Kolla upp FHS, File Hierarchy System.
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Filesys...archy_Standard

För att återgå till X och WMs.. Jag har skrivit om att använda multipla fönsterhanterare tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av R.W.Cheese
När du väl har installerat mer än en skrivbordshanterare (window manager, WM) är det mycket lätt att enkelt använda flera stycken samtidigt (tom med samma användare) utan att behöva logga ut.

Det finns något som kallas "virtual console" och TTY's. Det går att byta mellan olika TTY's genom att trycka Ctrl+Alt+F<siffra>. På olika TTY's kan man logga in och få upp ett CLI (command line interface), därifrån kör man helt enkelt ett kommando för att starta valfri fönsterhanterare på specifierad virtual console (tror jag använder alla begrepp korrekt nu).

Själv kör jag Ubuntu 8.10 och använder TTY7, VC 0 och fönsterhanteraren Fluxbox som standard. Jag kan byta till t.ex TTY6, logga in och sedan starta upp Gnome på t.ex VC 1. När jag trycker Ctrl+Alt+F9 ploppar Gnome-miljön upp Ctrl+Alt+F7 tar mig tillbaka till Fluxbox-miljön. Skulle någon miljö hänga sig trycker man Ctrl+Alt+Backspace så stängs X på aktuell VC.

Kommandon för att starta Gnome eller KDE på VC 1:
$ xinit /usr/bin/gnome-session -- :1
$ xinit /usr/bin/startkde -- :1

All ovanstående info (och lite till) hittad på http://lists.centos.org/pipermail/centos/2005-July/007498.html och givetvis testad!

Hoppas det kan vara lite material för dig att finna potentialen hos Linux
Senast redigerad av R.W.Cheese 2009-08-30 kl. 06:35.
Citera
2009-08-30, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunhize
Jag har nu äntligen efter alla dessa år vågat mig in på linux och hittils så gillar jag det skarpt.. Alla program och allt funkar, och tycker det är ganska så stilrent.. Men självklart så ser man alla dessa flashiga desktops, och smarta lösningar etc etc... Så jag börjar kolla in vad och hur man gör...

Jag kör ubuntu 8.10 med gnome nu.. Har hört att det finns en del andra, som bla KDE..

Har förstått att det inte är någon större skillnad mer än smaksak..

Är även Openbox, fluxbox och allt vad dem heter samma sak som KDE och Gnome etc? Eller är det någon man lägger till på sitt tex Gnome virtuella fönster?..

Och är det okey att installer flera st olika viruella desktops? Att ha KDE och GNOME och Fluxbox installerat samtidigt eller blir det massa krongel och drar det ner prestandan mycket?

Vad mer för bra desktopsenvironments finns det att välja?

mvh

Sunhize

Som du själv har upptäckt, så är det en smaksak vilken desktop/window manager man vill köra.

Du kan installera så många du önskar, det kommer inte påverka din prestanda eller krångla mer för att du har många olika fönsterhanterare installerade.
Det enda som påverkas är ditt diskutrymme, men det är ju ganska naturligt då du installerar mer mjukvara.

Du kan t o m köra alla dessa desktop/window managers samtidigt om så önskas, då du enkelt kan köra flera X-sessioner samtidigt, utan att det krånglar.
Allt handlar bara om hur bra prestanda din dator har.
Citera
2009-08-30, 13:52
Medlem
Sunhizes avatar
Tack så mycket för svaren!

Bättre svar hade jag inte kunnat få.. Besvarade allt och lite till.

Ska nu dyka in och pilla lite och se vad för intressanta saker man kan göra med detta OSet... (allt och lite till?)

mvh

sunhize
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in