2009-08-29, 02:53
Medlem
Necrokvlts avatar
Jag har tidigare använt lightroom och Adobe Bridge för att importera min RAW's från kameran till en given mapp på datorn. Sedan öppnas dessa i lightroom där jag kollar vilka som blir bra och exporterar sedan dem till .jpeg-format.

Detta system har dock trasslat till sig rejält nu. För länge sedan funkade det att autoimportera bilder till lightroom så fort jag anslöt kameran, men inte längre. Fattar inte varför men så är det.

Nu har jag iaf en mapp för varje importtillfälle som Adobe Bridge skapar, och jag antar att det får duga.

Hur gör ni? Har ni något effektivare system?
Citera
2009-08-29, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Jag har tidigare använt lightroom och Adobe Bridge för att importera min RAW's från kameran till en given mapp på datorn. Sedan öppnas dessa i lightroom där jag kollar vilka som blir bra och exporterar sedan dem till .jpeg-format.

Detta system har dock trasslat till sig rejält nu. För länge sedan funkade det att autoimportera bilder till lightroom så fort jag anslöt kameran, men inte längre. Fattar inte varför men så är det.

Nu har jag iaf en mapp för varje importtillfälle som Adobe Bridge skapar, och jag antar att det får duga.

Hur gör ni? Har ni något effektivare system?

Jag trycker i mig opiater och gör grovjobbet med ren manskraft. Manuellt bara. Sen är det gjort. Fråga doktor om du får tramadol utskrivet för det ändamålet. Det får inte jag
Citera
2009-08-29, 08:02
Medlem
Har testat ett par olika varianter, lightroom etc. Men gör lite som du... Gör en mapp dit jag importerar alla bilder, i den mappen går jag genom alla raw-filer och slänger skräp. Sen har har en bildmapp som innehåller flera mappar döpta efter resa eller typ av motiv eller så. Och där hamnar bara färdiga jpg filer. I vissa fall vill jag ha kvar raw filen, och i så fall gör jag en mapp med bildens namn, där i sparas raw och jpg.

Har aldrig riktigt gillar för automatiska sätt... vill lägga bilderna på plats själv, i mappar jag själv skapat.
Citera
2009-08-29, 10:56
Medlem
Cliffaks avatar
Kör enbart Lightroom och startar bara upp Photoshop om jag måste göra något som Lightroom inte klarar av, vilket inte är särskilt ofta. Huvudstrukturen är en mapp med tillhörande lightroomkatalog för varje år. Under dessa sorterar jag bilderna i mappar baserat på datum och lägger manuellt till vad som huvudsakligen togs (ex. "2009-08-29 Flashbackexempel"). Vid de tillfällen jag fotar RAW behåller jag bara RAW-filerna för de bilder där jag tycker det behövs, resten konverterar jag till jpg.

Backup tar Time Machine hand om helt automatiskt, och med jämna mellanrum tar jag även en manuell backup på fotomappen samt andra viktiga filer och placerar på annan ort.

Har testat lite olika system men tycker ovanstående funkar bra för mig, och med en bildvolym av ungefär 5-10k bilder/år.
Citera
2009-08-29, 12:36
Medlem
SafleBouges avatar
Jag kör lightroom, när jag ska ladda in bilder trycker jag på import from device och min kamera... Presto du har bilderna i datumordning och i en slideshow i lightroom, skitsmidigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in