• 1
  • 2
2009-08-29, 01:22
Medlem
En polare till mig påstår att sverige är det enda land i världen som har ett eget ord för BASTU, alltså det enda landet som inte använder sauna.

Kan detta verkligen vara sant?

Hjälp mig att finna sanning i detta
Citera
2009-08-29, 01:25
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ottef
En polare till mig påstår att sverige är det enda land i världen som har ett eget ord för BASTU, alltså det enda landet som inte använder sauna.

Har också hört det.
Och att det enda ordet i finland som kommer från sverige är "pojke", fast dom kanske uttalar det på något annat sätt, typ "Pojka".
Citera
2009-08-29, 01:41
Medlem
micaeles avatar
Ungefär som vårat lagom, alltså? Intressant.
Citera
2009-08-29, 02:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ungefär som vårat lagom, alltså? Intressant.
Nu finns det säkert 200 trådar om "lagom", men för min egen del har jag aldrig sett vad som är så konstigt med det ordet. Det skulle jag översätta till "perfekt" på alla andra språk. Finns inte själva ordet så funkar ju en synonym lika bra. Vill inte dra tråden offtopic, så vi släpper det.

Well. Om vi tittar på BASTU så helt utan att göra några googlingar eller undersökningar så kan man ju gissa att det är ursprunget från "badstuga". Och var det så att vi i sverige redan hade ett väl vedertaget ord för det så förstår man att vi inte bytte det mot SAUNA. Och eftersom vi är ett land med iskall vinter så är sannolikheten stor att vi redan hade veduppvärmda badstugor och namn för det, säkert samtidigt som finnarna om inte tidigare.

Andra länder, varma länder osv som inte ligger på våra breddgrader hade säkert inte vedeldade badstugor, utan kallbad istället så när finska bastun spred sig så fanns det inte redan ett ord för detta och man annammade "sauna".

Min teori iaf.
Citera
2009-08-29, 02:01
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Sauna

Citat:
The Finnish-style sauna (generally 70–80 °C (158–176 °F)), but can vary from 60 to 120 °C (140–248 °F) and the wet steam bath are the most widely known forms of sweat bathing.

Many cultures have close equivalents, such as the North American First Nations (in Canada) or Native American (in the United States) sweat lodge, the Turkish or Arab hammam, Roman thermae, Nahuatl (Aztec) temescalli, Maya temazcal, Russian banya, Estonian saun, the Jewish Shvitz, African Sifutu, Swedish bastu, Japanese Mushi-Buro, and the Korean jjimjilbang. Public bathhouses that often contained a steam room were common in the 1700s, 1800s and early 1900s and were inexpensive places to go to wash when private facilities were not generally available.
Man kan ju knappast att ett varmt rum som folk sitter i nakna är nått unikt för just finnland.

Sen är ju bastun bara ett torkrum för kött och grejer från början så det är ju knappast konstigt om tex en britt satte sig i sitt torkrum naken bara för att njuta av värmen under en kall vinter.
Citera
2009-08-29, 02:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
http://en.wikipedia.org/wiki/Sauna

Man kan ju knappast att ett varmt rum som folk sitter i nakna är nått unikt för just finnland.

Sen är ju bastun bara ett torkrum för kött och grejer från början så det är ju knappast konstigt om tex en britt satte sig i sitt torkrum naken bara för att njuta av värmen under en kall vinter.
I varma länder utan riktig vinter så lär inte någon större bastu-kultur uppstå. Men enligt din länk så fanns det en del ång-varianter i dessa varma länder iaf.
Citera
2009-08-29, 02:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ottef

Norska; badstu

Annars har samtliga sprak med det latinska alfabetet som har en wikipediaartikel om sauna just namnet sauna (eller varianter som savna), sa de spraken kan man ju bocka av

Sen finns det ju varianter saklart, steam rooms, hamam osv. Men en sauna ar fan en sauna vart i varlden man an kommer.
Citera
2009-08-29, 02:08
Medlem
lärkkans avatar
kollade runt på lite språk med hjälp av http://translate.google.com och då hade b.la ryska, serbiska och några andra slaviska språl ordet Сауна istället för bastu. Litauiska har även ett eget ord, Pirtis.
Citera
2009-08-29, 02:11
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Norska; badstu

Annars har samtliga sprak med det latinska alfabetet som har en wikipediaartikel om sauna just namnet sauna (eller varianter som savna), sa de spraken kan man ju bocka av

Sen finns det ju varianter saklart, steam rooms, hamam osv. Men en sauna ar fan en sauna vart i varlden man an kommer.
Det är logiskt, i norge och sverige så hade vi säkert redan denna badstuge-kultur, därför behöll vi vårt "bastu"/"badstu".
Citera
2009-08-29, 02:16
Medlem
tomas_sws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lärkkan
kollade runt på lite språk med hjälp av http://translate.google.com och då hade b.la ryska, serbiska och några andra slaviska språl ordet Сауна istället för bastu. Litauiska har även ett eget ord, Pirtis.

Kan nämna att Сауна är Sauna skrivet med kyrilliska bokstäver
Citera
2009-08-29, 02:19
Bannlyst
I japan säger de sauna.
Det är la det jag har att tillägga här...
Citera
2009-08-29, 02:22
Medlem
melke87s avatar
qol laysku kululeeyo = bastu, på somaliska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto