2003-12-18, 23:19
Bannlyst
Tnka sig, vad jag lskar det ordet, knn efter hur det ligger rtt i munnen.
Det jag frgar mig r, var gr grnsen mellan sjuk dekadens och sund dekadens?
Eller kan man dela upp dekadens p detta stt? Sg nyss ett inslag p nyheterna om Wacko Jacko. Att karln r dekadent rder vl ingen tvekan om men utgr dennes levnadsstt en sjuk form av dekadens?
Eller fr man ta det goda med det onda och acceptera dekadensens alla yttringar?
D jag i motsats till mnga andra tror att den naturliga fljden av dekadens r nytnkande istllet fr frfall, mste jag d acceptera WJ;s dekadenta livsstil.
D jag anser att den sunda dekadenta livsstilen inte skrdar ngra offer utan tvrtom skapar vinnare borde vl grnsen fr den sunda dekadenta livsstilen g vid den vuxna individens egna vilja. Dekadens bygger p frihet till 100% vilket man knappast kan kalla pederasten WJ;s eskapader. Sledes existerar en sjuk dekadens.
Sund dekadens (lite lustig ordkombination.) mste utmana puritanismen, eller?
En sak r helt klar, dekadens leder till nydaning, nydaning leder till puritanism, puritanism leder till dekadens! Se dr ja, nu fick jag ihop det till slut.
Dock vill jag leva i den dekadenta fasen.
Citera
2003-12-19, 13:14
Medlem
PikeWakes avatar
Hur mycket du n gillar ordet "dekadens" s r det inte ltt att f en positiv betydelse av det. Ordet r i sig negativt och kommer frn rtter som betyder "sjunka" eller "degenerera". Fr ett mindre negativt laddat ord som kan stllas mot "puritanism" kan jag fresl "hedonism" som har sina rtter i grekiskans ord fr "njutning".

Din dialektik "dekadens - nydaning - puritanism - dekadens" sabbas lite om man inte ser nydaningen som en reaktion mot dekadensen. Jag skulle tro att om man sger att ngon r dekadent s menar man samtidigt att denne ngon har sjunkit fr lgt fr att komma med ngot nytt.

Med det sagt s kan jag bara hlla med om att dekadens r ett mycket bra ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in