• 1
  • 2
2009-08-28, 22:13
Medlem
Dharmas avatar
Eftersom det verkar komma en Canon 7D så kan vi ta diskussionen om den här.

Det verkar som att de flesta specsen är ute på canonrumours

Vad tror ni att kameran kommer att hamna på för pris i Sverige?
Citera
2009-08-28, 22:34
Medlem
osiriz88s avatar
Personligen har jag ingen aning om vad jag ska tro om priset. Men de flesta av de "självutnämnda experterna" i diskutionstråden på Canonrumors påstår att priset kommer hamna på strax under 2000$. Alltså mellan 12 - 13.000 KR.

Helt underbart isåfall!
Citera
2009-08-29, 00:25
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Personligen har jag ingen aning om vad jag ska tro om priset. Men de flesta av de "självutnämnda experterna" i diskutionstråden på Canonrumors påstår att priset kommer hamna på strax under 2000$. Alltså mellan 12 - 13.000 KR.

Helt underbart isåfall!

Det i USA isånafall, kanske möjligtvis runt 15.000 svenska kronor.

Det har ju utkommit lite specs. Exempelvis 8fps.
Det är inget som jag har någon nytta av.
Däremot så är jag nyfiken på om det är APS-H \ Full frame och hur bra videofunktionen är
Citera
2009-08-29, 15:06
Medlem
Max Powers avatar
Den lär nog hamna på minst 15000 kr. Skulle den landa på 12000 kan Nikon lägga ner verksamheten. Det lär i alla fall bli mitt nästa hus.
Citera
2009-08-29, 15:17
Medlem
Necrokvlts avatar
Om den hamnar strax under 2000$ så kommer den få rejäl konkurrens av Sony a850 som ska ligga där någonstans i pris - men med fullformat!
Citera
2009-08-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Om den hamnar strax under 2000$ så kommer den få rejäl konkurrens av Sony a850 som ska ligga där någonstans i pris - men med fullformat!

Fast två HELT olika kameror. 7D = hastighet och filmfunktion, A850 = fullformat men låg serietagningshastighet. Ungefär som att säga att en lyxig sportbil konkurrerar med en pickup bara för att de ligger i samma prisklass.
Citera
2009-08-29, 16:20
Medlem
Necrokvlts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Fast två HELT olika kameror. 7D = hastighet och filmfunktion, A850 = fullformat men låg serietagningshastighet. Ungefär som att säga att en lyxig sportbil konkurrerar med en pickup bara för att de ligger i samma prisklass.

Vem använder serietagning? Jag har aldrig varit i närheten av att behöva ta mer än en bild.
Citera
2009-08-29, 16:40
Medlem
Citat:
Vem använder serietagning? Jag har aldrig varit i närheten av att behöva ta mer än en bild.

Kul att dina fotovanor ska spegla alla andras då. A850 ser ut att vara en utmärkt landskaps-, porträtt-, makro- och studiokamera.

7D ser ut att bli en grym actionkamera för sport, event, naturfoto och andra krävande situationer. Är det så svårt att föreställa sig? Eller varför tror du att kameror som Nikon D3 eller Canons 1D Mark III existerar när man uppenbarligen klarar sig med 3 bilder per sekund, lågpresterande följande autofokus och utan vädertätning?

För att inte tala om filmfunktion.

OLIKA marknader, olika kundsegment.
Citera
2009-08-29, 16:58
Medlem
Necrokvlts avatar
Citat:
Kul att dina fotovanor ska spegla alla andras då. A850 ser ut att vara en utmärkt landskaps-, porträtt-, makro- och studiokamera.

Jag har aldrig sagt något om någon annans fotovanor. Jag frågade vem som skulle behöva snabb serietagning och sade att jag själv aldrig använt det, det finns ingen anledning för dig att ha en otrevlig ton.

Och de som vill lägga cirka 2000$ på en kamera är sannolikt amatörer av det högre skiktet och bland dem amatörerna så är de fotogrenar som du nämnt sannolikt de allra populäraste, alltså en ren fullträff på en stor målgrupp av Sony.

Citat:
7D ser ut att bli en grym actionkamera för sport, event, naturfoto och andra krävande situationer.

Utan att ha prövat varken 7D, a850 eller canons och nikons flaggskepp så tror jag att de som verkligen behöver snabb serietagning för foto av sport, nyheter och avancerat naturfoto är yrkesverksamma fotografer som har pengarna att lägga på en snabb fullformatare.

En prisklass kring 2000$ är en prisklass riktad mot avancerade amatörer som jag är övertygad om kommer att vilja ha fullformat, även om det kanske är hypat. Dock så talar ju faktumet att Canon har en mycket stor kundbas för att 7D kommer att sälja mer än a850.
Citera
2009-08-30, 01:00
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt något om någon annans fotovanor. Jag frågade vem som skulle behöva snabb serietagning och sade att jag själv aldrig använt det, det finns ingen anledning för dig att ha en otrevlig ton.

Och de som vill lägga cirka 2000$ på en kamera är sannolikt amatörer av det högre skiktet och bland dem amatörerna så är de fotogrenar som du nämnt sannolikt de allra populäraste, alltså en ren fullträff på en stor målgrupp av Sony.

Utan att ha prövat varken 7D, a850 eller canons och nikons flaggskepp så tror jag att de som verkligen behöver snabb serietagning för foto av sport, nyheter och avancerat naturfoto är yrkesverksamma fotografer som har pengarna att lägga på en snabb fullformatare.

En prisklass kring 2000$ är en prisklass riktad mot avancerade amatörer som jag är övertygad om kommer att vilja ha fullformat, även om det kanske är hypat. Dock så talar ju faktumet att Canon har en mycket stor kundbas för att 7D kommer att sälja mer än a850.

svar på fråga 1: Sportfotografer, nyhetsfotografer, paparazzifotografer
svar på påstående: 1D har sålt i många exemplar, den är inte fullformat

Vill du ha fullformat: 1Ds, 5D
Vill du ha snabb serietagning: 1D, 7D
Citera
2009-08-30, 07:38
Medlem
osiriz88s avatar
Vad tror ni om alla dessa påståenden om att 7D ÄR 60D?

Nåja, vi får väl veta sanningen på Tisdag!
Citera
2009-08-30, 08:49
Medlem
Draedons avatar
Citat:

Nej då, det finns gott om oss amatörer med tight budget som gärna fotar sport. Jag själv har tex. fotat en del längdskidåkning, skicross, snowboard, freestyle och det underlättar med snabb serietagning som amatör när man inte riktigt har den erfarenheten att veta exakt när man ska trycka av. En skidåkare som dundrar ner för backen i full fart hinner flytta sig många meter på väldigt kort tid, så det är lätt att missa. Men har man 6,5 bps så blir det lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in