• 1
  • 2
2009-08-28, 22:01
Medlem
efmis avatar
Hej.

Jag går i trean på gymnasiet. Som de flesta nog vet så gör man ett projektarbete då. Jag som har en väldigt stor fascination för house-musik har bestämt mig för att ägna mitt projektarbete åt att göra house-musik.

Jag har ingen hybris så jag tror inte att jag kommer bli känd eller spela på Ibiza nästa vecka. Detta är mer en sak som jag gör för att jag är intresserad och tycker det är kul.

Vad som jag skulle tycka vore roligt och som skulle varit praktiskt är tips från er här på flashback. Som vi alla flashback-nördar vet så finns det alla tänkbara resurser här på denna sida.

Jag har ju en hel del frågor. Till exempel, vilket program skulle ni rekommendera? Behöver jag en massa prylar som kostar pengar för att lyckas? Vilka prylar behövs isf och vad kostar de? Hur pass tidskrävande är det? Även allmänna tips och fakta. Hade varit riktigt trevligt med feedback också från er alla när jag börjar komma igång.

Nu får vi ju se ifall någon nappar på detta och ifall det är något att hänga i julgranen. Hur som helst tar jag emot alla tips!

/E
Citera
2009-08-28, 22:25
Medlem
fladdermuuuss avatar
Har förstås inte så mycket erfarenhet av annan mjukvara, men tycker att Fruity Loops Studio 8 var ganska lätt att förstå sig på som nybörjare.

Om du inte har något emot piratversioner kan du nog få allt du behöver helt gratis. Någon hårdvara tror jag inte du behöver än på länge.
Citera
2009-08-29, 00:37
Medlem
Rhallas avatar
Kolla några how to FL-Studios videos på Youtube.
Citera
2009-08-29, 01:38
Medlem
ensiferums avatar
Jag kör på min Imac, med Logic pro 8, ett ljudkort samt ett midikeyboard.

Är grovt enkelt med alla loopar och olika ljud man kan ta fram. Det är då det dyrare alternativet, har ingen riktig koll utöver det.
Citera
2009-08-29, 01:41
Medlem
Lemanics avatar
Pröva Dance eJay eller Sequel (alternativt Reason). Dessa är enklare än FL Studio och Cubase.
Citera
2009-08-29, 02:12
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdermuuus
Har förstås inte så mycket erfarenhet av annan mjukvara, men tycker att Fruity Loops Studio 8 var ganska lätt att förstå sig på som nybörjare.

Om du inte har något emot piratversioner kan du nog få allt du behöver helt gratis. Någon hårdvara tror jag inte du behöver än på länge.

Okej jag ska ge FL ett försök då, det blir väl antagligen att skaffa en piratverision. Klarar man sig lång utan någon hårdvara alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av Rhalla
Kolla några how to FL-Studios videos på Youtube.

Nice, det kan jag ju göra. Simpelt men viktigt tips. Tackar så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Jag kör på min Imac, med Logic pro 8, ett ljudkort samt ett midikeyboard.

Är grovt enkelt med alla loopar och olika ljud man kan ta fram. Det är då det dyrare alternativet, har ingen riktig koll utöver det.

Jag sitter ju och trycker på en macbook pro, är logic grymt ? Vad kostar ett midikeyboard? Logic måste man väl kunna tanka? Det är lite sånt jag funderar över ifall det blir enklare med keyboard och så. Vad tycker du? Eller du menade att programmet var lätt att göra loopar i?

Citat:
Ursprungligen postat av Lemanic
Pröva Dance eJay eller Sequel (alternativt Reason). Dessa är enklare än FL Studio och Cubase.

eJay känns väl lite B? Jag kommer ihåg att jag lekte med det när jag var liten, typ mellanstadiet. Kan man göra proffsiga grejjer i det? Sequel har jag inte hört om men ska kolla upp det Reason gav jag en chans för ett tag sen man ska prova igen
Citera
2009-08-29, 02:17
Medlem
efmis avatar
Hur är det egentligen man går tillväga när man ska göra en bootleg?
Citera
2009-08-29, 02:32
Medlem
efmis avatar
Förresten, kan man använda FL Studio 8 på Leopard?
Citera
2009-08-29, 12:38
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efmi
Jag sitter ju och trycker på en macbook pro, är logic grymt ? Vad kostar ett midikeyboard? Logic måste man väl kunna tanka? Det är lite sånt jag funderar över ifall det blir enklare med keyboard och så. Vad tycker du? Eller du menade att programmet var lätt att göra loopar i?

Det finns ca 45 biljarders olika trum/synth/gitarr/bas/ljud loopar, och kan du spela spela någorlunda piano är det helt klart en fördel om du ska sitta och spela in melodier.
Citera
2009-08-29, 17:19
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Det finns ca 45 biljarders olika trum/synth/gitarr/bas/ljud loopar, och kan du spela spela någorlunda piano är det helt klart en fördel om du ska sitta och spela in melodier.

Jag har ju faktiskt spelat piano när jag var liten. Så jag kan väl lite basic. Du har inga tips på hur jag ska lära mig hantera logic snabbt? För just nu har jag bara lyckats med att lägga in en låt i programet. Antar att det är så man gör en bootleg

/E
Citera
2009-08-29, 17:25
Medlem
netkos avatar
Citat:

lol

varför i hela fridens namn ska du göra en bootleg?
Citera
2009-08-29, 17:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Bootleg: benämning på någon form av musikrelaterad inspelning (i form av ljud-, bild- eller filmupptagning) som ej är officiell. Dvs, distribueras för ekonomisk vinning av annan person än upphovsmannen eller dennes representanter (vanligtvis artisten respektive skivbolaget).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in