Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-29, 20:04
Medlem
Stuvade makaroner och köttbullar
Klimp och kallops
Makaronipudding
Chili con carne
Sen började morsan i viktväktarna och började göra hemmagjord minnestronesoppa som smakade apa

Ett av mina starkaste minnen är när jag vaknade på kvällen och gick ner och mina föräldrar tittade på Varuhuset och åt rostade mackor med räkor på och jag fick för en gångs skull stanna uppe och titta. Sen hällde morsan Te på mig, det var mindre kul men jag hade min Jon Blund pyjamas så det var rätt lugnt ändå

Det här var nog 86-87 skulle jag tro
Citera
2009-08-29, 21:06
Bannlyst
Angående skolmat minns jag när att vi fick renskav när jag gick på Sofia skola i Stockholm på 70-talet. Fast det var andra tider då.

Jag har ingen maträtt som präglat mig, dock minns jag glassen päronsplitt som har en plats i mitt hjärta. Den existerar tydligen ochså i dag, men på den tiden fick man ochså en liten "samlarbild" som följde med, vilket naturligtvis gjorde inköpet extra roligt när man var runt 5-6 år.
Citera
2009-08-30, 02:24
Medlem
Disco-Mannens avatar
boeuf bourgogne och en massa olika pastasåser
Citera
2009-08-30, 07:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Makaroner med korv, som jag fick hos min dagmamma... och var det lite extra festligt blev det spaghetti med Findus köttfärssås, ni vet glasburken. Idag tycker man den är helt chanslös mot en egenhändigt tillverkad med olivolja och vitlök och en massa goda kryddor, men ack, ack, vilket nostalgivärde...
Citera
2009-08-30, 10:01
Medlem
emdens avatar
Vart fan har Fiskbullar i currysås tagit vägen?
Citera
2009-08-30, 10:19
Medlem
Grmmbls avatar
När det var fredags så skulle naturligtvis barnen så välja maten, och vad tror ni att vi väljer? Blodpudding!
Citera
2009-08-30, 10:48
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
När det var fredags så skulle naturligtvis barnen så välja maten, och vad tror ni att vi väljer? Blodpudding!

Bra val!
Efterrätternas efterrätt: Banan med choklad i micron tillsammans med glass. Underbart.
Citera
2009-08-30, 11:23
Medlem
cosmic_dancers avatar
makaronipudding
falukorv i ugn
falukorv/köttbullar med stuvade makaroner/mos el bruna bönor
plodpudding
broccoligratäng med bacon
köttfärssås och spagetti

och ja det andra vanliga
Citera
2009-08-30, 11:59
Medlem
Pörkölt

har ingen aning om det finns någon svensk motsvarighet är inte så bra på mat, det är väl bara vanlig slags stark köttgryte med en slags hemmagjord pasta liknande sak till...väldigt gott var min favorit nör jag var liten men kan inte laga det själv så har inte blivit att jag ätit det på länge nu.
Senast redigerad av You better run 2009-08-30 kl. 12:02.
Citera
2009-08-30, 18:40
Medlem
Chili con carne. Jävlar vad jag har käkat det under min livsgång.
Citera
2009-08-30, 19:42
Medlem
wääuus avatar
Blomkålscurry med pasta.
Gjorde det själv idag faktiskt, fast utan curry.

Spenatsoppa med ägghalva.
En av mina favoriträtter fortfarande.

Stekt rödspätta med kokt potatis, citron och smält smör
En mycket mycket bra rätt faktiskt. Är vegetarian men kanske får för mig att tillaga detta någon dag ändå.

Någon slags griskött i ugnen med lite rofrukter runt, kokt potatis till och sås på sjyn
Minns inte namnet på köttet, men då en av mina favoriter.

Stinas kyckling
Har präglat mig på ett negativt sätt. Doften starkt förknippad med ångestkänslor.
Citera
2009-08-30, 19:51
Medlem
BrainDisorders avatar
Det som präglat mig mest, om man tänker hemifrån med päronen, så är det nog fredag/lördagsrätterna. Ofta var det tacos på lördagar och nån form utav biff/sås/pommes på fredagarna. Det var fina tider det och man smånjöt hela helgen.

Tyvärr så kompenserades det ju ut i veckorna, så då fick man dras med äckelpäckel som fiskbullar, blodpudding (äcklig då, svingott nu), kalops och chili con carne. Otroligt att man blir så påverkad av att komma hem från skolan och få fiskbullar med kokt potatis eller t.ex pasta, ost & skinksås. Glädjen till det sistnämda förbyttes ofta till grav sorg när det luktade fiskbullar eller ris & kyckling när man kom hem. Bra dagar var när man fick god mat, resten utav dagarna var mest en stor emodimma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in