Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse82
Morsans helgkalkon med fyllning, underbar gräddsås och kokt potatis med lite svartvinbärsgelé vid sidan.
Nu är hon död så då får jag aldrig mer äta hennes lagade mat igen.

Du hade en underbar mamma

Farmors blod- och pitepalt, samt "piteå-pojkar". Släkten var i extas dessa släktmiddagar.

Faderns besatthet utav WT pastarätter, så som makaronipudding. Efter att ha genomlidit en sådan uppväxt av matmisshandel är jag starkt rustad.
Citera
2011-03-06, 21:44
Medlem
brianmolkos avatar
blev renskav dyrare efter april 1986 ?
Citera
2011-03-06, 21:56
Medlem
VanityFairs avatar
Knödel. Varje högtid serverar min farmor denna underbara maträtt. Jag kan princip äta hur mycket som helst och kommer aldrig tröttna. Känner suger redan tills nästa gång.....

För er som inte vet var knödel är så bifogar jag en länk. http://www.dsek.lth.se/wiki/index.php/Kn%C3%B6del

Min farmor bjuder även på hennes pannkakor när jag är där och hälsar på. Mumma!

Mormors hemmagjorda köttbullar... Tråkigt nog så kommer jag nog aldrig mer få äta dom. RIP

Den maträtt som jag hatar mest är min mammas ungstekta falukorv fyfan det går verkligen inte att få i sig. Egentligen spelar det ingen roll vem som lagar den , lika vidrigt ändå.
Citera
2011-03-06, 22:44
Medlem
Evilyns avatar
Morsans snabbsoppa, med bacon och lök, grönsaker och grejer och ärtor i. Fan vad god den är.
Kaiserschmarren, en sorts tysk fluffig sötare pannkaka.
https://www.essen-und-trinken.de/uploads/thumbnails/0010/00000000010/1024x1024/Quark_Kaiserschmarren_fbcedc494caa17045232c00c3643 735b_viva2006060683.jpg
Och så hade morsan en receptsamling från 70-talet, ett av receptkorten användes flitigt och var min favoriträtt när jag var liten knatte; indonesisk gryta. Var nåt grejs med bambuskott och jordnötter.
Ja, och så nallechoklad och skinkmackor med mimosasallad på.
Citera
2011-03-07, 00:40
Medlem
Monsterflundrans avatar
Under min barndom så älskade jag farsans köttfärssås, om jag nu tänker på det så såg den faktiskt väldigt annorlunda ut då.
Det jag kommer ihåg mest av den var att det var väldigt finhackad lök (mixad i matberedare) i den, jävlar vad jag gillade den. Idag så ser farsans köttfärssås väldigt annorlunda ut, nu är det vin i etc och den är väll lite mer "sofistikerad".

Annars så var det alltid fröjd när jag åkte till farmor och farfar, farmors Stek var kunglig och även hennes fläskfilé med svamp och gräddsås. Bjuds ofta på dessa när jag är hos dem än idag.

Av det jag kommer ihåg av min mormor (dog när jag var väldigt ung) så käkade jag alltid Mariekex med smör när jag var där, dock inte ätit det sedan hon dog tror jag.

Det jag kommer ihåg att jag hatade när jag var unga var fiskbullar, spelar ingen roll vilken smak det var. Problemet var ju dock att min bror älskade fiskbullar med ris.
Citera
2011-03-07, 06:54
Medlem
Grainger-13s avatar
Hade en riktigt bra barndom när det gäller mat, dock sticker två rätter ut som vi hatade när vi var små.
Grönkålssoppa med ägghalvor plus stekta prinskorvar. Grönkål är en smak som väldigt sällan går hem hos barn misstänker jag. Numera älskar jag grönkålssoppa och för all del halländsk långkål.

Sen hade pappa en förkärlek för en vidrig lokal anrättning, helstekt panerad färsk nors med potatismos och lingonsylt. Det har resulterat i att jag får kväljningar när jag ser nors eller för all del helstekt strömning med liknande attiraljer.
Kan inte heller glömma en släktmiddag där farmor var kock som slutade med förskräckelse. Farmor var en mycket kompetent kock men det där med att servera oxtunga till en sjuåring var kanske inte hennes bästa move.

Jag hatar för övrigt den unkna lukten av älg då det ofta serverades köttbullar & pannbiff gjort på älgfärs under min uppväxt, älgstek går dock fortfarande ned
Citera
2011-03-07, 07:10
Medlem
No_fears avatar
Positiva matminnen:

Morfars rökta fisk
Mormors palt
Mammas kyckling, och sen allt hon bakade matbröd, bullar och alla småkakor.
Pappas köttfärssås

Negativa matminnen

Skolans blodpudding, rosa i mitten och kolsvarta stenhårda kanter, brrr ryser bara jag tänker på dom där som legat i en värmelåda alldeles för länge.
Skolans potatis, också legat i värmelådor allt för länge och var alldeles sönderkokta och smuliga, var som att äta jord.
Min släkt i Göteborgs mat, gillade inte fettkanter på kött när jag var liten, när vi vart bjuden till dom på mat så var det nå helt vit fettrulle som serverades, min mor berättar ännu hur min blick mot henne såg ut när jag fick se den rätten. Kommer inte ihåg vad den heter men var nån rulle med nånting i. Typ en rullad fast gjord på nån svål liknande köttbit.
Citera
2011-03-07, 09:52
Medlem
Reaper123s avatar
Blev mycket falukorv m. makaroner och köttfärssås och spaghetti när jag var barn, så kanske inte förstavalet vid matlagning idag! Däremot ser jag än idag fram emot när farmor bjuder på rotmos och fläsklägg, mums!

Värsta minnet barndomsminnet är blodpudding och ärtsoppa, blev itvingad i förstaklass i skolan och har sen dess faktiskt inte ens smakat trots att jag troligen skulle gilla det idag (20år senare)! Likaså fiskbullar...
Citera
2014-06-12, 12:12
Medlem
rewin00s avatar
Kroppkakor!!
Citera
2014-06-12, 13:12
Medlem
MeanMEs avatar
Bl.a mammas pasta bolognese, mormors panerade kalvschnitzel med salvia.
Kunde äta ihjäl mig.
Citera
2014-06-12, 13:36
Medlem
christerys avatar
Köttsoppa var det ofta hemma, på ren eller älgkött med egenodlad potatis och morötter.
Men även palt, vanlig och blodpalt. Den blev ju bättre stekt dan efter.

Mycket rökt fisk på somrarna, och såklart stekt falukorv med makaroner som jag gillar fortfarande - men inte lika mycket som då kanske.

Köttbullar och köttfärslimpa var det väl åxå men inte lika ofta som köttsoppa. Sen blev det ju lite sjöfågel, skogsfågel och en och annan hare som hamnade på bordet då vi hade hund och jägare i familjen.

Rätter som fiskpinnar fick jag bara i skolan, bad morsan göra dom en gång hemma men det blev inte alls samma.

Sen var det ju saftat och syltat av bär från skogen och saft/gele från vinbärsbuskarna hemma, det enda som inte förekom var svamp.

Väldigt lite "färdig" mat, bruna bönor (som jag inte uppskattade då) tex blötlades och kokades och detsamma hände med ärtorna till ärtsoppa. Inte några plastkorvar där inte.
Citera
2014-06-12, 14:02
Medlem
hedinos avatar
Farmors Spagetti & Köttfärssås hands down !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in