Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
När jag växte upp var det vanligt med hästkött på mackorna.
Hette hamburgerkött på den tiden tror jag.
Jag fattar i överhuvudtaget inte problemet och framförallt HYSTERIN numera med hästkött som blandats med kött/nötfärs.
Vad är problemet? Det smakar gott och ingen som mig veterligen avlidit eller blivit sjuk av det.
Typiskt I lands problem

Som christery skriver, så finns det fortfarande hamburgerkött att köpa, även om det har blivit vanligare med "hamburgerkött" av nöt. Om det är riktigt hamburgerkött, så står det ju dock på förpackningen att det är gjort på häst.
Problemet med hästkött som deklareras som nötkött är inte att det är häst, utan att inte ens tillverkaren av slutprodukten verkar ha en aning om varifrån köttet kommer. De tror att det är nötkött de köper in (säger de iallafall), men sedan visar det sig vara häst av okänt ursprung. Det är "okänt ursprung" som är problemet, inte "häst". Det stämmer att det är ett i-landsproblem, men av lite annat slag än det man normalt menar med det uttrycket. I u-länder som 60-talets Sverige var det sällan någon tvekan om vad det var för
kreatur som butikerna köpte in.
Jag tror inte att jag kommer att bli sjuk eller dö av att äta en eller två formar lasagne med hästkött i, men jag gillar inte heller tanken på att stoppa i mig kött med en massa antibiotika, steroider, eller annat onödigt i.