2010-03-14, 12:31
Medlem
chajusongs avatar
På Vi i Bredäng säljer dom nästan alltid hästbiffar och liknande, på skylten med priset är det en bild på en häst som galloperar och texten "så kan det gå om man inte springer på". Det tycker jag är härligt.
Citera
2010-03-14, 12:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
På Vi i Bredäng säljer dom nästan alltid hästbiffar och liknande, på skylten med priset är det en bild på en häst som galloperar och texten "så kan det gå om man inte springer på". Det tycker jag är härligt.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 12:50
Medlem
dePauls avatar
Förresten. TS senaste aktivitet i den här tråden var i augusti förra året. Kanske dags att lägga den här tråden till handlingarna?

Det kommer ju trots allt inget nytt i ämnet.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 15:17
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Köpte rök hamburgeskinka och när jag vaknade idag sa morsan att jag skulle slänga det för att det var hästkött. Jag svarade kött, som kött

hur agerar ni? Skulle ni kunna äta hästskött i form av skinka? (gott förresten)

Många restauranger serverar hästkött som Tornedo, Inget unikt...
Citera
2013-02-25, 21:01
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Köpte rök hamburgeskinka och när jag vaknade idag sa morsan att jag skulle slänga det för att det var hästkött. Jag svarade kött, som kött

hur agerar ni? Skulle ni kunna äta hästskött i form av skinka? (gott förresten)

När jag växte upp var det vanligt med hästkött på mackorna.
Hette hamburgerkött på den tiden tror jag.
Jag fattar i överhuvudtaget inte problemet och framförallt HYSTERIN numera med hästkött som blandats med kött/nötfärs.
Vad är problemet? Det smakar gott och ingen som mig veterligen avlidit eller blivit sjuk av det.
Typiskt I lands problem
Citera
2013-02-26, 05:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Jag fattar i överhuvudtaget inte problemet och framförallt HYSTERIN numera med hästkött som blandats med kött/nötfärs.
Vad är problemet? Det smakar gott och ingen som mig veterligen avlidit eller blivit sjuk av det.
Typiskt I lands problem

Käkade hästkött i form av pettersons hambugerkött på mackan i går. Så det finns kvar.
Problemet är om söndermedicinerade pållar hamnar på bordet, eller att man inte kan lita på vad det står i innehållsförteckningarna.

För att göra det enkelt, hade du lika gärna ätit självdöd hund? När du tror du käkar nöt...

Har inte nåt emot häst, faktiskt ser jag dom hellre på mackan är i stallet.
Citera
2013-02-26, 23:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Typiskt I lands problem

Som christery skriver, så finns det fortfarande hamburgerkött att köpa, även om det har blivit vanligare med "hamburgerkött" av nöt. Om det är riktigt hamburgerkött, så står det ju dock på förpackningen att det är gjort på häst.

Problemet med hästkött som deklareras som nötkött är inte att det är häst, utan att inte ens tillverkaren av slutprodukten verkar ha en aning om varifrån köttet kommer. De tror att det är nötkött de köper in (säger de iallafall), men sedan visar det sig vara häst av okänt ursprung. Det är "okänt ursprung" som är problemet, inte "häst". Det stämmer att det är ett i-landsproblem, men av lite annat slag än det man normalt menar med det uttrycket. I u-länder som 60-talets Sverige var det sällan någon tvekan om vad det var för kreatur som butikerna köpte in.

Jag tror inte att jag kommer att bli sjuk eller dö av att äta en eller två formar lasagne med hästkött i, men jag gillar inte heller tanken på att stoppa i mig kött med en massa antibiotika, steroider, eller annat onödigt i.
Citera
2013-03-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Som christery skriver, så finns det fortfarande hamburgerkött att köpa, även om det har blivit vanligare med "hamburgerkött" av nöt. Om det är riktigt hamburgerkött, så står det ju dock på förpackningen att det är gjort på häst.

Nu blev jag lite nyfiken. Det absolut vanligaste är ju att hamburgerkött är häst. Eftersom det är varumärket för hästkött. SCAN hade/har en version som marknadsfördes som hamburgerkött, men trots det innehöll nötkött.
Men den har jag ännu inte hittat i varuhusen jag handlat i. Typ ICA Max etc i stockholmsområdet.

Jag har än bara läst om dess förekomst på nätet. Finns alltså den feldeklarerade produkten från SCAN fortfarande i omlopp? Det måste isf vara en oerhört liten försäljning av den?

Lite märkligt att de kunnat kalla den för hambugerkött eftersom det är samma som att i stor text skriva nötkött på etiketten och sedan i innehållsförteckningen skriva att detta nötkött är tillverkat av griskött.
Vilseledande marknadsföring?
Citera
2013-04-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Nu blev jag lite nyfiken. Det absolut vanligaste är ju att hamburgerkött är häst. Eftersom det är varumärket för hästkött. SCAN hade/har en version som marknadsfördes som hamburgerkött, men trots det innehöll nötkött.
Men den har jag ännu inte hittat i varuhusen jag handlat i. Typ ICA Max etc i stockholmsområdet.
Jag har än bara läst om dess förekomst på nätet. Finns alltså den feldeklarerade produkten från SCAN fortfarande i omlopp? Det måste isf vara en oerhört liten försäljning av den?

Lite märkligt att de kunnat kalla den för hambugerkött eftersom det är samma som att i stor text skriva nötkött på etiketten och sedan i innehållsförteckningen skriva att detta nötkött är tillverkat av griskött.
Kan bero på att det marknadsförs som Oxfile.

Citat:
Livsmedelsverket åtalsanmäler Tallhöjdens kött och chark i Öxabäck i Marks kommun. Företaget har märkt kött som svensk oxfilé, men analyser visar att det var hästkött.

Anmälan rör 460 kilo kött varav Ica Maxi i Sundsvall har kvar omkring 300 kilo
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1...tes-som-oxfile
Citera
2013-04-08, 18:14
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud

Jag tycker det är rätt stor skillnad på att marknadsföra fläskkött som nötkött och att sälja nötkött som hamburgerkött, även om de flesta förknippar det senare med häst (förutom de som tror att det är kött till hamburgare ). Det verkar som om hamburgerkött från början avsåg nötkött.
Citera
2013-04-09, 09:01
Medlem
Yules avatar
På tal om den nya "skandalen" i Öxabäck. Hur ser hästkött ut? Kan man se skillnad på det och oxkött?

Griskött är ju lätt att känna igen - köttet är ljusare, mer åt det rosa hållet än rött.
Lamm... känner man i alla fall en tydlig smakskillnad på.

Men hur är det med nötkött, oxkött och häst? Det borde ju finnas en visuell skillnad som man kan träna sig att känna igen, förutsatt att man får se råa fileer.
Citera
2013-04-09, 09:42
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
...
Hur ser hästkött ut? Kan man se skillnad på det och oxkött?
...
Men hur är det med nötkött, oxkött och häst? Det borde ju finnas en visuell skillnad som man kan träna sig att känna igen, förutsatt att man får se råa fileer.

De gånger jag köpt hästkött, tex hästfilé har jag sett att fettet är gult, ibland nästan orange.
Jag har inte reagerat på något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in