• 7
  • 8
2013-04-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
På tal om den nya "skandalen" i Öxabäck. Hur ser hästkött ut? Kan man se skillnad på det och oxkött?

Griskött är ju lätt att känna igen - köttet är ljusare, mer åt det rosa hållet än rött.
Lamm... känner man i alla fall en tydlig smakskillnad på.

Men hur är det med nötkött, oxkött och häst? Det borde ju finnas en visuell skillnad som man kan träna sig att känna igen, förutsatt att man får se råa fileer.

Som användaren nedan skriver så har det nämnts en gång tidigare i tråden att hästkött tydligen är det enda kött som har gult fett. Om det finns annat som skiljer har jag ingen aning om!
Citera
2013-04-09, 10:56
Medlem
dePauls avatar
Ett välhängt nötkött kan också ha gult fett. Själva köttet är nästan mörkviolett i anstrykningen. Skillnaden ligger trots allt i färgen, fettets fördelning och placering samt lukten! Hästkött har en frisk syrlig arom medan nötkött har en mer nötig sådan.

Man bör dock veta att skillnaderna är så pass subtila att de flesta inte märker någon skillnad alls.

~Paul~
Citera
2013-04-09, 15:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
På tal om den nya "skandalen" i Öxabäck. Hur ser hästkött ut? Kan man se skillnad på det och oxkött?

Griskött är ju lätt att känna igen - köttet är ljusare, mer åt det rosa hållet än rött.
Lamm... känner man i alla fall en tydlig smakskillnad på.

Men hur är det med nötkött, oxkött och häst? Det borde ju finnas en visuell skillnad som man kan träna sig att känna igen, förutsatt att man får se råa fileer.

Där jag handlar häst är köttet mörkare än nötkött. Det är dock inget säkert tecken, eftersom välhängt, nyuppskuret nötkött också kan vara ganska mörkt. Hästbiff och hästfilé är normalt större än motsvarande delar från nöt, vilket är ett ganska säkert tecken.

Jag har käkat rätt mycket hästbiff på sistone (triggad av debatten), både som råbiff och carapaccio och stekt, och jag kan inte känna någon som helst egensmak hos hästen - möjligtvis skulle man kunna känna det om man hade bägge kötten bredvid varandra och jämförde.
Citera
2013-04-10, 09:00
Medlem
Yules avatar
Tack för alla svar!

Det är ju en mycket intressant debatt och jag har ingenting emot hästkött per se. Det vore ju intressant om butikerna kunde börja sälja hästkött i en liknande omfattning som det säljs nötkött nu. Har till och med hört att hästkött ska vara nyttigare? Mindre fett, etc. Bättre kött.

Anledningen till att man inte vill äta felmärkt kött eller "mystery" hästkött är väl för att man inte vet varifrån det kommer. Om hästen tillhört någon - blivit sjuk och fått antibiotika eller mediciner, som det sedan finns rester av vid slakt.
Citera
2013-04-15, 15:27
Medlem
slackergurus avatar
Intressant läsning:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum...t-aterkallas-/
Citera
2013-04-15, 15:59
Medlem
undervattenfisks avatar
Jag äter hamburgerkött/hästkött som pålägg och har alltid vetat att det varit häst men några har blivit helt förstummade och äcklade av att få veta att deras favoritpålägg är av hästkött.. förstår inte riktigt grejen med det.
Citera
2013-04-27, 20:23
Medlem
Franskbröd med hästkött som pålägg - bästa man fick som grabb :-)
Skulle gärna se färskt hästkött som styckningsdetalj i köttdisken - det påstås ju vara så jävla billigt, dessutom! Upp till bevis, krämare!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in