2009-08-28, 20:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ice_
Och vem har sagt något om ett mandomsprov.
Nä, jag menar generellt om när folk skryter om chili, inte direkt riktat mot dig.

Men när det gäller att det tar 15-30sekunder, så kan jag garantera dig det är inbillning.
Och om du spyr så tycker du det är såpass äckligt att du spyr pga det och inte pga vitlöken som så.
Citera
2009-08-28, 21:32
Medlem
Jag tror knappast att det är inbillning när den bränner som helvete i magen . Har googlat runt lite och det verkar som att folk är mer eller mindre känsliga för sulfider som finns i vitlöken som orsakar mer "känslighet". Vitlöken sönderdelas också med hjälp av något enzym vilket faktiskt kan vara en förklaring till varför det bränner så in i helvete i magen efter en kort stund.

Vet inte hur det är med er men många saker som jag äter kan jag känna doften av när jag pissar och om jag har uppfattat det rätt så är det p.g.a. ett eller fler enzym som bryter ner innehållet vilket många kan sakna (och dom får därför ingen distinkt lukt på sitt urin om dom t.ex. ätit sparris). Vet inte om majoriteten har dessa enzym eller om det är tvärtom, hade varit intressant att se någon form av statistik .

edit: Jag säger inte att jag har ett enzym som gör så att jag får den effekt jag får när jag äter vitlöksklyftor, har ingen aning om hur enzym egentligen fungerar, var bara en tanke :P.
Senast redigerad av Ice_ 2009-08-28 kl. 21:45.
Citera
2009-08-28, 21:50
Medlem
Memnoks avatar
Rå vitlök har jag inga problem med, brukade tidigare hacka ett par klyftor och lägga på knäckebröd om jag var förkyld. Inbillade mig att det skulle göra saken bättre. Habaneros och liknande skulle jag nog inte äta rent dock.
Citera
2009-08-28, 22:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tror knappast att det är inbillning när den bränner som helvete i magen . Har googlat runt lite och det verkar som att folk är mer eller mindre känsliga för sulfider som finns i vitlöken som orsakar mer "känslighet". Vitlöken sönderdelas också med hjälp av något enzym vilket faktiskt kan vara en förklaring till varför det bränner så in i helvete i magen efter en kort stund.

Vet inte hur det är med er men många saker som jag äter kan jag känna doften av när jag pissar och om jag har uppfattat det rätt så är det p.g.a. ett eller fler enzym som bryter ner innehållet vilket många kan sakna (och dom får därför ingen distinkt lukt på sitt urin om dom t.ex. ätit sparris). Vet inte om majoriteten har dessa enzym eller om det är tvärtom, hade varit intressant att se någon form av statistik .

edit: Jag säger inte att jag har ett enzym som gör så att jag får den effekt jag får när jag äter vitlöksklyftor, har ingen aning om hur enzym egentligen fungerar, var bara en tanke :P.
Håller med att detta kan hända, för det händer mig.
Men absolut inte så snabbt.
Jag gör en super god vitlöksås som är majonnäs liknande gjord.
Med 3min kokta ägg och olivolja och mängder med extremt finhackad vitlök eller riven.
För den ska ta fart i magen tar 1-3h och det är stora mängder rå vitlök.

Så att ta en rå vitlöks klyfta och 15-30sekunder för att reagera i magen är för mig ren nonsens.
Citera
2009-08-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så att ta en rå vitlöks klyfta och 15-30sekunder för att reagera i magen är för mig ren nonsens.

Mycket skumt för det är ungefär det tar för min mage att vrida och vända sig efter en rå vitlöksklyfta .
Citera
2009-08-29, 00:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Mycket skumt för det är ungefär det tar för min mage att vrida och vända sig efter en rå vitlöksklyfta .
Tycker du detta låter logiskt själv?
Och då tänka på hur vårat matsmältnings organ funkar?
Betvivlar inte att du kan reagera, men så snabbt är inte möjligt.
Citera
2009-08-29, 10:30
Medlem
Som sagt, mycket skumt att jag gör det då (ingen jävla placebo)

"In my situation, my stomach will usually burn within 30 seconds of eating something with onions." - Verkar som att jag inte är helt ensam, dock gäller det bara vitlök för min del.
Senast redigerad av Ice_ 2009-08-29 kl. 10:40.
Citera
2009-08-29, 13:59
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Som sagt, mycket skumt att jag gör det då (ingen jävla placebo)

"In my situation, my stomach will usually burn within 30 seconds of eating something with onions." - Verkar som att jag inte är helt ensam, dock gäller det bara vitlök för min del.

Det låter som du har problem med halsbränna?
Då kan det bli en sådan snabb reaktion.
Citera
2009-08-30, 02:19
Medlem
Hm är inte speciellt insatt på halsbränna men visst kan jag får sura uppstötningar, hänt t.ex. 2 gånger idag
Citera
2009-08-30, 11:45
Medlem
när jag är förkyld brukar jag skiva upp en hel vitlök och lägga på knäckebröd, vet att det inte är samma sak men jag äter ju endå upp hela vitlöken rå och jag har mig veterligen aldrig fått problem med magen, men jag är uppväxt med att äta starka saker så jag har aldrig fått problem med magen av det, enda jag känner är ju att man blir svettig och törstig, inte just av vitlök men mer "heta" saker.

däremot äta den ensam en rå vitlök förstår jag inte riktigt varför, det blir ju inte gott främst av allt.
Citera
2009-08-31, 00:43
Medlem
stenbits avatar
Jag tycker om att äta rå vitlök, speciellt när den är färsk med fuktigt skal. Jag knaprar gärna i mig 6-8 klyftor medan jag står vid spisen och lagar till något. Aldrig några magproblem av vitlök, men jag vet inte hur jag skulle tåla chili i större kvantiteter...
Citera
2009-08-31, 15:48
Medlem
Dougs avatar
Jag vet en som skulle stila sig och äta habanero som den var. Han fick feber och hade ett helvete på dass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in