2009-08-28, 09:31
Medlem
Som vi kan se i min tidigare tråd rörande min avstängning så har det blossat upp en diskussion mellan de som anser att Flashback är strikt ett diskussionsforum och de som anser att det är ett community. Då tråden rörde något annat (regel 1.01 och dess tolkning) så hoppas jag att vi kan ta diskussionen om forum kontra community här.

Till att börja med så vill jag be om ursäkt för att jag inte orkar hitta alla de trådar jag kommer att nämna som exempel på ett "community", de finns eller har funnits men då tiden här hemma är ganska knapp så får ni leta upp dem själva.

Om vi börjar med definitionen av vad som är ett community.
Community betyder ju samhälle, grupp - kanske samhällsgrupp.
Eller ännu bättre: en grupp i samhället som stort.

Ett diskussionsforum utan detta är bara en öppen och ofta helt anonym plats för diskussion.

Vad känner och tycker jag då om flashback? Jo:

Även om det visserligen ej är relevant så betraktar nog de flesta som ej är medlemmar här oss medlemmar som en samhällsgrupp. En gemenskap. Ofta en avvikande sådan. Flashback betraktas inte som ett forum bara sådär.
Viktigt för ett community är också en startsida vilket flashback har i och med Flashback.se, trots att de är skilda åt p.g.a. lagar rådande i Sverige. Flashback.se och dess artiklar har för mig definerat känslan och inriktningen av flashback även om admin försökt att göra den något mer allmän på sistone. Flashbacks underground stämpel kommer nog aldrig att försvinna men Flashback går bortom underground och har alltid gjort det.

Vi diskuterar allt som sällan diskuteras på andra platser, samtidigt som vi har andra forum där vi också kan diskutera "vanliga saker" . Men jag tvivlar på att någon gick med forumet för att fråga husdjurs- eller matfrågor. På Flashback är mycket tillåtet och därför blossar ofta känslorna upp, båda positiva och negativa. PÅ så sätt byggs band mellan medlemmarna som alla här kommit för att hitta en plats att kunna uttrycka fritt med andra människor som också gör det. Dvs en sorts grupp av fritänkande nazister, kommunister, liberaler, sossar, pedofiler, aktiemäklare, advokater, poliser och allt emellan himmel och jord. Men gemensamt för alla dessa är att de vill kunna samtal med andra människor obehindrat. Eftersom de flesta av oss efter en tid får en känsla av "vad" Flashback är innerst inne så får de flesta av oss en vilja att dela med sig av olika idéer och projekt som man inte kan göra på andra platser.

Här kommer en mycket kort lista över sådant som egentligen EJ hör hemma på ett diskussionforum:
Speldagböcker,
Triprapporter,
FB-fester,
FB-träffar,
Frågor om vart olika medlemmar håller hus,
FB-raids,
FB-märkning av sedlar,
FB-detektiver,
Skattjakter,
osv.

Nu har två av dessa saker förbjudits. Dock av en helt annan anledning än att de ej passar i ett diskussionforum. Admin ansåg att raids gav en dålig bild av Flashback (som ett 4-chan) och skattjakter för att det kunde vara bluffar (det senaste tycker jag personligen är mycket synd då det var ett genialt projekt).

Samtidigt förstår jag Admins vision och därför hans anledning till skapandet av alla dessa underforuim och själva Laidbackforumet i sig.
Detta SKA främst vara ett diskussionsforum, därför finns inte alla de förbannade gästböckerna och personliga bildservrarna. Men det går i mitt tycke ej att undgå att Flashback trots allt är ett community, en gemenskap som sträcker sig bortom diskussionen i sig. En indentitet på ett sätt.

Att förstöra och bekämpa detta vore synd, men samtidigt är det inget jag vill bygga på. Det ska vara spontant, finnas där trots att det ej finns en plats för det. Ett sorts underground på ett ändå för många undergroundforum

Det är min syn på det hela, vad är eran?

edit: Nu kom en idé om att göra det möjligt för användare att posta helt "anonymt"...Utan att man ens vet deras användare.
Detta är verkligen skiljegången mellan att göra Flashback till ett diskussionsforum med ett starkt community och ett mycket utvecklat diskussionsforum utan ett community alls.

De flesta tyckte dock att idén var anus, just för att man vill veta vem man pratar med, även om det bara är ett namn på internet vilket visar på att de flesta ändå ser detta som något mer än ett diskussionsforum.
Senast redigerad av OrkaPalla 2009-08-28 kl. 09:49.
Citera
2009-08-28, 11:38
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill börja med att säga att det här är min privata åsikter och ska inte missuppfattas som moderatorkårens åsikt.

Det spelar ingen roll vad du eller någon annan anser, Flashback forum är ett fucking jävla forum och inget community. Att det diskuteras saker som är av communitykaraktär gör inte ett forum till ett community.

Ja, community betyder bland annat gemenskap men på internet så är ett community just ett community. Att det finns medlemskonton på Flashback forum innebär inte att Flashback forum är ett community. Flashback forum saknar en mängd saker som gör ett community till ett community. Till exempel dess uppbyggnad och interna struktur.

Om det ser ut som ett community och används som ett community så är det ett community.

Visa mig ett exempel på ett community som ser ut som Flashback forum, eller vilket jävla forum som helst.

I slutändan spelar det dessutom ingen roll om användare X tycker att det är ett forum och användare Y tycker att det är ett community. Admin är envåldshärskare och hans ord gäller.
Citera
2009-08-28, 11:53
Medlem
Ifall inget spelar någon roll så kan vi väll stänga ner denna forumsdel din jävla idiot? Admin må vara en envåldshärskare men Flashback är dess medlemmar och det förstår han mycket väl då han tillåter och ofta uppmuntrar diskussioner och förslag. Därav detta forum.

Om du är så speciell att du inte kan använda ordet community till något annat än playahead och lunarstormliknande tillställningar så by ut ordet till gemenskap. Här diskuteras alltså ifall den gemenskap som finns är tillräckligt viktig för att tillåtas existera och växa eller om ovannämnda trådar, bland annat den herrn själv länkar till ska förbjudas totalt. För just nu befinner sig Flashback i ett sorts Limbo.
Senast redigerad av OrkaPalla 2009-08-28 kl. 11:58.
Citera
2009-08-28, 12:02
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Ifall inget spelar någon roll så kan vi väll stänga ner denna forumsdel din jävla idiot? Admin må vara en envåldshärskare men Flashback är dess medlemmar och det förstår han mycket väl då han tillåter och ofta uppmuntrar diskussioner och förslag. Därav detta forum.

Om du är så speciell att du inte kan använda ordet community till något annat än playahead och lunarstormliknande tillställningar så by ut ordet till gemenskap. Här diskuteras alltså ifall den gemenskap som finns är tillräckligt viktig för att tillåtas existera och växa eller om ovannämnda trådar, bland annat den herrn själv länkar till ska förbjudas totalt. För just nu befinner sig Flashback i ett sorts Limbo.

Lugna ner dig lite?
Citera
2009-08-28, 12:29
Medlem
Efter att man vart medlem ett längre tag så blir man trött på att folk som själva varit medlemmar ett längre tag och tycker om/har inte kulorna att protestera en idé eller ett koncept går tillbaka på att admin är en envåldshärskare.

Klart att det är ett idiotiskt argument. Lika idiotiskt som varenda fanboy som skriver det på ett spelforum I det förbannade "förslagsforumet" eller på någon annan plats på internet.

A.k.a. "If you don't like it leave"
Senast redigerad av OrkaPalla 2009-08-28 kl. 12:36.
Citera
2009-08-28, 13:15
Medlem
Supertramp01s avatar
De ger sin syn på det hela och då blir du förbannad?
Citera
2009-08-28, 13:54
Medlem
Konstigt att den här tråden är så död när den andra som ej behandlade ämnet var så levande. Aja...kommer väll.

Han gav inte sin syn på något. Han sa att min definition av community var fel och att även om den var rätt så bestämmer admin allt så jag kan bara hålla käft eller dra. (Inte ordagrant).
Det är ingen konstruktiv kritik, inga goda förslag, ingenting.

Den andra snubben kom inte med något och inte du heller och jag är inte förbannad på någon. Däremot kan jag kalla någon för idiot när denne ej kommer med någont konstruktivt, skriver oförskämt själv och dessutom har en länk till en tråd skapad på ett sätt som han ej håller med om. Aja, kan vi hålla oss till topic nu? Ber om ursäkt, han är inte en idiot (?) hans argument är idiotiska och Off-topic.
Senast redigerad av OrkaPalla 2009-08-28 kl. 14:02.
Citera
2009-08-28, 14:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Kallar min bäste herre mig för idiot, vad kreativt!

Jag tycker att diskussionen om hurvida det är ett community eller ett forum är fullständigt meningslös eftersom den inte tillför nånting.

Japp, det är faktiskt precis så speciell jag är eftersom det är tydliga exempel på communitys. Att byta ut betydelsen hjälper ju inte för då gäller ju diskussion nånting helt annat. Gemenskap är ett adjektiv och community är ett substantiv, jag försutsätter att du förstår hur fånig du får dig själv att se ut nu. Gemenskapen på Flashback har alltid funnits och är oberoende av det du svamlar om.
Jag antar att min herre menar länken till sedelmärkningen. Förutom att det är ganska roligt så är det en lek som dessutom återfinns i Laidback där dylika trådar hör hemma.
Visa mig var jag säger att det är fel med trådar av communitykaraktär.

Jag säger inte att du ska hålla käften p.g.a. Admin är en envåldshärskare utan för diskussionen forum kontra community är meningslös.
Jag sätter mig inte emot varken idéer eller förslag men du har ju varken eller, du har ett påstående.
Inte försöker jag heller döda diskussionen genom att ta upp Admin utan bara konstaterar fakta.
Senast redigerad av BigFatCone 2009-08-28 kl. 14:33.
Citera
2009-08-28, 14:20
Medlem
Citat:
Här kommer en mycket kort lista över sådant som egentligen EJ hör hemma på ett diskussionforum:
Har sett mycket av liknande företeelser på andra diskussionsforum. Det är relativt vanligt men likväl förblir de ett diskussionsforum och inte en community.
Citera
2009-08-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kallar min bäste herre mig för idiot, vad kreativt!

Jag tycker att diskussionen om hurvida det är ett community eller ett forum är fullständigt meningslös eftersom den inte tillför nånting.

Japp, det är faktiskt precis så speciell jag är eftersom det är tydliga exempel på communitys. Att byta ut betydelsen hjälper ju inte för då gäller ju diskussion nånting helt annat. Gemenskap är ett adjektiv och community är ett substantiv, jag försutsätter att du förstår hur fånig du får dig själv att se ut nu. Gemenskapen på Flashback har alltid funnits och är oberoende av det du svamlar om.
Jag antar att min herre menar länken till sedelmärkningen. Förutom att det är ganska roligt så är det en lek som dessutom återfinns i Laidback där dylika trådar hör hemma.

"en gemenskap" är väll inget adjektiv?
Det är ingen lek utan ett projekt, ett tecken på en levande gemenskap, ett community. Ett community behöver inte vara Facebook eller Lunar. Men jag antar att definitionen har blivit det genom tiden.
Här är en definition från Wikipedia:
Citat:
It does not necessarily mean that there is a strong bond among the members, although Howard Rheingold, author of the book of the same name, mentions that virtual communities form "when people carry on public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships".[2]

Det här är något jag tror har hänt med just FLASHBACK. Det är alltså inte något som BÖRJADE som ett community men det har BLIVIT ett community.
Det är min åsikt. Du kan hålla med om att det är rätt eller fel vad gäller Flashback eller hitta på egna definitioner men behöver inte snacka skit om min definition. Dessutom finns många communities som bygger på just enbart forum. Ta till exempel detta: http://heroescommunity.com/

Ett av de äldsta spelforumen på internet definerar sig självt som community.
De sysslar med precis det som vi sysslar med här på FB. Dvs öppna (spel) diskussioner, projekt, träffar och annat. Det behöver EJ vara Lunarstorm. Men det spelar inte roll vad du kallar det. Du kan väll kalla det banan och jag kan kalla det äpple.

Nu till frågan: Ska detta tillåtas och låtas växa eller förbjudas?
Citera
2009-08-28, 14:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
"en gemenskap" är väll inget adjektiv?
Det är ingen lek utan ett projekt, ett tecken på en levande gemenskap, ett community. Ett community behöver inte vara Facebook eller Lunar. Men jag antar att definitionen har blivit det genom tiden.
Här är en definition från Wikipedia:

Det här är något jag tror har hänt med just FLASHBACK. Det är alltså inte något som BÖRJADE som ett community men det har BLIVIT ett community.
Det är min åsikt. Du kan hålla med om att det är rätt eller fel vad gäller Flashback eller hitta på egna definitioner men behöver inte snacka skit om min definition. Dessutom finns många communities som bygger på just enbart forum. Ta till exempel detta: http://heroescommunity.com/

Ett av de äldsta spelforumen på internet definerar sig självt som community.
De sysslar med precis det som vi sysslar med här på FB. Dvs öppna (spel) diskussioner, projekt, träffar och annat. Det behöver EJ vara Lunarstorm. Men det spelar inte roll vad du kallar det. Du kan väll kalla det banan och jag kan kalla det äpple.

Nu till frågan: Ska detta tillåtas och låtas växa eller förbjudas?

Du har säkert rätt,jag är dålig på svensk grammatik. Min poäng var att ett community och en gemenskap inte är samma sak.

Jag pissar inte på din definition av vad en community är, eller jo, det gör jag visst och jag troligtvis inte ensam om det.

Fint att ett de äldsta spelforumen definierar sig som community,det gör inte Flashback forum, det definierar sig som ett diskussionforum. Jag drar det lite längre och lägger till "med vissa communityliknande drag". Det spelar ingen roll vad andra kallar sig eftersom vi inte är nån annanstans nu.

För att svara på din fråga;
Så länge Flashback forum ser ut som det gör idag ser jag inga problem med att det finns trådar som kanske inte har världens diskussionsunderlag alla gånger, det är bra för stämningen och skapar en trevlig gemensamhetskänsla.
Citera
2009-08-28, 15:10
Medlem
Mjo precis.

Anledning till att jag skrev exemplet Heroescommunity var ju inte för att säga "Flashback ska vara som Heroescommunity" utan för att du krävde ett exempel. Så det var för din skull, inte för att stärka mina argument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in