2009-08-28, 15:25
Medlem
BlackMetals avatar
Fick frågan i en intervju för inte så längesen. Här är mitt svar:
http://www.youtube.com/watch?v=pUVU8WvSRa4
Citera
2009-08-28, 15:26
Medlem
flashback drivs av säpo i en del av arbetet mot rikets säkerhet.
Citera
2009-08-28, 16:31
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Här kommer en mycket kort lista över sådant som egentligen EJ hör hemma på ett diskussionforum:
Speldagböcker,
Triprapporter,
FB-fester,
FB-träffar,
Frågor om vart olika medlemmar håller hus,
FB-raids,
FB-märkning av sedlar,
FB-detektiver,
Skattjakter,
osv.

Jag orkade/pallade inte läsa hela inlägget, men jag tycker att sakerna i listan är helt ok. FB känns inte bara som ett diskussionsforum för mig utan även som en gemenskap. Sakerna i listan skapar en sammanhållning mellan medlemmarna och FB börjar finnas lite i IRL världen också. Det tycker jag är helt ok för dem som vill det. I FB finns en viss sorts människor, och många av dem skulle jag gärna lära känna IRL.
Citera
2009-08-28, 17:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
På ett community så har du en hel hög med personliga sidor som du kan i stor utsträckning personifiera, till exempel. Ett community har som huvudsyfte att skapa kontakter, ett forum har som huvudsyfte att främja diskussion. Flashback är inte ett community, punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, flashback forum är de facto ett forum, det saknas massor av funktioner som gör ett community till just ett community. Reglarna är ristade i sten, punkt. Annonsering av alla slag är förbjudna, det gäller även kontaktannonser och annonser om verksamhet utanför flashback.

Att medlemmar bygger band och påbörjar roliga projekt och knyter vänskapens band har vi inget emot, det är helt okej att göra det via PM.

Taget ur reglerna...

1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte heller tillåtet att använda diskussionsforumet för privat eller kommersiell annonsering, som exempelvis köpes- och säljes-annonser eller kontaktannonser.

Undantag:

* Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
* Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.
* Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.
* Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av läkemedel och droger.
* Det är tillåtet med inlägg som innehåller ickekommersiell annonsering, gällande exempelvis länkar till undersökningar i forskningssyfte och dylikt, ifall de har ett reellt diskussionsunderlag, eller blivit godkänd av en moderator i det aktuella forumet först.

Innebär det att jag är förbjuden att i Hemelektronik diskutera hifi och samtidigt fråga användare som bor på min hemort om några av dessa kan tänka sig att starta en helt okommersiell hifi-klubb?

För att övergå till dina personliga definitioner av forum/community så är dom just personliga och inget annat. Att dom inte är huggna i sten ser vi här t ex..

http://www.vimusiker.se/

Dom kallar sig själva en community trots att det inte existerar varken bloggar, bilddagböcker eller en hög av personliga sidor.

Ett annat exempel...

http://www.foretagande.se/

Så här säger sajtens grundare...

"Som företagare och entreprenör har man ofta ett stort behov och lust av att utvecklas, få inspiration och knyta nya kontakter. Vi har själva varit verksamma inom försäljning och som företagare i många år och kände att det fanns ett behov av att samla intressant information, de bästa artiklarna och en rolig Community under ett och samma tak – Här är det första steget."

Den communityn saknar också en hel hög med personliga sidor.

På samma sätt kan man hitta webbsajter som kallar sig forum trots att dom har både bilddagböcker och andra personlig sidor, t ex...

http://www.familjeliv.se/Forum/

FamiljeLiv.se är Sveriges i särklass största forum för kvinnor i familjen.

Det visar tydligt att både fora och communities faktiskt kan vara uppbyggda praktiskt taget hur som helst och att alla vidlyftiga definitioner därför faller platt till marken.

Poängen är inte om BigFatCone har rätt eller fel. Poängen är att när vi diskuterar vad som är lämpligt och vad som inte är lämpligt på FB så kan man inte grunda resonemanget på definitioner som är godtyckliga.

En betydligt bättre argumentation är...

"På webbplatsen Flashback Forum vill vi inte bredda användningsområdet genom att införa en rad sociala plattformar. Anledningen är att Flashback Forum i huvudsak är ett diskussionsforum. Kravet på anonymitet medför också att nyttan med olika sociala plattformar blir begränsad."

På det sätter undviker man att låsa upp sig med definitioner och resonemang som kan vederläggas av vem som helst.

Vad är då FB? Till sin struktur är FB definitivt en ganska renodlad diskussionsmötesplats.

Finns det plats för några sociala plattformar? Alla fora och alla communities är i sig instrument för möten mellan människor, så även FB. OrkaPalla har redan nämnt ett antal företeelser i sitt första inlägg som är en sorts sociala plattformar. Speldagböcker och liknande företeelser är ju faktiskt inget annat än bloggar fast i en annan form.

Om vi tittar på den här tråden...Call of Duty 4 - 360 tråden, meet and play!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=655305

Det är ju inget annat än en social plattform. Vad är det som hindrar att medlemmarna i tråden kontaktar varandra via PM och beslutar sig för träffas och spela?

Min poäng är att trots FBs strikta uppbyggnad så finns det (bevisligen) plats för sociala plattformar av olika slag.

Det finns praktiskt taget ingen som vill förändra FB till ett nytt facebook. Det finns praktiskt taget ingen som vill förändra namnet FB och det finns säkert ingen som vill ändra på FBs struktur som diskussionsforum.

Däremot tror jag det vore bra om man i kommande diskussioner om FB slutar att använda definitioner som vilken användare som helst kan vederlägga på 3 minuter. Mer stringens i diskussionerna gör att man från moderatorernas sida lättare kan hantera krav och synpunkter från användarna när det gäller förändringar.
Citera
2009-08-28, 18:17
Medlem
cheeffs avatar
Fast jag ställer mej fortfarande frågande till vad det spelar för roll vad folk nu anser det vara? FB har väl funkat som det gjort ganska länge utan att det har varit några problem med benämningen på det hela. Visst kan kanske folk se olika på reglerna men t.e.x. i regel 1.01 som har tagits upp så står det ju t.o.m. att det är ett diskussionsforum så då förstår jag verkligen inte hur man skulle kunna skylla något på t.e.x "Nämen jag trodde det var ett community", som om det skulle rättfärdiga ett regelbrott.

Men sen kan man väl bryta mot en regel "olika hårt" eller hur man ska säga. Det är ju därför man ser olika straff för samma regelbrott. TS intentioner med det hela kanske inte var så farliga så därför blev straffet kanske inte lika hårt som i dom fallen där en användare blir bannlyst direkt. Som sagt undantag finns och som det står i reglerna så kan man ju prata med en mod om man är osäker på om ämnet verkligen bryter mot den aktuella regeln.

Men som sagt, vad spelar definitionen på FB för roll? Vad är det som blir så otroligt oklart? Finns det mer regler som folk anser helt omöjliga att tyda pga av att dom anser att begreppet forum eller community inte är uträtt eller helt officiellt?

Edit: Utan att ha superkoll men denna lista
FB-fester,
FB-träffar,
Frågor om vart olika medlemmar håller hus,
FB-raids,
FB-märkning av sedlar,
FB-detektiver,
Skattjakter,

Det flesta av dom trådarna ligger väl i Laidback eller humor kanske? Den forumsdel som har ett litet mer anorlunda regelverk?
Senast redigerad av cheeff 2009-08-28 kl. 18:20.
Citera
2009-08-29, 14:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Fast jag ställer mej fortfarande frågande till vad det spelar för roll vad folk nu anser det vara? FB har väl funkat som det gjort ganska länge utan att det har varit några problem med benämningen på det hela. Visst kan kanske folk se olika på reglerna men t.e.x. i regel 1.01 som har tagits upp så står det ju t.o.m. att det är ett diskussionsforum så då förstår jag verkligen inte hur man skulle kunna skylla något på t.e.x "Nämen jag trodde det var ett community", som om det skulle rättfärdiga ett regelbrott.

Du har helt rätt, cheeff. FB går inte under oberoende av vad enstaka användare kallar FB.

Det är naturligtvis inte acceptabelt att bryta mot en regel förspeglande "Nämen jag trodde det var ett community".

Grejen är att det som diskuteras i tråden handlar inte om det.
Citera
2009-08-29, 15:14
Medlem
Lutass avatar
Admin började arbeta med ett svar på trådens fråga för flera år sedan, och så vitt vi vet knåpar han fortfarande på Flashback - syfte och målsättning [ver.0.2].

https://www.flashback.org/showthread.php?t=356976
Citera
2009-08-30, 13:34
Medlem
Moltas666s avatar
Ber om ursäkt om jag bumpar tråden men jag ställde en fråga till moderatorerna, en fråga som möjligtvis "försvann"...

Taget ur reglerna...

1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte heller tillåtet att använda diskussionsforumet för privat eller kommersiell annonsering, som exempelvis köpes- och säljes-annonser eller kontaktannonser.

Undantag:

* Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
* Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.
* Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.
* Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av läkemedel och droger.
* Det är tillåtet med inlägg som innehåller ickekommersiell annonsering, gällande exempelvis länkar till undersökningar i forskningssyfte och dylikt, ifall de har ett reellt diskussionsunderlag, eller blivit godkänd av en moderator i det aktuella forumet först.

Innebär det att jag är förbjuden att i Hemelektronik diskutera hifi och samtidigt fråga användare som bor på min hemort om några av dessa kan tänka sig att starta en helt okommersiell hifi-klubb?

Så...hur är tolkningen av regelverket?
Citera
2019-04-06, 12:50
Medlem
Martikes avatar
Jag fortsätter här men min frågeställning om inspirationerna som skapade Flashback.
För att få lite perspektiv är jag i inte i första hand intresserade av vad FB har att säga om den saken för den historien känner vi alla till. Men inspirationerna som skapade FB kommer uppenbarligen från USA. Den biten skulle jag jätte gärna veta lite mer om.
Citera
2019-04-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martike
Jag fortsätter här men min frågeställning om inspirationerna som skapade Flashback.
För att få lite perspektiv är jag i inte i första hand intresserade av vad FB har att säga om den saken för den historien känner vi alla till. Men inspirationerna som skapade FB kommer uppenbarligen från USA. Den biten skulle jag jätte gärna veta lite mer om.
Ja, Loompanic, The Church of the SubGenius, discordianism och även av konstnärer som Federico Felini.

Observera, SubGenius betyder just geniet som är under ytan (flashbackianen).
Citera
2019-04-06, 19:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martike

Vad får det att säga att inspirationerna till Flashback kommer från USA?
Citera
2019-04-08, 00:25
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja, Loompanic, The Church of the SubGenius, discordianism och även av konstnärer som Federico Felini.

Observera, SubGenius betyder just geniet som är under ytan (flashbackianen).
Det ligger faktiskt något i det du säger. Symbolerna, färgerna och figurerna är lite åt subgenius hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad får det att säga att inspirationerna till Flashback kommer från USA?
Motsvarigheten till Flashback är som tidigare skribent påpekade Loompanics. Jag känner inga svenska motsvarigheter till FB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in