2003-12-18, 12:35
Medlem
Nåja, jag kan lista några jag vet.
1. Dra ut nätverks-sladden och tryck Esc vid inloggningen, sätt sedan tillbaka den sen. Nu har du ett anonymt konto med internet.
2. Skriv Anonymous som login o tryck enter(ibland måste man skriva anonymous som lösen med)
3. Alla elever på min skola har i alla fall tillgång till dess Loginscript i Novell. Bara H-klicka på N nere i taskbaren o sen Loginscript. Lek fritt..
4. Iofs har inte detta så mycket med Novell att göra men. På vissa datorer är både Kör och cmd spärrad. Gör då en textfil där du skriver c:\windows\command.exe och spara som en .bat du sen kör. Då ska du se att du får upp nåt. Detta funkar på Win98 iaf. I Xp så stängs det ner direkt, o mina .bat-kunskaper är extremt små så..
Citera
2003-12-20, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapher
Nåja, jag kan lista några jag vet.
1. Dra ut nätverks-sladden och tryck Esc vid inloggningen, sätt sedan tillbaka den sen. Nu har du ett anonymt konto med internet.
2. Skriv Anonymous som login o tryck enter(ibland måste man skriva anonymous som lösen med)
3. Alla elever på min skola har i alla fall tillgång till dess Loginscript i Novell. Bara H-klicka på N nere i taskbaren o sen Loginscript. Lek fritt..
4. Iofs har inte detta så mycket med Novell att göra men. På vissa datorer är både Kör och cmd spärrad. Gör då en textfil där du skriver c:\windows\command.exe och spara som en .bat du sen kör. Då ska du se att du får upp nåt. Detta funkar på Win98 iaf. I Xp så stängs det ner direkt, o mina .bat-kunskaper är extremt små så..

Jo fast alla dessa "punkter" är avstängda på våran skola så det gå tyvärr inte och göra, dock på min förra NOVELL skola så funkade det.
Citera
2003-12-20, 14:02
Medlem
Då har du la en bra admin
Så du kan inte skapa en textfil? Tycker jag du borde kunna. Eller har han spärrat .bat-filer ska kunna köras? Lite svårt tycker jag.
Citera
2003-12-20, 14:19
Medlem
gtk qts avatar
Med cmd-fil kommer man åt lokala disken

Ja har då la oxå laborerat lite med XP.
Om man skapar en fil med ändelsen *.cmd och i denna har raden [explorer.exe c:]
så ser man lokala disken och kan skapa nya filer på denna. Underförstått i en miljö där
administratören försökt stänga tillgången till lokala disken.

Fast det har iof inte så mycket med Novell att göra.

Det blir spännande att se hur det går för Novell med deras linux satsning.
Novells aktie har stigit ca 60% sedan det blev känt att Novell köper Suse.
Citera
2003-12-20, 17:03
Medlem
Novells svagheter? Tycker det låter mer som en Administratörs svagheter!

Jag menar.. "dra ut nätverks-sladden och tryck Esc..." kan fixas med en registernyckel.
Att er admin har ett "Anonymous" konto har ju inget med Novell att göra.
Och att ni kan "leka" med personliga loginscript är ju ingen svaghet.. snarare tvärtom. Eller?
Citera
2003-12-20, 17:39
Medlem
Hehe, nej men det kan användas som svagheter när man pratar om att ta sig in och utnyttja funktioner man inte ska kunna egentligen.
Citera
2003-12-20, 20:33
Medlem
eXPos avatar
jag har för mej att man kan starta program genom att peka ut exe filen genom ett annat program tex wordpad sen öppna program och sen köra din exe fil ... ifall det är spärrat att du inte får exekevera program... eller cmd...
Citera
2003-12-20, 22:56
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ior4fun
Novells svagheter? Tycker det låter mer som en Administratörs svagheter!
Helt korrekt! Inget av det som listats i den här tråden är något som beror på Novell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in