2009-08-27, 22:09
Bannlyst
Jag har letat efter en plats där vettiga trådar kan skapas och diskuteras inom ramen för tråden. Där trådarna modereras och trams tas bort, men den viktiga diskussionen stannar kvar.

Flashback var en sådan plats förr vill jag minnas. Men av någon anledning har moderatorerna slutat tänka själva. Nu följs Reglerna som om de vore en helig bok. Istället för att vara på debattörernas sida har moderatorerna blivit separerade från oss. När vi har en vettig diskussion, eller startskottet för en sådan, så är moderatorernas manöver att plocka fram regelboken och se om denna diskussion på något sätt kan ingripas vid. Som en fabriksarbetare som inför ett löpande band plockar bort de produkter som inte möter hans kriterium.

Det mest uppenbara exemplet är när det finns en 150 sidor lång den-stora-tråden-om-X-tråd. Där hamnar nya trådar, trots att författaren av uppenbara skäl inte vill diskutera sin fråga i en 150 sidor lång nonsenstråd som handlat om allt möjligt sedan fyra år tillbaka.

Ska jag skapa "Den stora diskussionstråden!" och sen kan vi ersätta hela forumstrukturen med en enda tråd?

Resultatet av moderatorernas dumhet (kommer inte på något bättre ord) är att forumet fylls av skräp. Diskussioner som faktiskt hade kunnat leda någonvart, kanske direkt eller kanske senare, inte hålls eftersom de diskussionerna hänvisas till Flashbacks semantiska papperskorg; "den-stora-tråden-om".

Därmed skapas en brist på diskussion, vilket förstärker intrycket av att forumet översvämmats av skräp.

Samtidigt verkar moderatorer vara blinda inför vilka trådar som aldrig kommer resultera i mer än att människor höjer sin post-count (antal inlägg).

Det är väl helt enkelt inte lika krävande att följa en helig lista med regler jämfört med att verkligen förstå diskussionsmöjligheten i tråden.

Jag antar att denna tråd nu kommer flyttas till "den-stora-tråden-med-kritik-av-forumet".
Citera
2009-08-27, 22:15
Medlem
Snövits avatar
Är det bättre om moderatorerna godtyckligt raderar det de själva anser inte bör få finnas? Själv tycker jag det är superbra att det finns tydliga regeler om vad som inte får postas och vad som tas bort. Framförallt så tycker jag att man inte kan dela ut straff i form av varningar om användarna inte tysligt vet vad som gäller innan.

Angående mastrodonttrådar eller enskilda trådar så anser jag att båda har rätt. Man kan inte ha för många trådar av samma sak så då bör trådar slås samman. Dock ska inte detta ske om tråden har en annan vinkling eller ett nytt ämne. Men ingen vill ju ha en forumdel där det finns en uppsjö av samma trådar.
Citera
2009-08-27, 22:43
Medlem
csts avatar
Kan du ge lite konkreta exempel så att denna tråd får lite substans? För nu känns det mest som om det är ditt tyckande som står i fokus.
Citera
2009-08-27, 22:54
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Är det bättre om moderatorerna godtyckligt raderar det de själva anser inte bör få finnas? Själv tycker jag det är superbra att det finns tydliga regeler om vad som inte får postas och vad som tas bort. Framförallt så tycker jag att man inte kan dela ut straff i form av varningar om användarna inte tysligt vet vad som gäller innan.

Angående mastrodonttrådar eller enskilda trådar så anser jag att båda har rätt. Man kan inte ha för många trådar av samma sak så då bör trådar slås samman. Dock ska inte detta ske om tråden har en annan vinkling eller ett nytt ämne. Men ingen vill ju ha en forumdel där det finns en uppsjö av samma trådar.
Hellre ett forum med en uppsjö av likadana trådar, än ett forum med 5-10 gigantiska trådar, och resten låsta. (Se fildelnings forumet)

[Officiel tråd], [Officiel tråd] och [Officiel tråd] är det enda man ser. Visst att det är onödigt med massvis utan nya trådar, men skriver jag i en tråd på 400sidor, kommer mitt inlägg väldigt lätt bort - och jag får såldes inget svar.

Vet dock inte om fildelningsforumet är det bästa exemplet, då det förmodligen är det forum med mest skit.
Citera
2009-08-27, 23:04
Medlem
Gurkan100s avatar
Håller helt med TS angående de feta trådarna. Ett exempel på idiotisk sammanslagning var när Melanotan-tråden slogs i hop med "brun utan sol-kräm".
Citera
2009-08-27, 23:30
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
TS avstängd...här gäller det att passa sig noga...

TS blev givetvis inte avstängd för att han startade denna tråd, utan det är ett troll till en tidigare bannlyst medlem.
Citera
2009-08-27, 23:31
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Det har skapats en till två nya Flashback-har-förfallit-trådar i veckan sedan jag upptäckte det här forumet. Kan det inte vara läge att slå ihop dem till en stor nu?
Citera
2009-08-28, 00:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Det har skapats en till två nya Flashback-har-förfallit-trådar i veckan sedan jag upptäckte det här forumet. Kan det inte vara läge att slå ihop dem till en stor nu?

"Den stora tråden om Flashbacks förfall" kunde bli en sticky.
Citera
2009-08-28, 00:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag håller *till viss del* med i kritiken mot samlingstrådar.

Mastodonttrådar på 100-tals sidor går inte att överblicka på något sätt, är ingen bra källa till information och är oftast inte några diskussioner utan det ser mer ut så här: fråga1, fråga 2, fråga 3, svar på fråga 1, fråga 4, ett till svar på fråga 1, fråga 5, svar på fråga 2, fråga 6, svar på fråga 4 osv osv osv. Totalt oöverblickbart.

Det finns dock lägen där sådana är bra. Jag kommer direkt att tänka på en tråd jag själv skapat (lägligt va? hehe) där jag frågar efter recept där man använder kantareller. Där är trådstarten en fråga och alla inlägg i tråden är svar på frågan med olika smaskiga kantarellrecept. Om någon senare ställer en kantarellreceptfråga i matforumet så känns det ganska så klockrent att hänvisa/slå ihop med den tråden utan att det blir oöverblickbart. Samma kan gälla om man startar en tråd som handlar om såser att det kan bli en samlingstråd som tar upp recept och tillvägagångssätt för alla olika såser som finns.

När det gäller t.ex. WII så finns det sååå många olika aspekter och frågor som rör en massa olika saker, spel, chippning, releasedatum, hur man gör rent konsollen, vem som säljer vad, tillbehör, omdömnen om spel osv så där gör man ämnet en otjänst genom att slå ihop det till en samlingstråd. Det sabbar informationsflödet helt enkelt och frågor och svar hamnar huller om buller.

Sammanfattning, när trådar blir mastodonter där inte trådstarten är diskussionsunderlaget och resten svar på topic så blir det värdelöst (enligt mig), när trådarna blir mastodont-ostrukturerad-Q/A, då är det fel. Är det flera helt olika frågor, även om det är inom samma ämne (WII-konsolen) så bör det vara egna trådar.

Men samlingstrådar där man behåller standardsättet, trådstart=diskussionsunderlag, svarsinlägg=svar på topic och vidareutveckling av diskussionen inom topicen är ok.

Klistrade QAs, som enbart mods uppdaterar är ok också, dom är strukturerade med fråga/svar direkt efter varandra, lätta att söka och läsa i.

Mina 5 cents...
Citera
2009-08-28, 01:39
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Instämmer med ovanstående. Det finns bra och dåliga den-stora-tråden-om-trådar.

Ämnet får inte vara för brett. En tråd i stil med "Den stora tråden om äppelträd" lär bli pannkaka direkt då det kan gälla alltifrån plantering till hur man undviker att de skymmer morgonsolen. Däremot skulle nog en tråd i stil med "Den stora tråden om hur man planterar äppelträd" fungera.

Problemet här är givetvis var man ska dra gränsen. Här är det väl upp till moderatorerna att använda sunt förnuft. Personligen tycker jag många den-stora-tråden-om-trådar skulle kunna styckas upp, men det är nog en övermäktig uppgift då de ofta är väldigt röriga.
Citera
2009-08-28, 09:16
Medlem
epost72s avatar
Mycket handlar väl om att göra ett riktigt bra förstainlägg med en motivering om varför man anser att frågan förtjänar en egen tråd, det visar att man sökt och inte hittat en bra tråd. Detta i kombination med en bra rubrik som tydligt visar inriktningen på tråden leder oftast till att tråden får vara kvar.

Problemet på sikt kan dock bli att tråden börjar vandra från det ursprungliga topic för att till slut bli ganska lik "den stora tråden" om någonting.
Citera
2009-08-28, 09:40
Medlem
Precis. Tyckte också om när reglerna var mer som riktlinjer i praktiken. När flashback var mer levande.

I mina ögon bör diskussioner kunna utvecklas, flyta på - bli något nytt.
Detta blir svårare och svårare med mer rigorös moderering .
Ogillar också "officiella" trådar.

MEN samtidigt förstår jag hur svårt det är att just ha ett godtyckligt system och hur många jävla WoW trådar ska man till exempel tillåta? Inte lätt det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in