2009-08-27, 19:41
Medlem
Tja!

Tänkte bara höra med er om man "bör" ha fonder?
Just nu har jag tre olika fonder med olika stora belopp, inte alls mycket egentligen. Mina tankar går till att sätta in allt på ett sparkonto istället.
Jag är inte speciellt insatt i aktier och fonder så jag vet inte vilka man ska satsa på för att gå plus och inte minus.
Citera
2009-08-27, 21:15
Medlem
Necrokvlts avatar
Jag skulle, för att kunna sova gott om nätterna, ha pengarna på ett sparkonto eller i guld. Enligt min erfarenhet av fonder så kommer du inte göra några vinster stora nog för att kunna motivera huvudvärken som kommer med när en främling förvaltar dina pengar. Sedan hösten 2008 har jag inte speciellt stort förtroende för finansväsendet överlag heller...
Citera
2009-08-27, 23:21
Medlem
Tack för din synpunkt. Blir nog till att föra över fondpengarna till sparkontot.
Citera
2009-08-28, 01:20
Medlem
jokers avatar
Jag tycker got man kan ha en del av sina tillgångar i fonder. Men man ska givetvis se upp med vilken sorts fond det är och man ska spara mycket långsiktigt. Om du behöver pengarna de närmaste åren, spara på bankkonto.
Citera
2009-08-28, 07:37
Medlem
waxizs avatar
istället för sparkonto hade jag dock valt en räntefond, brukar ge lite bättre ränta iaf.
Men ska du inte röra pengarna på några år så kör på renodlade aktiefonder, antingen aktivt placerade (svårt att veta vilka som verkligen är det och vilka som bara säger det) eller tex. avanza zero som inte har några avgifter.
Citera
2009-08-28, 08:41
Medlem
Lägg dina pengar i en väldiversifierad Indexfond tex ett Välrldsindex, för att sprida dina risker och slippa förvaltarnas höga avgifter.
Citera
2009-08-28, 11:44
Medlem
Necrokvlts avatar
Det kanske är en bra idé att sprida pengarna på 10 eller fler bolag på large cap och hålla kvar i några år. Då lär du få en utveckling som ungefär motsvarar index. Skit i SAS dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in