Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-27, 13:14
  #1
Medlem
Hej,
För några år sedan spelade jag ett spel där man var en grupp med människor och en spelledare. SL sa: staden sover, varpå alla blundade. SL valde då en mördare (klappade en person på huvudet) & sade sedan "mördaren vaknar".

Mördaren fick då välja en person som skulle dödas, varpå SL väckte staden.

Det gällde sedan att klura ut vem som var mördare, och mördaren nekade såklart.

Det jag undrar över är om det är något jag missat? Jag har för mig att man kunde ha en polis/präst också som kunde lägga en blessing på en spelare. Såg en grupp festande ungdomar som spelade det här på krogen igår, såg riktigt roligt ut och tänkte styra upp det själv nästa fest.

Någon som har stenkoll på reglerna och pallar utveckla lite åt mig?

(tror knappast spelet heter "Staden sover" heller..)
Citera
2009-08-27, 13:21
  #2
Medlem
omigals avatar
Jag känner igen det där.

En person blev utsedd till mördare, som hade i uppgift att döda alla runt om kring genom att blinka åt personen.

En person blev typ läkare, eller något liknande som kunde återuppliva de döda, fast jag kommer inte ihåg hur...

En person blev polis som hade i uppgift att se vem som blinkade mest och på så sätt sätta dit mördaren.

Lekte det mycket när jag var liten, hade hur kul som helst.
Citera
2009-08-27, 13:57
  #3
Medlem
Awesomes avatar
Du glömde detektiv och sjukskötare.

När mördaren har "dödat" en person och alla sover så vaknar först sjukskötaren upp och pekar på den person som den tror blev dödad.
Sen gör detektiven samma sak.
Sen vaknar alla upp igen. Men jag har aldrig förstått meningen med detektiven och sjukskötaren
Citera
2009-08-27, 14:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Du glömde detektiv och sjukskötare.

När mördaren har "dödat" en person och alla sover så vaknar först sjukskötaren upp och pekar på den person som den tror blev dödad.
Sen gör detektiven samma sak.
Sen vaknar alla upp igen. Men jag har aldrig förstått meningen med detektiven och sjukskötaren

Detektiven/polisen är liknande mördaren, det är bara han som vet att han är detektiv. Han kan peka på en spelare för att få reda på om han är mördaren eller inte, har han rätt ska han försöka övertyga gruppen att "rösta ut" mördaren (spelet slut), men riskerar att tas för att vara mördare också och själv bli utröstad.

Så här tror jag det är: Mördaren får döda en i början på en runda. Präst kan lägga en blessing (odödlig en runda) efter mördaren, sen polis som får peka på en spelare för att få reda på antingen om han är mördare eller inte.

Sedan vaknar staden, och då vet ingen vem som är vem. Polisen får inte röja sig som polis, för då mördar mördaren honom, prästen vill inte röja sig heller såklart (ofta blessar han bara sig själv) osv. osv.

Det jag är osäker på är hur utröstningen funkar, är det en som röstas ut av i slutet av varje runda?
Citera
2009-08-27, 15:05
  #5
Medlem
omigals avatar
Kan mycket väl vara så att reglerna är olika beroende på varifrån i landet man är.

Jag kommer på mördarens och polisens uppgift, men förstår inte läkarens.
Hur ska läkaren kunna få kontakt med de döda? har för mig att man blundar när man blivit dödad. Hur gjorde läkaren för att få liv i människorna?
Citera
2009-08-27, 15:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Kan mycket väl vara så att reglerna är olika beroende på varifrån i landet man är.

Jag kommer på mördarens och polisens uppgift, men förstår inte läkarens.
Hur ska läkaren kunna få kontakt med de döda? har för mig att man blundar när man blivit dödad. Hur gjorde läkaren för att få liv i människorna?

Blunda när man dött är lite orimligt - skulle innebära att det sitter människor o blundar i 20 minuter tills spelet är slut.

Kan tänka mig att läkarens roll är likvärdigt/samma uppgift som prästens, att mordförsöket misslyckats.
Citera
2009-08-27, 15:18
  #7
Medlem
nollans avatar
Är det detta ni talar om? http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(party_game)

I Laidback-forumet finns det ett par internet-inkarnationer bl.a. Varulvsspelet (*host*som undertecknad vann*host*)
Citera
2009-08-27, 15:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Är det detta ni talar om? http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(party_game)

I Laidback-forumet finns det ett par internet-inkarnationer bl.a. Varulvsspelet (*host*som undertecknad vann*host*)

Nollan to the rescue! Snyggt! Att det där liret var så populärt, hade jag inte en aning om.
Citera
2009-08-27, 16:22
  #9
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammelDansken
Nollan to the rescue! Snyggt! Att det där liret var så populärt, hade jag inte en aning om.
Anytime! Jag hade faktiskt aldrig hört talas om det förrän det dök upp på forumet. Det känns som att man måste varit på ett och annat Jesus- eller scoutläger för att känna till såna lekar.

Hör av dig om du behöver några överlevnadstips
Citera
2009-08-27, 20:04
  #10
Medlem
omigals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Är det detta ni talar om? http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(party_game)

I Laidback-forumet finns det ett par internet-inkarnationer bl.a. Varulvsspelet (*host*som undertecknad vann*host*)

Juste, det var Maffia vi kallade det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback