2010-11-01, 10:23
Citat:
Ledsen att göra dig besviken, men ja, du behöver nog fortsätta om du ska övertyga mig om att HA är mediakåta. Det kanske är så att vi har lite olika uppfattning om vad mediakåthet är, så jag får väll förklara vad det betyder för min del.
Ursprungligen postat av ingella
Behöver jag fortsätta
I rest my case
I rest my case
Att vara mediakåt är för mig att ständigt söka rubriker eller på annat sätt försöka att exponera sig själv i olika medior, som tex Dano gör och flertalet av de nya gängen som tex CIS, Top Dogz etc.
HA brukar endast figurera i media när dom har möjlighet att göra lite "bra" PR för sin klubb eller som i fallet Brian Sandberg, när det är tex ett boksläpp på gång.
Hade HA sökt mediaexponering såsom dom "mediakåta" grupperna/personerna gör, då hade du förmodligen sett nya helsidor varje dag i tidningarna och hur många tv program som helst där HA visar hur tuffa dom är, för tro mig, det är inte så att media inte försöker få HA medlemmar att ställa upp på intervjuver.
I fallet Acar håller jag fullständigt med dig om att han är mediakåtheten personifierad, men som sagt, han är inte med i HA hur mycket du än trycker på det. Sen så får vi väll se hur lång "karriär" han får inom RD.
I dom andra länkarna du presenterade har du som sagt var Brian Sandberg som gör PR för sin bok som var aktuell vid tillfället, och även om jag håller med om att han är en flashare så håller jag inte med om att han är mediakåt.
I Danmark har dom också en lite annan relation till media. Där försöker dom att använda media som en länk till allmänheten för att visa att dom inte är så jävla farliga som polis försöker att framställa dom
I en annan av länkarna har du det berömda Ashbergklippet där det endast är herr Möller som sitter och pratar fast än hela studion är full med HA folk. Denna händelse önskar nog HA ogjort då dom inte riktigt fick ut det dom förmodligen ville med detta. Efter denna parodi så har du heller inte sett något tv program i Sverige där HA deltar frivilligt. Jo Möller hade visst någon liten show där han berättar om sitt antikvitetssamlande och sin förkärlek för övningsskytte.
I det tredje klippet har du mister HA himself, "Sonny" Barger, Och är det någon som överhuvudtaget skall synas i media så är det för fan han. Han är en levande legend som har gjort HA till vad det är idag. Tror fan det att han får förfrågningar om att ställa upp på inslag i olika sammanhang.
Han brukar inte heller hålla på att framsälla HA som en kriminell organisation, som Dano brukar hålla på, utan hans avsikt med mediakontakterna är att ge folk den andra sidan av HA-myntet som annars inte visas i media.
Det jag ville säga med detta är att du kan inte jämföra OG, CIS och andra "oranisationers" mediakåthet och självhävdelsebehov med den "goodwill" som HA ibland kastar åt mediahundarna.