Linsgryta lagar jag ofta i stora satser och fryser in:
Fräser hackad lök, morot i bitar, lite vitkål, någon potatis, lagerblad. I med linser, tomatpuré, timjan, rökt paprikapulver, salt och peppar samt buljong. Sjuder tills linserna är nästan klara, river i vitlök, smaksätter med lite balsamvinäger. Gott att fräsa med någon stark korv också om man vill.
Hommous är ett säkert kort, detta är det bästa receptet jag har hittat:
http://humus101.com/EN/2006/10/14/hummus-recipe/
Pastasås med röda linser:
Fräser lök, rivna morötter, strimlad fänkål, zucchini, tomatpure/färsk tomat. I med röda linser och buljong, krydda med någon örtkrydda och chilipulver, låt koka ihop till det blir i konsistens ungefär som köttfärssås, smaka av med salt, peppar och färskpressad citron. Servera med pasta och färskriven parmesan. Om man vill ha kött i brukar jag låta ett halvt paket strimlad bacon fräsa med från början, det blir gott.
Spanska vita bönor i gryta som min pappa brukar göra:
Blötlägg vita bönor. Koka med en bit rökt fläsk, en chorizo, en halverad lök med nejlikor instuckna, morot i bitar, hela pepparkorn, vitkål i stora bitar, persiljekvistar och lagerblad. Ta upp och kasta löken, morotsbitarna, pepparkornen, persiljan. När allt är färdigkokt, fräs skivad vitlök i mycket olivolja i en gryta. I med ett par msk vetemjöl och rökt paprikapulver, späd med kokspadet så det blir lite som stuvningskonsistens, blanda i köttet i bitar och kålen igen. Låter lite halvsunkigt, men det är jättegott!
Rostade kikärter som snacks:
Blötlägg dem över natten. Bred ut i långpanna och rosta i 200 grader med luckan på glänt. Skaka om ibland och salta mot slutet. Funkar med andra kryddor också, typ spiskummin, chili...
Sallad på stora vita bönor:
Blötlägg och koka bönorna med en halv lök med kryddnejlika i och lagerblad, salt mot slutet. Låt dem svalna i spadet. Koka färska rödbetor och potatis, skär i bitar i en stor skål. I med fint skivad rödlök, hackad saltgurka och så bönorna. Blanda med senaps- och vitlöksvinägrett, späd ev. dressingen med lite kokspad så salladen inte blir torr. Väldigt matigt och gott.
I can go on and on, är uppvuxen med mycket baljväxter på menyn och lagar det fortfarande ofta!