2009-08-27, 10:54
Medlem
Som rubriken säger, vad är erat bästa sätt att laga bönor/linser?

Behövs inte fullständiga recept utan mer tips på rätter, allmänna råd m m.

Cassoulet är lite förbisett, ur minnet brukar jag laga den så här:

Några örtkryddade korvar (inte för starka, blir inte samma sak)
Ett rejält lass vita bönor (torkade, blötlagda)
2-300 g rökt bacon
Ingen anka, men några kycklingbitar med skinn på + kyclingbuljong (så mkt att det täcker bönorna)
-Franska örter/boquet garni, färska om det finns,
200 g burktomat
två gula lökar.

bryn allt utom bönorna, hälla på buljongen, koka först någon timme (ska bli ganska torrt), alltihop i samma gryta.

Strö därefter över riktligt med ströbröd, gratinera i ugn 45 min till eller tills den är rejält brun.

Ät.

Autenticiteten i receptet kan diskuteras men gott blir det iaf.
Citera
2009-08-27, 11:07
Medlem
Tjohildas avatar
Nåt som jag slänger i mig när jag har bråttom är en enkel kikärtssallad:

Kikärtor på burk
1 kruka persilja
1 pressad vitlökdsklyfta
lite olivolja
lite citron
örtsalt

Klipp ner persiljan över ärtorna, häll på resten och blanda
Citera
2009-08-27, 12:50
Medlem
barbeliths avatar
Linsgryta lagar jag ofta i stora satser och fryser in:
Fräser hackad lök, morot i bitar, lite vitkål, någon potatis, lagerblad. I med linser, tomatpuré, timjan, rökt paprikapulver, salt och peppar samt buljong. Sjuder tills linserna är nästan klara, river i vitlök, smaksätter med lite balsamvinäger. Gott att fräsa med någon stark korv också om man vill.

Hommous är ett säkert kort, detta är det bästa receptet jag har hittat:
http://humus101.com/EN/2006/10/14/hummus-recipe/

Pastasås med röda linser:
Fräser lök, rivna morötter, strimlad fänkål, zucchini, tomatpure/färsk tomat. I med röda linser och buljong, krydda med någon örtkrydda och chilipulver, låt koka ihop till det blir i konsistens ungefär som köttfärssås, smaka av med salt, peppar och färskpressad citron. Servera med pasta och färskriven parmesan. Om man vill ha kött i brukar jag låta ett halvt paket strimlad bacon fräsa med från början, det blir gott.

Spanska vita bönor i gryta som min pappa brukar göra:
Blötlägg vita bönor. Koka med en bit rökt fläsk, en chorizo, en halverad lök med nejlikor instuckna, morot i bitar, hela pepparkorn, vitkål i stora bitar, persiljekvistar och lagerblad. Ta upp och kasta löken, morotsbitarna, pepparkornen, persiljan. När allt är färdigkokt, fräs skivad vitlök i mycket olivolja i en gryta. I med ett par msk vetemjöl och rökt paprikapulver, späd med kokspadet så det blir lite som stuvningskonsistens, blanda i köttet i bitar och kålen igen. Låter lite halvsunkigt, men det är jättegott!

Rostade kikärter som snacks:
Blötlägg dem över natten. Bred ut i långpanna och rosta i 200 grader med luckan på glänt. Skaka om ibland och salta mot slutet. Funkar med andra kryddor också, typ spiskummin, chili...

Sallad på stora vita bönor:
Blötlägg och koka bönorna med en halv lök med kryddnejlika i och lagerblad, salt mot slutet. Låt dem svalna i spadet. Koka färska rödbetor och potatis, skär i bitar i en stor skål. I med fint skivad rödlök, hackad saltgurka och så bönorna. Blanda med senaps- och vitlöksvinägrett, späd ev. dressingen med lite kokspad så salladen inte blir torr. Väldigt matigt och gott.

I can go on and on, är uppvuxen med mycket baljväxter på menyn och lagar det fortfarande ofta!
Citera
2009-08-27, 12:56
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Som rubriken säger, vad är erat bästa sätt att laga bönor/linser?

Behövs inte fullständiga recept utan mer tips på rätter, allmänna råd m m.

Mina bästa allmänna råd:

Blötlägg ordentligt! Rikligt med vatten, gärna ett dygn. Byt gärna vatten ibland. Jag blötlägger gärna även gröna linser, någon halvtimme eller timme om jag har tid, tycker de blir bättre då. Inte röda linser dock.

Vill man ha bönorna riktigt mjuka, som till hummus t ex, är det bra att koka med en liten mängd bikarbonat i kokvattnet. De blir då mycket mjuka och går fint att mosa.

Salta mot slutet av koktiden, annars blir bönorna lätt hårda.

Så, nu tror jag jag har fått ur mig det mesta i bönväg, sorry för dubbelpostning!
Citera
2009-08-27, 22:52
Medlem
poojks avatar
kikärtor, olivolja, rödlök.

blanda och njut.
Citera
2009-08-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nåt som jag slänger i mig när jag har bråttom är en enkel kikärtssallad:

Kikärtor på burk
1 kruka persilja
1 pressad vitlökdsklyfta
lite olivolja
lite citron
örtsalt

Klipp ner persiljan över ärtorna, häll på resten och blanda

Bra tips - jag brukar göra grekisk sallad med kikärtor på burk, typ:

Tomat
Sallad (lite)
Hackad rödlök
Fetaost
Oliver
Kikärtor
olivolja på det.

Eller så köper man såna invandrar-burk-bönor, som är kryddade med kummin/koriander, salt och lite citronsaft.
Citera
2009-08-28, 12:08
Medlem
Millicents avatar
Barbelith gav bra tips tycker jag.

Personligen är jag egentligen inte förtjust i gröna linser (röda är söta och goda och blir mjuka, gröna är tråkigare och blir inte mjuka lika lätt), men gröna linser i en indisk/indiskinspirerad gryta med bland annat spenat, fänkål och någon trevlig ost (i stil med halloumi) är gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in