Citat:
bara en liten kommentar dära...
på nr 2:
Kanske använder telia DHCP, vad vet jag men ja tänkte, ägs verkligen VARENDA router av ett ISP bolag? kan man själv bli ett isp bolag
kanske ett i ngt u-land utan internetlagar... typ som anonymizer.com men totalt utan loggar o att man aldrig säger vem som gjort vad osv
o så på nr 3:
fan man blir ju så förbannad... va spelar de för roll om man sitter bakom 50 proxy, sockchain o allt... när ändå allt går genom telia routers som loggar allt
hittade tracert till unix så kollat ett tag nu... de verkar som om ofta går man ut genom lite telia routrar först för att passera olika ISP's routrar.
Tänk sen när satelliterna börjar spela in vart folk går osv... fyfan, nä än sålänge kan man FORTFARANDE gå o surfa me rånarluva+handskar i på betaldatorer... (myntbetalda datorer i ett shoppingcenter i sthlm). Men jobbigt o göra sånt ofta...
Nej, alla routrar ägs inte av Isp:s. Själv har jag en Adsl-router på golvet här, den äger jag själv. Mer en switch visserligen. Dock, du kan ju köpa en Cisco Router för en massa pengar, bara på kul.
Alla routers på nätet ägs emellertid av Isp:s, är du kund hos Telia befinner du dig på deras ip-nät, och deras routrar snackar således med varandra.
Sitter du bakom "50 proxy, sockchain o allt", behöver du föga oroa dig för att någon router loggar någonting som kan tänkas vara olagligt. De ipadresser som loggas är ju inte den till din dator, utan från den sista proxyservern i kedjan du använder till nästa proxyserver, eller till servern du ansluter till. Den enda router som loggar din verkliga ip är routern mellan dig och den första proxy du ansluter till.
Låter kul att hänga med handskar och betaldatorer på shoppingcenter, vad är det du gör på nätet som är så hemligt egentligen?