• 1
  • 2
2003-12-18, 01:02
Bannlyst
1. Alla vet ju att information man skickar går genom routrar, o ganska många dessutom. Hela tiden när man surfar går datorer genom routrar switchar o bryggor. Vem ägs dessa av? finns det en karta... åtminstone för sverige? är det bara ISP bolag som har rätt att erhålla routrar som "världs" trafik går igenom? Finns det bolag eller nåt som bara äger typ en router...

2. sen vem fan äger alla ip adresser? jag menar man får ju oftast en av sin ISP som finns i deras a,b,c nätverk. Men hur får ISP bolagen ip:na tilldelade? kan man inte bara koppla in sig på en backbone kabel typ atlantkabeln o bara "ta" ett ip?

3. Läste i illustrerad vetenskap i en artikel om "storebror ser dig" o där stog det att ens ISP loggade all trafik. Stämmer det verkligen? loggar dom surfsidor, ip'n man connectat till port o tidpunkt? vad loggas. O hur länge hålls loggarna? Jag menar de borde ju uppstå ett enormt arkiv me loggfiler isåfall... är det sant att dom loggar allt trafik?
Citera
2003-12-18, 01:29
Medlem
LonErs avatar
1. De ägs av de olika teleoperatörerna. Exempelvis Telia, Tele 2, och så vidare. En karta över dem lär du knappast kunna få tag på såvida du inte har kontakter. Det är dock tämligen lätt att få reda på adressen till t ex en router, (hubar och switchar är föga vanliga ute på Internet, förekommer mest i LAN) använd bara tracert-kommandot i Ms-Dos, t ex tracert av.com. (har för mig att ett identiskt kommando används i *nix) Du får då upp en lista med ip-adresser över routrar och annat trafiken mellan din dator och servern passerar. Är ju alltid något. Sedan kan du portscanna någon av routrarna du hittat, Telia brukar köra lame Telnetlogin på sina, så de kan bruteforcas. Aldrig kommit längre än "This router is owned by Telia. Unauthorized blablabla" själv dock.

2. Alla ipadresser tilldelas av ett internetorgan som heter IANA. Exempelvis Isp:n Telia, har fått ett visst antal ip-adresser tilldelade till sig som de i sin tur får dela ut till sina kunder. Den version av ip-adresser, IpV4, som just nu används, är dock gammalmodig, eftersom ip-adresserna håller på att ta slut. En ny standard, IpV6, med många fler möjliga ip-nummer, är under konstruktion. Det har den visserligen varit i ungefär trehundra år, så hoppas inte på alltför mycket... Nej, du kan inte bara "ta" ett ip, såvida du inte befinner dig på ett LAN, då du kan använda vissa ipadresser hur du vill, exempelvis 10.x.x.x. Telia tillexempel, delar ut sina ip-adresser via en serverprogramvara som heter DHCP.

3. Alla isp:er måste enligt lag, logga viss trafik som passerar genom deras nätverk. För övrigt är Illustrerad Vetenskap en kvasivetenskaplig skämttidning på Kalle Anka-nivå, och USA kan fotografera frimärken på marken med sina satelliter, nyligen nämnda land samarbetar dessutom med Försvarets Radio Anstalt (FRA), som övervakar luftburen kommunikation - och snart även markburen, så, JA, du kan betrakta dig själv som övervakad.
Citera
2003-12-18, 02:24
Bannlyst
bara en liten kommentar dära...

på nr 2:

Kanske använder telia DHCP, vad vet jag men ja tänkte, ägs verkligen VARENDA router av ett ISP bolag? kan man själv bli ett isp bolag
kanske ett i ngt u-land utan internetlagar... typ som anonymizer.com men totalt utan loggar o att man aldrig säger vem som gjort vad osv

o så på nr 3:
fan man blir ju så förbannad... va spelar de för roll om man sitter bakom 50 proxy, sockchain o allt... när ändå allt går genom telia routers som loggar allt
hittade tracert till unix så kollat ett tag nu... de verkar som om ofta går man ut genom lite telia routrar först för att passera olika ISP's routrar.
Tänk sen när satelliterna börjar spela in vart folk går osv... fyfan, nä än sålänge kan man FORTFARANDE gå o surfa me rånarluva+handskar i på betaldatorer... (myntbetalda datorer i ett shoppingcenter i sthlm). Men jobbigt o göra sånt ofta...
Citera
2003-12-18, 13:55
Medlem
Bitmasters avatar
alla ISPs har bestämda regler om att man inte får sätta upp en server, att man inte får hacka mm. Kan man inte bli sin egen isp, och surfa på sina egna villkor?
Citera
2003-12-18, 14:27
Medlem
LonErs avatar
Citat:
bara en liten kommentar dära...

på nr 2:

Kanske använder telia DHCP, vad vet jag men ja tänkte, ägs verkligen VARENDA router av ett ISP bolag? kan man själv bli ett isp bolag
kanske ett i ngt u-land utan internetlagar... typ som anonymizer.com men totalt utan loggar o att man aldrig säger vem som gjort vad osv

o så på nr 3:
fan man blir ju så förbannad... va spelar de för roll om man sitter bakom 50 proxy, sockchain o allt... när ändå allt går genom telia routers som loggar allt
hittade tracert till unix så kollat ett tag nu... de verkar som om ofta går man ut genom lite telia routrar först för att passera olika ISP's routrar.
Tänk sen när satelliterna börjar spela in vart folk går osv... fyfan, nä än sålänge kan man FORTFARANDE gå o surfa me rånarluva+handskar i på betaldatorer... (myntbetalda datorer i ett shoppingcenter i sthlm). Men jobbigt o göra sånt ofta...

Nej, alla routrar ägs inte av Isp:s. Själv har jag en Adsl-router på golvet här, den äger jag själv. Mer en switch visserligen. Dock, du kan ju köpa en Cisco Router för en massa pengar, bara på kul.

Alla routers på nätet ägs emellertid av Isp:s, är du kund hos Telia befinner du dig på deras ip-nät, och deras routrar snackar således med varandra.

Sitter du bakom "50 proxy, sockchain o allt", behöver du föga oroa dig för att någon router loggar någonting som kan tänkas vara olagligt. De ipadresser som loggas är ju inte den till din dator, utan från den sista proxyservern i kedjan du använder till nästa proxyserver, eller till servern du ansluter till. Den enda router som loggar din verkliga ip är routern mellan dig och den första proxy du ansluter till.

Låter kul att hänga med handskar och betaldatorer på shoppingcenter, vad är det du gör på nätet som är så hemligt egentligen?
Citera
2003-12-18, 15:01
Medlem
jo men hurfan funkar allt då? om man skulle vilja starta ett eget isp företag, hur skulle man göra för att koppla upp sig direkt mot internet?
Citera
2003-12-18, 15:32
Medlem
LonErs avatar
Ni förefaller förglömma något; vi lever i Sverige, där minsta lilla pinal är kontrollerad av staten. Alla isp:er måste följa Post- och Telestyrelsens regler.
Citera
2003-12-18, 22:30
Medlem
eXPos avatar
kasnke den här sidan kan vara till nytta för er..

http://www.opte.org/maps/

[quote=user092]
på nr 2:

kanske ett i ngt u-land utan internetlagar... typ som anonymizer.com men totalt utan loggar o att man aldrig säger vem som gjort vad osv </QUOTE>

ja telia använder dhcp...

//
Citera
2003-12-19, 11:02
Medlem
Azoracs avatar
[quote=eXPo]kasnke den här sidan kan vara till nytta för er..

http://www.opte.org/maps/

Citat:
Ursprungligen postat av user092
på nr 2:

kanske ett i ngt u-land utan internetlagar... typ som anonymizer.com men totalt utan loggar o att man aldrig säger vem som gjort vad osv </QUOTE>

ja telia använder dhcp...

//

Kan man inte få fast ip? det har jag för mig i alla fall.
Citera
2003-12-19, 23:53
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azorac
Kan man inte få fast ip? det har jag för mig i alla fall.
Telias företagsinriktade abonnemang har så gott som uteslutande fast IP-adress. Prisnivån på dessa abonnemang är tyvär också företagsinriktad.

/L
Citera
2003-12-20, 14:05
Medlem
Azoracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Telias företagsinriktade abonnemang har så gott som uteslutande fast IP-adress. Prisnivån på dessa abonnemang är tyvär också företagsinriktad.

/L

Jo jag vet det om deras företags paket, men har inte det komitt till vanliga dödliga med?
Citera
2003-12-20, 16:59
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HickA
jo men hurfan funkar allt då? om man skulle vilja starta ett eget isp företag, hur skulle man göra för att koppla upp sig direkt mot internet?
Uppkoppling kan du få via Netnod. http://www.netnod.se/

Glöm inte att kolla priset innan du beställer.

/L
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in