2003-12-18, 00:43
Medlem
Undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om literatur/annan info om följande pokerformer:
PL/NL 5-card stud
PL/NL 7-card stud
Tripple Draw Lowball
PL Draw
PL omaha hi/lo
Crazy Pineapple
PL heads-up angående i stort sett vad som helst
Citera
2003-12-18, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Hjort
Undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om literatur/annan info om följande pokerformer:
PL/NL 5-card stud
PL/NL 7-card stud
Tripple Draw Lowball
PL Draw
PL omaha hi/lo
Crazy Pineapple
PL heads-up angående i stort sett vad som helst

En hel del finns i Pot-limit and No-limit poker av S. Reuben och B Ciaffone och Super/system av bl a Doyle Brunson

Köpes förslagsvis via www.conjelco.com
Citera
2003-12-18, 10:28
Medlem
Tackar för svaret.

Ciaffones och Reubens bok har jag och håller på att läsa om, Super System är på väg, men vad jag förstått är de bra bitarna mestadels om NL hold'em och limit stud7. Jag tycker att den är bra på det den behandlar; nämligen PL omaha hi, NL hold'em, PL 7-stud osv.

Områdena där jag behöver mera hjälp, än den boken ger, är:

Skillnaderna mellan PL och NL Hold'em
PL short-handed och heads up

Exempelvis så har jag haft rätt dåliga resultat med att anpassa mitt NL-spel till PL i hold'em, särskilt när det är runt 5 spelare.

Mina största problem där är nog att spela drag och stora par, några råd?

Även pre-flop känns det lite skakigt hur gör man exempelvis med QQ, AQs, eller AKs i tidig position utan någen framför men med en aggressiv spelare efteråt, en passiv och blindsen?

Tja jag antar att jag får ge mig på att tänka själv lite också, även om det gör ont.

Överlag så tycker jag att det är rätt svårt att hitta info om mer udda spel, så allting i den vägen är väldigt välkommet.
Citera
2003-12-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Hjort
Områdena där jag behöver mera hjälp, än den boken ger, är:

Skillnaderna mellan PL och NL Hold'em
PL short-handed och heads up

Den stora skillnaden mellan no-limit och pot-limit är att no-limit är ett extremt aggressivt spel, medan pot-limit är ett semi-aggressivt spel där du får fler tillfällen att spela draghänder och fånga dina motståndare i stora potter.
De stora potterna i no-limit är oftast två bra starthänder som går all-innan innan eller på floppen. I pot-limit är de stora potterna oftast mellan någon med ett högt par och någon med ett lågt par som floppat triss, eller ett flushdrag, där större delen av markerna trycks in på floppen eller turn.
Alltså: du kan spela fler händer i potlimit, speciellt suited connectors, eftersom du nästan alltid ser floppen relativt billigt.

Short handed och heads up blir PL och NL mer lika varandra. Aggressivt spel premieras.

Citat:
Exempelvis så har jag haft rätt dåliga resultat med att anpassa mitt NL-spel till PL i hold'em, särskilt när det är runt 5 spelare.

Mina största problem där är nog att spela drag och stora par, några råd?

Vilka problem har du, mer specifikt. Vad tycker du att du gör fel med de stora paren och vad tycker du att du gör fel med dragen?

Citat:
Även pre-flop känns det lite skakigt hur gör man exempelvis med QQ, AQs, eller AKs i tidig position utan någen framför men med en aggressiv spelare efteråt, en passiv och blindsen?

Eftersom du har en aggressiv spelare efter dig så skulle jag rekommendera att limp/reraisa med QQ och raise/reraisa med AK och AQ.
Om du inte har någon aggressiv spelare efter dig så bör du höja max med QQ och AK, samt folda AQs. AQs är inte en bra hand.

Citat:
Tja jag antar att jag får ge mig på att tänka själv lite också, även om det gör ont.

Där slog du huvudet på spiken. Analys av sitt eget spel är den nyttigaste bisysslan till själva spelandet. Ta hem lite Hand histories från nätet och kolla, du kommer garanterat hitta en del skumma misstag du gjort.

Citat:
Överlag så tycker jag att det är rätt svårt att hitta info om mer udda spel, så allting i den vägen är väldigt välkommet.

Det finns nästan ingen information om udda spel, så även där är det eget tankearbete som gäller. Du bör däremot läsa Theory of Poker som inehåller massor av allmäna pokerkoncept som passar in på alla typer av pokerspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in