2009-08-27, 04:53
Medlem
osiriz88s avatar
Jag är väldigt okunnig när det gäller den tekniska delen om systemkameror, och nu har jag en dum fråga som jag bara måste få ur mig!

Jag funderar på att köpa en Canon EOS 50D. Men nu har jag läst att Canon gjorde ett misstag med att sätta den på 15 megapixlar iställetför 12. Bilderna blir tydligen sämre vid höga iso-värden än vad t.ex en 40D kan prestera.

Men om jag köper en 50D och går in på menyn och ställer in kameran till att fota i 12MP iställetför 15MP, blir bilderna bättre då? (Mindre brus vid hög iso, o.s.v?)
Citera
2009-08-27, 08:46
Medlem
George Wittigs avatar
Det borde inte göra nån skillnad. Det har att göra med pixeltätheten på sensorn. Om de individuella sensorerna (en för varje pixel) på sensorn sitter för tätt så har det en negativ inverkan på bildkvaliteten. Om du sen bara väljer att använda en del av dem så sitter de iallafall lika tätt.
Citera
2009-08-27, 09:11
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Det borde inte göra nån skillnad. Det har att göra med pixeltätheten på sensorn. Om de individuella sensorerna (en för varje pixel) på sensorn sitter för tätt så har det en negativ inverkan på bildkvaliteten. Om du sen bara väljer att använda en del av dem så sitter de iallafall lika tätt.

Egentligen är det nog inte helt korrekt att säga att de sitter för tätt, även om det är effekten av vad jag anser vara orsaken. Det är storleken på resp pixel som är problemet. Sensorerna finns ju i ett antal standardstorlekar och inom ramen för dessa så försöker tillverkarna klämma in "pixlar", ju fler desto mindre måste de vara får att få plats på samma yta och ju mindre de är desto större är sannolikheten att man får problem med tex brus. Så ju fler pixlar på samma yta desto tätare placeras de men det är inte tätheten utan deras storlek som är boven.

Om TS väljer att använda 12 MP istället av möjliga 15MP så är det samma fysiska pixlar, om än färre, som används men deras egenskaper ändras inte så du bör, enligt mitt resonemang, inte få någon förbättrad bildkvalitet.
Citera
2009-08-27, 09:15
Medlem
osiriz88s avatar
Tack för svaren. Det var allt jag ville veta!
Citera
2009-08-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Egentligen är det nog inte helt korrekt att säga att de sitter för tätt, även om det är effekten av vad jag anser vara orsaken. Det är storleken på resp pixel som är problemet. Sensorerna finns ju i ett antal standardstorlekar och inom ramen för dessa så försöker tillverkarna klämma in "pixlar", ju fler desto mindre måste de vara får att få plats på samma yta och ju mindre de är desto större är sannolikheten att man får problem med tex brus. Så ju fler pixlar på samma yta desto tätare placeras de men det är inte tätheten utan deras storlek som är boven.

Om TS väljer att använda 12 MP istället av möjliga 15MP så är det samma fysiska pixlar, om än färre, som används men deras egenskaper ändras inte så du bör, enligt mitt resonemang, inte få någon förbättrad bildkvalitet.
Fast använder den verkligen färre pixlar? Skalar kameran inte bara om bilden mjukvaruvägen?
Citera
2009-08-27, 13:13
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast använder den verkligen färre pixlar? Skalar kameran inte bara om bilden mjukvaruvägen?

Är det inte så att den bara struntar i att använda de pixlar som sitter längst ut på kanten på sensorn? Så trodde jag att det funkade iallafall.
Citera
2009-08-27, 13:16
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Är det inte så att den bara struntar i att använda de pixlar som sitter längst ut på kanten på sensorn? Så trodde jag att det funkade iallafall.

Självklart inte, då hade ju bilderna blivit "croppade". Det är helt enkelt kamerans mjukvara som förminskar bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in