Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 11:45
Medlem
Skuggjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Otroligt modig och intressant människa. Överlevde ett polskt Ghetto genom förfalskansat ID, överlevde också ett arbetsläger. Allt detta som 6-10-åring under kriget. Även idag en förebild för oss alla...

Det intressanta var också att nazisterna registrerat honom som politisk fånge(röd triangel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rken_f%C3%B6r_f%C3%A5ngar_i_nazistiska_konc entrationsl%C3%A4ger). Vi snackar alltså om en liten unge som kan ha varit kring 7-8 år när han registrerades. Han ansågs redan då vara en politisk fånge.

Citat:
Ja, verkligen. I Ghettot där han bodde fanns det sammanlagt 60 000 barn. 65 av dessa överlevde. Han var en av dessa. Helt otroligt. Både att han överlevde men också att så många barn dog. Man får verkligen en uppväckning när man läser saker som dessa. Plötsligt är ens vardagsbekymmer mindre viktiga. Barnen i Lodz ghetto får en att tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Tyvärr får inte detta ofattbara lidandet förnekare att tänka. Man skäms verkligen över att det finns så hjärndöda idioter i vårt land.

Ja Mentos, din totala oförmåga till rationellt tänkande är verkligen förbluffande... Kan det vara så att gubbfan drog dig vid din långa krokiga nos? Du tycker inte att dessa anomalier är intressanta att kritiskt granskas? Var du politisk när du var 6-10 år gammal? Förfalskade du ID vid den åldern? Det låter nästan som du upplevt en epifani.

Nej, för det "ofattbara lidandet" är så unikt att det inte får granskas. Aldrig har människor lidit så!
Citera
2015-01-25, 12:30
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggjag
Du tycker inte att dessa anomalier är intressanta att kritiskt granskas?

Vad menar du med anomali?

Citat:
Var du politisk när du var 6-10 år gammal?

Det är ingen här som påstått att han var politiskt aktiv vid 6 års ålder.

Citat:
Förfalskade du ID vid den åldern?

Det är ingen här som påstått att han förfalskade ID.

Citat:
Nej, för det "ofattbara lidandet" är så unikt att det inte får granskas. Aldrig har människor lidit så!

Jag vet inte vad som är sorgligast, din fullständiga oförmåga att förstå vad människor skriver, eller din totala brist på respekt och empati.

"Korkad är ordet", sa Bill. "Ordet är korkad" sa Bull.
Citera
2015-01-25, 13:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Var du politisk när du var 6-10 år gammal?

Nej, han precis som jag visste knappt vad politik var vid den åldern. Din poäng? Det kan väl inte varit så att nazisterna var orättvisa mot barn?
Citat:
Förfalskade du ID vid den åldern?

Vänta, du tror alltså seriöst att det var han själv som förfalskade sitt ID? Inte... kanske.. jag vet inte... hans föräldrar?

Citat:
Ja Mentos, din totala oförmåga till rationellt tänkande är verkligen förbluffande...
Citera
2015-01-25, 15:45
Medlem
Skuggjags avatar
Citat:
Vad menar du med anomali?

Det är ingen här som påstått att han var politiskt aktiv vid 6 års ålder.

Det är ingen här som påstått att han förfalskade ID.

Jag vet inte vad som är sorgligast, din fullständiga oförmåga att förstå vad människor skriver, eller din totala brist på respekt och empati.

"Korkad är ordet", sa Bill. "Ordet är korkad" sa Bull.

Citat:
Nej, han precis som jag visste knappt vad politik var vid den åldern. Din poäng? Det kan väl inte varit så att nazisterna var orättvisa mot barn?

Vänta, du tror alltså seriöst att det var han själv som förfalskade sitt ID? Inte... kanske.. jag vet inte... hans föräldrar?

Vänta lite nu! Jag som gick omkring i min totala okunskap och trodde (löjlig som jag är,) att judiska ungar skickades till olika läger för att de var judar... Men gubben menar att i hans fall kände sig nassarna tvungna att använda sig av ett svepskäl... Något är definitivt fishy i det gubben säger. Tycker ni inte det?

Påstår han sig tillhöra "65 som överlevde, av totalt 60.000 barn" så är det en anomali, det vågar jag iaf med bestämdhet hävda...

Nä för altruismen den flödade i lägren, särskilt vid krigsslutet... Jag var inte där, så det är svårt att avgöra vad han sagt och möjligheten att ställa frågor kunde jag inte. Men det är väl rimligt att anta att hans påståenden inte ifrågasattes ö.h.t. Hur fixade päronen hans falska id? Har han det kvar tro? Går det att styrka på något sätt? Fick han en schysst tatuering?

Trodde ni judar gillade chutzpah... Jag vill bara innerst inne bli en av er!
Citera
2015-01-25, 16:11
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Vänta lite nu! Jag som gick omkring i min totala okunskap och trodde (löjlig som jag är,) att judiska ungar skickades till olika läger för att de var judar... Men gubben menar att i hans fall kände sig nassarna tvungna att använda sig av ett svepskäl... Något är definitivt fishy i det gubben säger. Tycker ni inte det?

Faktum är att nazisterna kallade många andra för politiska fångar. Notera att det handlade om ett arbetsläger för kvinnor och barn.

http://www.google.se/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAg QjRw&url=http%3A%2F%2Fkehilalinks.jewishgen.org%2F piotrkowtryb%2Findex.php%3Ftransport&ei=lwPFVPP2Es emygOQqIHgDg&psig=AFQjCNH5y7xZ5jcpcan_ZTS21LmHB8bi og&ust=1422284055386559

Här t.ex kan du se en lista med en del unga "politiska" fångar.

Citat:
Påstår han sig tillhöra "65 som överlevde, av totalt 60.000 barn" så är det en anomali, det vågar jag iaf med bestämdhet hävda...

Vad gulligt...

Ett tanke-experiment: Ta fram en kortlek. Blanda kortleken ordentligt. Lägg sedan ut korten på en rad. Sannolikheten att du skulle få just den raden är 1 på 80658175170943878571660636856403766975289505440883 277824000000000000 eller 51-fakultet. Såpass osannolikt att du skulle få just den raden, men du påstår att du fick den. Nä, jag vågar med bestämdhet hävda att du inte fick en rad kort trots att du lade ut en rad kort. Sannolikheten är för liten.

Apropå rationellt tänkande.

Citat:
Nä för altruismen den flödade i lägren, särskilt vid krigsslutet... Jag var inte där, så det är svårt att avgöra vad han sagt och möjligheten att ställa frågor kunde jag inte. Men det är väl rimligt att anta att hans påståenden inte ifrågasattes ö.h.t. Hur fixade päronen hans falska id? Har han det kvar tro? Går det att styrka på något sätt? Fick han en schysst tatuering?

Det enklaste sättet att få svar på dina frågor är att faktiskt besöka en av hans föreläsningar. Eller Googla. Finns gott om info på internet.

Citat:
Trodde ni judar gillade chutzpah... Jag vill bara innerst inne bli en av er!

Trollvarning.
Citera
2015-01-25, 16:14
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Något är definitivt fishy i det gubben säger. Tycker ni inte det?

Frågar du oss?

Varför?- du har ju ett rationellt tänkande i det närmaste att klassas som superb? Prata med drulman, han har ändå 136 bröstdunkande i IQ, eller Blizzardking som har läst tio bröstdunkande mer än jag.
Citera
2015-01-25, 17:06
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:

Nej. Det är inte så konstigt. Överlevarna överlevde av olika orsaker. Dessutom tog ju faktiskt kriget slut och då överlevde ju faktiskt de som inte hade hunnit dö i lägren. Ska jag försöka förklara för dig på ett tydligare och mera lättbegripligt sätt?

Citat:
Hur fixade päronen hans falska id? Har han det kvar tro?

Hur han fick hjälp med falskt ID skulle vara coolt att veta.

Citat:
Trodde ni judar gillade chutzpah...

Vilka här är judar menar du?
Citera
2015-01-26, 17:08
Medlem
Skuggjags avatar
Citat:
Faktum är att nazisterna kallade många andra för politiska fångar. Notera att det handlade om ett arbetsläger för kvinnor och barn.

http://www.google.se/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAg QjRw&url=http%3A%2F%2Fkehilalinks.jewishgen.org%2F piotrkowtryb%2Findex.php%3Ftransport&ei=lwPFVPP2Es emygOQqIHgDg&psig=AFQjCNH5y7xZ5jcpcan_ZTS21LmHB8bi og&ust=1422284055386559

Här t.ex kan du se en lista med en del unga "politiska" fångar.

Vad gulligt...

Ett tanke-experiment: Ta fram en kortlek. Blanda kortleken ordentligt. Lägg sedan ut korten på en rad. Sannolikheten att du skulle få just den raden är 1 på 80658175170943878571660636856403766975289505440883 277824000000000000 eller 51-fakultet. Såpass osannolikt att du skulle få just den raden, men du påstår att du fick den. Nä, jag vågar med bestämdhet hävda att du inte fick en rad kort trots att du lade ut en rad kort. Sannolikheten är för liten.

Apropå rationellt tänkande.

Det enklaste sättet att få svar på dina frågor är att faktiskt besöka en av hans föreläsningar. Eller Googla. Finns gott om info på internet.

Trollvarning.

Om du menar: http://kehilalinks.jewishgen.org/piotrkowtryb/img/romerstadt1944.jpg så var det två som var 14 år när de internerades i lägret. Det är troligare att man är politisk i 14 års åldern än vid 6-12 års åldern. Men det var en försiktighetsåtgärd.

Innan ni börjar skrika er hesa över oskyldigheten hos ett barn:
Citat:
The 14-year-old girl was detained by Israeli forces on December 31 of 2014 on her way back home from school in the West Bank city of Ramallah.
http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13931106000715
Israel befinner sig inte i ett världskrig...

Jo, för ditt tankeexperiment har ju seriösa implikationer för historieskrivningen... Varför skulle jag inte dokumentera evidensen, alternativt lämna kvar korten på bordet? Annat verkar det vara vid din mytologiska utsvävning där allt är möjligt om man bara är lite "öppen". För några faktuella evidens för sina rövarhistorier lär väl gubben inte ha presenterat? Men man får väl säkert ta det vid "face value"... För jag antar att det inte fanns någon rationell vuxen i närheten som krävde spåkärringen på bevis.

Jag är inte intresserad av massa löjliga utläggningar om hur synd det var om judarna under andra världskriget, eller hur mycket nazismen och revisionismen måste bekämpas av goda demokrater...

https://www.youtube.com/watch?v=W-MU6VARwqU "När jag kom till Sverige 1945, var jag 1 meter och vägde 25 kilo!"
Vem fan bryr sig? Var och varannan tjej i 13-20 års åldern - har idag någon form av ätstörning, p.g.a skeva skönhetsideal från olika ljusskygga mode tablåer... Trist, men jag kunde inte bry mig mindre. Maten räckte inte till i lägren, det var ju tråkigt. Men det är inte mer än en faktoid. Men kärringaktiga som judenheten är, ska allt hela tiden överdrivas in i absurdum. Självklart för ekonomiskt egenintresse... Jag är mer intresserad av hur mycket gubbtjuven får för sina föredrag? Ett skålpund kött från kommunens kassa skulle jag tro.

Citat:
Nej. Det är inte så konstigt. Överlevarna överlevde av olika orsaker. Dessutom tog ju faktiskt kriget slut och då överlevde ju faktiskt de som inte hade hunnit dö i lägren. Ska jag försöka förklara för dig på ett tydligare och mera lättbegripligt sätt?

Vilka här är judar menar du?

Hur fan kunde du utläsa detta ur mitt påstående? Det jag säger är att sannolikheten är stor att gubben ljuger om att nazisterna skulle internerat honom som politisk fånge, vid den späda åldern 6-10 år eller var det var...

Ja, för gubben lär väl knappast ha det välsignade ID kvar. Kan tänka mig att altruismen verkligen flödade i lägren, särskilt vid krigsslutet...

Ingen nämnd och ingen glömd.
Senast redigerad av Skuggjag 2015-01-26 kl. 17:19.
Citera
2015-01-26, 19:25
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Det jag säger är att sannolikheten är stor att gubben ljuger om att nazisterna skulle internerat honom som politisk fånge, vid den späda åldern 6-10 år eller var det var...

Varför skulle han ljuga? Han säger inte att han var politiskt aktiv utan att han stämplats som politisk fånge. Försök nu tänka lite för en gångs skull... Använd hjärnan (ledtråd: hjärnan är det som sitter inne i huvudet och mellan öronen). Han internerades med sin familj. Hela familjen klassades som politiska fångar. Barnen blev klassade som politiska fångar för att föräldrarna var det.
... Var det svårt att förstå den här gången eller ska jag försöka förenkla ännu mera?

Och ja, nassarna hittade på alla möjliga skäl för att internera folk. Även barn:

Citat:
(July 1, 1941)
Waiting for a tram, a Jewish girl hardly of school age sat on a bench at the stop for two minutes. She was arrested and sent to a concentration camp. The bench was labelled “For Aryans Only.” The incident is related by The Daily Mirror Lisbon correspondent in a report from Vienna.
... All benches in streets and parks are reserved for “Aryans.”
Letters written from Vienna to Jews in Poland have been returned marked: “It is not allowed to write to Jews abroad.”

Blir du upphetsad nu av att läsa om nassarnas grymma och omänskliga behandling av barn?
Vill du ha mer kvällslektyr?
Citera
2015-01-26, 21:20
Medlem
Citat:

Citat:

"...många andra..."

Han kanske inte var jude?

Citat:
Otroligt modig och intressant människa. Överlevde ett polskt Ghetto genom förfalskansat ID, överlevde också ett arbetsläger. Allt detta som 6-10-åring under kriget. Även idag en förebild för oss alla...

Det intressanta var också att nazisterna registrerat honom som politisk fånge(röd triangel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4...ionsl%C3%A4ger). Vi snackar alltså om en liten unge som kan ha varit kring 7-8 år när han registrerades. Han ansågs redan då vara en politisk fånge.
(FB) Påstådd förintelseöverlevare besökte min skola.

Inte gul men röd ... intressant....

Han har kanske falsk ID IDAG????

Citat:

Citat:
Varför skulle han ljuga?

Hans ID var kanske äkta? Han tror/vill tro att han är jude? IDAG?

....................

Här berättar två av Mengeles ickejudiska offer om sin tid i Auschwitz (oktober 1943 till januari -45):

Citat:
– Mitt nummer var 65765. Jag var bara det numret och måste kunna säga det vi uppställning varje dag, berättar Valentina Prokofjevna i dag 81 år.
Tillsammans med sina två systrar, en bror och mamma kom hon till Auschwitz i oktober 1943 från Vitebsk i Belarus. De tillhörde minoriteten av ickejudiska fångar i koncentrationslägret och placerades i den del där det fanns tiotusentals sovjetiska krigsfångar.
– Vi fyra syskon kunde hålla ihop, men vår mamma och pappa avrättades, fortsätter Valentina. Vi fick inte bo ihop, barn delades in efter ålder och flickor och pojkar skiljdes åt.
– Till slutet gav de oss injektioner i någon slags experiment, vi begrep inte varför. De tömde oss på blod, som vore vi vuxna, vår bror var fyra år och återhämtade sig aldrig han dog ung, berättar hon.
[...]det där numret som för alltid ristats i minnet det finns inte längre kvar på hennes vänsterarm. Som ung fick hon alltid jobbiga frågor om numret och försökte dölja det tills hon fick det bortopererat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6077383

Politiska fångar som inte ens idag vill tala om politik:

Citat:
Men ingen av systrarna vill tala om politik, de fokuserar på det positiva. Stoltheten över det Sovjet som segrade och befriade dem, men än idag finns elvaåringens besvikelse kvar då hon befriades.
– De sa att nu får ni åka hem, hem för mig var vår vitryska by, även om mamma och pappa var borta och vårt hus nedbränt så var det hem, men vi sattes på ett tåg till Moskva, vi var 28 som alla placerades på samma barnhem, säger Valentina[...]
(min fetning)

Obs! "...än i dag finns elvaåringens besvikelse".

Visste inte elvaåringen vad hon undsluppit?

Vet hon inte än idag?

När ska hon då veta?
Citera
2015-01-26, 21:31
Medlem
Ni är helt vidriga, ni som påstår detta inte hänt och ni som påstår överlevande ljuger. Vad är en giltig orsak att ta livet av människor?
Citera
2015-01-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Ni är helt vidriga, ni som påstår detta inte hänt och ni som påstår överlevande ljuger. Vad är en giltig orsak att ta livet av människor?

Vi är många som tycker att berättelserna är vidriga, men däremot inte att de nödvändigtvis är sanna bara för att de är vidriga.

Folk har ljugit i alla tider. Gaskamrar för genocid fanns bara mellan 1942 och 1945. Det borde finnas möjlighet att kontrollera sanningshalten i berättelserna.

Citat:
Vad är en giltig orsak att ta livet av människor?

Fråga ett Sonderkommando...

Citat:
After arriving to Auschwitz, Mandelbaum was designated to forced labour in the crematory. He had to carry the corpses of the people who were gassed with Zyklon B, check body orifices for valuables and break out dental gold. In 1944 the capacity of the crematoriums was too small to burn all the corpses of prisoners killed. Mandelbaum and others had to dig two huge pits, then burn the dead bodies in them. To improve the process they had to pour back the body fat, which was collected in small holes in the pit, over the top of the pile.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henryk_Mandelbaum

Sen vill man att vi ska tro att Mandelbaum "had to" också (se fetningar ovan)...

Citat:
Earlier, Persson called on delegates to move beyond pronouncements of "never again" and take early action to stop genocide.

"We do not lack information, horrendous stories, facts. But we have to improve our ability to believe them, to believe the unbelievable", he said.

http://www.preventgenocide.org/prevent/conferences/StockholmForum2004NewsReports.htm

...och att han inte ljög.

Hur gick det till?

Citat:
[...]"Man muss das doch alles wissen, man muss doch wissen, wie lange die Leute in den Gaskammern gewesen sind. Man muss wissen, wie lange sie gebrannt haben in den Öfen" ("People need to know, they really need to know, just how long the people were in the gas chambers. People need to know how long they burned in the ovens").
http://en.wikipedia.org/wiki/Henryk_Mandelbaum

Just det - vi behöver veta först, för att kunna tro att nåt så vidrigt var möjligt.

Igen:

Citat:
Vad är en giltig orsak att ta livet av människor?

"...had to..." skulle kanske Mandelbaum svara - men var det möjligt att ta livet av människor på det sättet han påstår att han gjorde det?

Vissa sätt borde kunna gå att kontrollera. "...had to..." räcker inte som förklaring.
Senast redigerad av Erleb 2015-01-26 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in