2009-09-07, 23:28
Medlem
många år sedan. överdriver säkert/ minns fel. var säkert en jävligt jobbig upplevelse inte så lätt att minnas korrekt kanske
Citera
2009-09-07, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goebbelzzz
Herregud. Mytomanen Mietek snackar bara judegoja. Typiska tecken på psykisk störning.

Dröm sött, gubbe.

Denna förintelsejude (Janek Hollaender) påstår att han var i tolv olika läger under kriget.

Jag ställer mig frågan, varför slussa runt judarna till en massa läger om det var beslutat att de skulle förintas?

http://www.youtube.com/watch?v=1PHPd67kYp0
Citera
2009-09-08, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Jag är inte säker på att eleverna drar rätt slutsats om Förintelsen med enbart redovisningar från överlevare.

Vilka ska föreläsa för att komplettera överlevarnas berättelser, anser du?
Citera
2009-09-08, 04:54
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BastuPekka
Denna förintelsejude (Janek Hollaender) påstår att han var i tolv olika läger under kriget.

Jag ställer mig frågan, varför slussa runt judarna till en massa läger om det var beslutat att de skulle förintas?

De jobbade väl?
Citera
2009-09-08, 08:42
Medlem
Citat:

Om man läst på lite så borde man ha snappat upp att nazisterna använde judar även som arbetskraft. Så det var vanligt med en selektion när de människor som tvångsdeporterats ankom till ett koncentrationsläger som t ex Auschwitz. Där sållade man ut de man ansåg var arbetsföra vilka sålunda blev tvingade till slavarvete i industrierna runt lägret, vilket SS som drev lägren fick betalt för från företagen. Detta gav en stor inkomst till SS. De som inte blev uttagna till slavarbete hamnade vanligen i gaskamrarna, i synnerhet av judarna under vissa perioder.

En annan variant var att man kanske rensade/tömde ett getto någonstans i europa, och då kunde selekteringen ske redan i gettot, så att det kom hela tåg med folk till ett sk. dödsläger och de gick mer eller mindre direkt till gaskamrarna.

Av de som tvingades till slavarbete så hände det ju att behovet av slavarbetare varierade med tiden på olika platser, varför det inte var så ovanligt att man flyttade runt en del slavarbetare till olika platser så länge de var arbetsföra. Det kan då vara en förklaring till varför vissa koncentrationslägerfångar har överlevt flera läger.

Dr Tinnitus
Citera
2009-09-08, 09:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om man läst på lite så borde man ha snappat upp att nazisterna använde judar även som arbetskraft. Så det var vanligt med en selektion när de människor som tvångsdeporterats ankom till ett koncentrationsläger som t ex Auschwitz. Där sållade man ut de man ansåg var arbetsföra vilka sålunda blev tvingade till slavarvete i industrierna runt lägret, vilket SS som drev lägren fick betalt för från företagen. Detta gav en stor inkomst till SS. De som inte blev uttagna till slavarbete hamnade vanligen i gaskamrarna, i synnerhet av judarna under vissa perioder.

En annan variant var att man kanske rensade/tömde ett getto någonstans i europa, och då kunde selekteringen ske redan i gettot, så att det kom hela tåg med folk till ett sk. dödsläger och de gick mer eller mindre direkt till gaskamrarna.

Av de som tvingades till slavarbete så hände det ju att behovet av slavarbetare varierade med tiden på olika platser, varför det inte var så ovanligt att man flyttade runt en del slavarbetare till olika platser så länge de var arbetsföra. Det kan då vara en förklaring till varför vissa koncentrationslägerfångar har överlevt flera läger.

Dr Tinnitus
Helt riktigt. Enligt Doktor Goebbels (bl a dagbok 27 mars -42) var en lämplig fördelning att 60 procent av judarna skulle likvideras och de återstående 40 procenten skulle användas som arbetskraft. Klart som korvspad att dessa 40 procent kunde tänkas flyttas dit de för tillfället bäst behövdes.
Citera
2009-09-08, 11:01
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid

I första hand kan jag tänka mig att skolans lärare i historia har ett ansvar att ge sina elever en mer komplett bild av vad som skedde under 30-talet. Det jag fick veta om Förintelsen i högstadiet var - jag citerar ordagrant: " - Tyskland led av hyperinflation och nazisterna skyllde på judarna när de inte fick ordning på ekonomin, och började därför spärra in judarna i dödslägren. Vansinnigt, eller hur?". Och hela klassen tyckte att det var vansinnigt. Bör väl tilläggas att vid den här tiden var kampanjen "Rör inte min kompis" väldigt omfattande för att stävja "BSS"-rörelsen. Vår värld var alltjämt i svart eller vitt; kampen mellan de goda (vi) och de onda (de).

Jag förmodar att du ville att jag skulle svara dig att en revisionist skulle komma till skolan? ;-)

Tack för ordet!
Citera
2009-09-08, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
De jobbade väl?

Visst många var arbetskraft, men kan man inte jobba i ett läger? Att slussa runt hundratusentals judar mellan lägren måste ha varit ett logistiskt helvete och helt onödigt då det ändå var menat att dom skulle dö.

Dessutom så är judar veka och klarar inte av hårt arbete i sådana lägrer. Jag är ganska säker på att ryssar, polacker och tjeckoslovaker mm stod för grovjobbet. Judarna lipade nog mest med en skurtrasa i handen.
Citera
2009-09-08, 13:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att ryssar, polacker och tjeckoslovaker mm stod för grovjobbet. Judarna lipade nog mest med en skurtrasa i handen.
Din obildade fårskalle, dessa var uteslutande samma personer.
Citera
2009-09-08, 13:50
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Det beror på vilken syn på etnicitet man har, "din obildade fårskalle".
Citera
2009-09-08, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Nu menade jag etniska ryssar och polacker, inte judar. Du vet väl att det fanns andra etniciteter än judar i dessa läger?
Citera
2009-09-08, 15:10
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Hela din frågeställning andas lipjudepropaganda. Det råder knappast någon tvekan om att folk råkade illa ut under WWII, vilket förstås då även innefattar judar.

Men när judar som Moshe Peer, som påstår sig ha överlevt minst sex (6!!!) gasningar som barn, eller Rudolf Vrba, som inför domstol tvingades erkänna att han ljugit, för att inte tala om Elie Wiesel som påstår sig ha bevittnat hur lastbilar, vars flak var fyllda med spädbarn, tippades i brinnande gropar så bör vän av ordning dra öronen åt sig och nagelfara flera vittnesmål.

Vi har en mycket intressant tråd om vittnesberättelser:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=297930

Den bör läsas av alla och envar och bli inte förvånade om ni häpnar över de fantasier som finns berättade.

Tråden om Wiesel bör också studeras av den sanningshugade:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=171616

Månsan, du har tidigare blivit ombedd att sluta med din arroganta överlägsenhet och jag instämmer i den kritiken. Vill du debattera seriöst får du nog kliva ner från dina 'höga hästar'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in