Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-27, 13:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Är nyblivet mma-frälst. Har börjat fatta det mesta men en sak är jag lite nyfiken på. När de pratar om deras cardio som bra och dålig. Hur bra respektive dålig är den? Om vi tar BJ och Franklin som bra exempel på 2 med "dålig" och "bra" cardio. Hur ligger de till om man jämför med andra idrottare, exempelvis en fotbollsspelare?

Hur mycket ren konditionsträning ägnar man sig åt? Vad skulle BJ eller någon annan göra milen på? Under 40 minuter eller ännu bättre?

Kanske svårt att svara på men gör gärna ett gott försök!

Tror de är väldigt få som lägger stor vikt vid löpning i sin träning, även om det joggas en hel del. De flesta tränar sin fys med någon typ av crossfit eller liknande för att kombinera hög puls med explosivt muskelarbete, vilket ligger mycket närmare tillämpningsområdet. Har man väl fått mjölksyra i axlarna är det ju skit samma om man har fin kondition i övrigt.
Citera
2009-08-27, 15:49
  #14
Medlem
nollans avatar
Höghöjdsträning verkar även inte helt ovanligt - det tycker jag man hör titt som tätt inför fajterna att somliga kört med. Rent spontant behöver det nog inte vara någon jätteskillnad på en MMA-utövare och en typ fotbollsforwards träning då båda ska kunna explodera i intervaller. Nu säger jag inte att det är så svart eller vitt men ändå.
Citera
2009-08-27, 18:29
  #15
Medlem
Har för mig att Nick Diaz sprang ett triathlon och kom bland top 5 i en tävling dock såg han det som stödtträning för MMA så det säger ju en del.
Citera
2009-08-28, 18:20
  #16
Medlem
Kladdens avatar
fotbollsspelare springer inte särskilt bra på milen och det gör dessvärre inte mma killar heller. Blir nog lite intressantare att mäta på 400m bana istället. Men tror det är väldigt individuellt. Här görs ett test där man jämför Masato's kondition med toppfotbollsspelare, resultatet ser man i slutet:
http://www.youtube.com/watch?v=c1D3ZZsI8g4
(gult: avarage male, blått: pro soccer player: rött: masato)

jävligt imponerande, dock k1 fighter och inte mma men iaf.
Citera
2009-08-29, 11:00
  #17
Medlem
schabo-labos avatar
Inte så stor skillnad mellan fotbollspelare och fightern..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback