2009-08-26, 22:07
Medlem
Pixils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Nog för att TS är en idiot, men jag blir precis lika äcklad av inlägg som dessa..
USA-iska låter lite konstigt så därför använder man sig helt enkelt av den sista delen av United States of America vilket blir America -n -ns osv.
Det har väldigt lite att göra med att USA tycker att de är bäst, att de äter barn eller att Bush var värre än Hitler. (jag antar att du instämmer med något av dessa idiot-påståenden)

GO AMERICA!!!

United states OF America, dvs AV Amerika.

Tror dessvärre inte att det har att göra med att dom tror att dom är bäst, utan snarare på din ignorans.

Du håller nog med mig om att hur du än vrider och vänder på det så kommer Amerika förbli en kontinet och INTE ett land, varför du inte kan kalla en jänkare för Amerikan.

jag kan dock gå med på att kalla dom för Nord Amerikaner.
Citera
2009-08-27, 00:11
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixil

Tror dessvärre inte att det har att göra med att dom tror att dom är bäst, utan snarare på din ignorans.

Du håller nog med mig om att hur du än vrider och vänder på det så kommer Amerika förbli en kontinet och INTE ett land, varför du inte kan kalla en jänkare för Amerikan.

jag kan dock gå med på att kalla dom för Nord Amerikaner.

Inte jag.. då blir ju kanadensarna och grönländarna ledsna
Citera
2009-08-27, 12:04
Medlem
Är trådskaparen verkligen 18 år? Eller är det bara någon slags ironiskt skämt jag inte fattar?
Citera
2009-08-27, 12:08
Medlem
Sublimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Varför sjunger man alla låtar på Amerikanska, och varför är alla bra filmer på Amerikanska? Varför låter Amerikanska så mycket bättre än andra språk.(Engelska låter inte lika fint dock).

Varför låter det (oftast) så fult om man sjunger på andra språk som Finska eller Svenska? Svenska filmer låter också dumt jämfört med Amerikanska filmer.

Jag tror att Amerikanska är en av de mest kända språken i världen för att det är det bästa språket.

Jag önskar att alla i världen pratade Amerikanska. Det vore lättare då, och det är också lätt att lära sig.

Engelska är ju helt klart ett finare språk en Amerikanska..Artigare och stiligare då Amerikanska är mer slang språk kan jag tycka...dels som någon nämnde allt du hör eller ser kommer oftast från Amerika så inte så lustigt kanske..
Citera
2009-08-27, 13:04
Medlem
Trådstartarens fråga är faktiskt särdeles utmärkt och det är ett problem jag misstänker att många brottas med till dagligdags.

Framförallt tror jag det handlar om vana. Vi är indoktrinerade till att anse amerikansk nomenklatur som "normal" och inom t ex områden som militär och polis är vi antagligen betydligt mer exponerade av amerikanska än svenska uttryck. Vem har inte lidit när en svensk livvakts film direkt översätter amerikanska uttryck eller helt enkelt snackar svengelska?

"Röd Vinge" låter inte lika bra som "Red Wing".

"Slagörn" har inte riktigt samma panasche som "Strike Eagle".

Faktum är att engelskan är ett väldigt rikt språk i den meningen att den har väldigt många sätt att beskriva saker, händelser och handlingar.

Från Heartbreak Ridge, "ett klusterknull i arslet" skulle ge en översättare huvudbry om man inte bara vill översätta uttrycket utan även andemeningen.

Har jag hört folk rentutav säga "knulla dig" som ersatz för "fuck you"? Ja, dessvärre.

I min egen, högst personliga åsikt, så är engelskan ett vackert språk inte för att det är melodiskt (där är mina favoriter faktiskt Norska, Svenska och Franska) utan just för att det har så många möjligheter till beskrivande uttryck för de flesta situationer man kan tänka sig.

Och ja, bumbibjörnarna låter mycket bättre på svenska, men återigen tror jag att det först och främst handlar om att jag hörde den på engelska först 15 år efter jag blev matad med den på svenska.
Citera
2009-08-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sublime
Engelska är ju helt klart ett finare språk en Amerikanska..Artigare och stiligare då Amerikanska är mer slang språk kan jag tycka...dels som någon nämnde allt du hör eller ser kommer oftast från Amerika så inte så lustigt kanske..

Och det här är antagligen för att du som regel ser "finare" människor snacka Britisk Standardengelska (notera att Storbrittanien har en ganska avsevärd mängd regionala dialekter, och alla låter inte lika "fina").

Faktum är att Amerikansk engelska ligger närmare den engelskan som talades i England på 1700-talet än vad modern brittisk engelska gör!
Citera
2009-08-27, 13:20
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicolai
Faktum är att Amerikansk engelska ligger närmare den engelskan som talades i England på 1700-talet än vad modern brittisk engelska gör!

Precis!
Samma sak gäller kanadensisk franska. Interessant nog tros även det amerikanska sättet att uttala ord komma från den irlänska dialekten.
Citera
2009-08-27, 13:26
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixil

Amerikas förenta stater, närmare bestämt.
Citera
2009-08-27, 13:27
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Och det här är antagligen för att du som regel ser "finare" människor snacka Britisk Standardengelska (notera att Storbrittanien har en ganska avsevärd mängd regionala dialekter, och alla låter inte lika "fina").

Men när ett språk talades har väl ändå inget att göra med hur fint man tycker att språket är? Man ser ett språk som det språk det är, utan inblandning av personerna som talar språket. Jag tycker då fortfarande att amerikanska är den fulaste engelska dialekten, oavsett om den ligger närmare en dialekt som talades för länge sedan, men jag har inget emot USA för det. USA har tagit fram en mängd bra serier, böcker och kultur men det förändrar inte min åsikt om dialekten.
Citera
2009-08-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingsky
Men när ett språk talades har väl ändå inget att göra med hur fint man tycker att språket är? Man ser ett språk som det språk det är, utan inblandning av personerna som talar språket. Jag tycker då fortfarande att amerikanska är den fulaste engelska dialekten, oavsett om den ligger närmare en dialekt som talades för länge sedan, men jag har inget emot USA för det. USA har tagit fram en mängd bra serier, böcker och kultur men det förändrar inte min åsikt om dialekten.

Det var främst ditt uttalande om "slang språk" jag opponerade mig mot.

Men det är ju helt riktigt att huruvida ett språk är "fint" eller inte har ju att göra med vem som lyssnar.

I mina öron är dialekten de snackar i Surnadal som ligger i mitt-norge det absolut vackraste språket som finns, men det har nog mer med mina erfarenheter av Damerna därifrån att göra än språket i sig självt. Många norrmän håller den för ungefär samma nivå som "vi" gör skånskan. Dvs djävla oförståelig rotvälska.

Jag antar också att brittisk engelska fått sitt rykte som "fint" av liknande orsaker, dvs betingning.
Citera
2009-08-27, 14:15
Medlem
Vad gäller namnet på människor som är medborgare i USA, så är uttrycket "amerikan" allmänt vedertaget och det är därmed fullständigt ointressant att det faktiskt finns flera länder på de amerikanska kontinenterna.

På samma sätt fungerar t ex uttrycket "anti-semitism" som specifikt betyder någon varians på hat mot judar, även om araber också faller under den semitiska folkgruppen.
Citera
2009-08-27, 18:15
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Det var främst ditt uttalande om "slang språk" jag opponerade mig mot.

Men det är ju helt riktigt att huruvida ett språk är "fint" eller inte har ju att göra med vem som lyssnar.

I mina öron är dialekten de snackar i Surnadal som ligger i mitt-norge det absolut vackraste språket som finns, men det har nog mer med mina erfarenheter av Damerna därifrån att göra än språket i sig självt. Många norrmän håller den för ungefär samma nivå som "vi" gör skånskan. Dvs djävla oförståelig rotvälska.

Jag antar också att brittisk engelska fått sitt rykte som "fint" av liknande orsaker, dvs betingning.

Precis, allt handlar om ens egen åsikt, det är subjektivt. Det är därför TS gör fel i att säga "bästa språket". Det finns inget som är bäst eller sämst, det är allt för relativt. Jag tycker t ex att skånska är jättevackert, det tycker jag även om den norska dialekten från området runt Surnadal. Däremot, som jag upprepade gånger skrivit, så tycker jag att amerikanska är en hemskt tråkig dialekt precis lika mycket som att TS tycker att den är "bäst". Det är antagligen TS trådnamn så alla blir upprörda över. Han frågar inte vad alla tycker utan han tycker sig redan ha kunnat konstatera att det är bästa och frågar sig nu varför vilket blir väldigt kontroversiellt när uttrycket är så subjektivt och inte kan konstateras på det sättet som TS har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in