2009-08-25, 17:47
Medlem
MrOaikis avatar
Givetvis kan man diskutera vad som är rätt och vad som är fel, vem som är god och vem som är ond. Men om vi i alla fall är överens om att demokrati är bättre än diktatur, att frihet är bättre än förtryck osv. osv. Ja, då undrar jag om det alltid varit de goda som vunnit historiskt?

Varför förlorade just Hitlers nazityskland och hans diktatoriska vänner mot de demokratiska länderna under andra världskriget? Varför förlorade just kommuniststaten Soviet mot demokratin USA under kalla kriget?

Ibland brukar människor leka med tanken: "Vad hade hänt om nazityskland hade vunnit?". Och det kan man ju alltid spekulera i, men jag undrar snarare - har en diktator motsvarande Hitler i nazityskland någonsin vunnit i det långa loppet? Om inte, så varför?
Citera
2009-08-25, 17:49
Medlem
Norpheuss avatar
Jag kan ge massor exempel mot Motsatsen. Se bara på det Ottomanska rikets expansion, eller Rysslands.
Citera
2009-08-25, 17:50
Medlem
Upyoursbobbos avatar
Djingis Khan, skulle jag kalla segrare, samt hans barn och barnbarn. Men sen gick det ju dock utför. Julius Caesar var ju segerrik på slagfältet men sen stabbade ju de fega fit*orna honom... Fast Caesar brukar ju dock räknas som en av de goda.

Jävligt bra tråd btw.
Citera
2009-08-25, 17:51
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Givetvis kan man diskutera vad som är rätt och vad som är fel, vem som är god och vem som är ond. Men om vi i alla fall är överens om att demokrati är bättre än diktatur, att frihet är bättre än förtryck osv. osv. Ja, då undrar jag om det alltid varit de goda som vunnit historiskt?

Varför förlorade just Hitlers nazityskland och hans diktatoriska vänner mot de demokratiska länderna under andra världskriget? Varför förlorade just kommuniststaten Soviet mot demokratin USA under kalla kriget?

Ibland brukar människor leka med tanken: "Vad hade hänt om nazityskland hade vunnit?". Och det kan man ju alltid spekulera i, men jag undrar snarare - har en diktator motsvarande Hitler i nazityskland någonsin vunnit i det långa loppet? Om inte, så varför?

Då hade du undrat exakt samma sak, varför vann inte dom onda allierade?
Citera
2009-08-25, 17:53
Medlem
eLItistas avatar
Onda? Vinnarna skriver historian och det framtida tankesättet. Om Hitler hade vunnit hade vi alla tyckt att USA judenheten hade varit de onda. BTW det är dom.
Citera
2009-08-25, 17:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Då hade du undrat exakt samma sak, varför vann inte dom onda allierade?

Ja, jag vet att man kan gå in i det filosofiska och börja prata om vad som egentligen är gott respektive ont. Det är därför jag klargjorde en någorlunda definition i början på tråden för att slippa gå in i sådana diskussioner.
Citera
2009-08-25, 17:54
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upyoursbobbo
Djingis Khan, skulle jag kalla segrare, samt hans barn och barnbarn. Men sen gick det ju dock utför. Julius Caesar var ju segerrik på slagfältet men sen stabbade ju de fega fit*orna honom... Fast Caesar brukar ju dock räknas som en av de goda.

Jävligt bra tråd btw.

Men Djingis sket det väl sig för till slut? Visserligen av andra skäl än att motståndaren slog ut honom, men ändå
Citera
2009-08-25, 17:57
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ja, jag vet att man kan gå in i det filosofiska och börja prata om vad som egentligen är gott respektive ont. Det är därför jag klargjorde en någorlunda definition i början på tråden för att slippa gå in i sådana diskussioner.

Mja, definitionen av ont respektive gott tycker jag är väldigt viktig, framförallt i en frågeställning som denna.

Jag anser inte det goda ha vunnit i de stora slagen. Den dan islam tagit över Europa, kommer du ställa samma fråga då?
Citera
2009-08-25, 17:57
Medlem
Upyoursbobbos avatar
Citat:
Men Djingis sket det väl sig för till slut? Visserligen av andra skäl än att motståndaren slog ut honom, men ändå

Klart det sket sig, alla dör vi någon gång och om man är så aktiv i strider som han var så är det ganska logiskt att han dog under ett fälttåg.
Citera
2009-08-25, 17:58
Medlem
Upyoursbobbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Mja, definitionen av ont respektive gott tycker jag är väldigt viktig, framförallt i en frågeställning som denna.

Jag anser inte det goda ha vunnit i de stora slagen. Den dan islam tagit över Europa, kommer du ställa samma fråga då?

Med gott och ont menar du socialt acceptabelt beteende eller att lyda de kristna reglerna?
Citera
2009-08-25, 17:59
Medlem
Megalomanias avatar
Segraren skriver historien.

De goda allierade släppte två atombomber och tog livet av hur många civila som helst.
Citera
2009-08-25, 18:01
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Segraren skriver historien.

De goda allierade släppte två atombomber och tog livet av hur många civila som helst.

Idiotjävel. Atombomberna besparade båda sidor massor av döda för båda sidor I ett krig som redan var över. Hade du haft mer kunskap hade du vetat att eldbomberna över Tokyo dödade mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in