2009-08-25, 15:11
Medlem
brajzillas avatar
jo det är så att jag ska byta mitt förstahandskontrakt som jag har i uppsalahem mot en lägenhet i stockholm och allt verkar grönt med han jag ska byta med o.s.v. problemet är att jag inte vet om hans hyresvärd accepterar a-kassa som inkomst (vilket uppsalahem gör) då är min fråga om vi båda hyr ut lägenheterna till varandra får man sätta vilken uppsägningstid somhelst (till säkerhet ifall nått skulle hända) låt oss säga att jag vill ha uppsägningstid på 20 år så kan han få sätta hur länge han vill? det borde väl funka kanon?
Citera
2009-08-25, 15:35
Medlem
xzzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
jo det är så att jag ska byta mitt förstahandskontrakt som jag har i uppsalahem mot en lägenhet i stockholm och allt verkar grönt med han jag ska byta med o.s.v. problemet är att jag inte vet om hans hyresvärd accepterar a-kassa som inkomst (vilket uppsalahem gör) då är min fråga om vi båda hyr ut lägenheterna till varandra får man sätta vilken uppsägningstid somhelst (till säkerhet ifall nått skulle hända) låt oss säga att jag vill ha uppsägningstid på 20 år så kan han få sätta hur länge han vill? det borde väl funka kanon?

varför andrahands uthyr ni inte bara åt varandra ?
Citera
2009-08-25, 15:39
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzzero
varför andrahands uthyr ni inte bara åt varandra ?

det är det som är tanken om inget annat går men då är frågan om man kan sätta en lång uppsägningstid på ca 20 år som säkerhet ifall han skulle ångra sig eller försöka några trix
Citera
2009-08-25, 15:50
Medlem
DennisOlofs avatar
brajzilla, ganska säker på du inte kan sätta upp tvång på lång uppsägningstid. Tänk dig själv om du köpte en bil och bilhandlaren var tvungen att lämna 30års garanti. Det går ju knappast.

Om han är seriös och du är det (vilket jag antar) då är det ju bara för er att fråga på respektive ställe (uppsala hem) osv vad som gäller vid andrahandsuthyrning. Det kan dom svara på mycket bättre än folk här på flashback. Sedan måste man också ha tillstånd att hyra ut i andra hand och lite annat, men det lär dom informera er om.

Att bara byta lya och hyra ut i andra hand är nog enklare och smidigare än att försöka byta bostad med varandra, på sikt är det nog bra men som du själv säger så är det viktigt att ta reda på allt som gäller så det blir juridiskt rätt och hela den biten.
Citera
2009-08-25, 15:57
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
brajzilla, ganska säker på du inte kan sätta upp tvång på lång uppsägningstid. Tänk dig själv om du köpte en bil och bilhandlaren var tvungen att lämna 30års garanti. Det går ju knappast.

Om han är seriös och du är det (vilket jag antar) då är det ju bara för er att fråga på respektive ställe (uppsala hem) osv vad som gäller vid andrahandsuthyrning. Det kan dom svara på mycket bättre än folk här på flashback. Sedan måste man också ha tillstånd att hyra ut i andra hand och lite annat, men det lär dom informera er om.

Att bara byta lya och hyra ut i andra hand är nog enklare och smidigare än att försöka byta bostad med varandra, på sikt är det nog bra men som du själv säger så är det viktigt att ta reda på allt som gäller så det blir juridiskt rätt och hela den biten.

nja tänkte inte tvinga honom till det men jag menar han förlorar ju inget på en lång uppsägningstid då han egentligen vill byta helt? kan ju vara så att han flyttar ifrån min lägenhet och kommer på att han har juridisk rätt till den jag bor i o.s.v. o.s.v. vill inte byta ett förstahandskontrakt mot nått som skulle kunna bli ett korttidsboende om något skiter sig
Citera
2009-08-25, 16:50
Medlem
DennisOlofs avatar
brajzilla, ok men då ska du absolut ta upp problemet med uppsalahem och även fråga bostadsbolaget (som den andra personer bor hos) vad som gäller.

Och även vad som gäller vid byte, kanske inte ens går ? Vad vet jag.

Det är viktigt att det juridiska blir rätt så man inte står där i efterhand, lurad så att säga.
Citera
2009-08-25, 19:22
Medlem
ormanoffs avatar
Nej, ni kan inte avtala om 20 års uppsägningstid. Eller, ni kan ju, men det är korkat av två orsaker:

1. Uppsalahem blir inte bundet av ert kontraktsvillkor om 20 års uppsägning, det avtalas endast mellan dig och den du hyr ut till.

2. Jordabalken 12:5 stadgar att en hyresgäst som hyr en bostadslägenhet alltid har rätt att säga upp kontraktet på tre månader. Även om rättsordningen skulle acceptera 20 års bindningstid (och ignorera att det är oskäligt), skulle hyresgästen alltså inte bli bunden av detta utan fortfarande ha 3 månaders uppsägning. Hyresvärden däremot, skulle vara bunden till vad som avtalats, dvs 20 års uppsägningstid.
Citera
2009-08-25, 20:54
Medlem
2MissMes avatar
Korrekt som ormanoff säger. Kan också tillägga att den nya hyresvärden måste godkänna dig som andrahandshyresgäst, och även då brukar de titta på inkomst.
Citera
2009-08-26, 11:12
Medlem
brajzillas avatar
hyr man i andra hand av någon så tror jag inte hyresföreningen läger sig i vem man hyr ut till det får man faktiskt sköta själv, dom har redan en på kontraktet som får smällen (om det blir knas) så det är nog upp till den nuvarande hyresgästen.

jag vet att om vi skulle sätta en tid på 20 års uppsagning så e ju det bara ett kontrakt mellan oss två givetvis jag begär inte att hyresvärlden ska backa upp det för det skulle dom aldrig göra men så länge jag sköter min hyra och inte stör kan jag inte bli utslängd det är hela tänket, plus att han inte kan kasta ut mig efter 3 månader.

(observara att det är jag som vill ha lång uppsägnings tid som säkerhet lägeheten i uppsala skiter jag vad som händer med kanske va lite otydlig)
Senast redigerad av brajzilla 2009-08-26 kl. 11:18.
Citera
2009-08-26, 13:20
Medlem
2MissMes avatar
Hyresvärdarna måste alltid ge tillstånd för andrahandsuthyrning, normalt brukar de bara göra det i ett eller två år i taget med viss möjlighet till förlängning. Säger någon av värdarna nej till andrahandsuthyrning kan man vända sig till Hyresnämden och låta dem avgöra. Har man giltiga skäl och hyresvärdarna inte har någon giltig anledning att inte acceptera en hyresgäst får man tillstånd. Men samma sak gäller vid byte. Hyr ni ut i andrahand åt varandra kan du inte räkna med att få bo där mer än några år oavsett vilken uppsägningstid ni skriver i kontraktet. Kolla istället upp om den nya värden godtar a-kassa och byt lägenhet.

www.hyresnamnden.se
Senast redigerad av 2MissMe 2009-08-26 kl. 13:22.
Citera
2009-08-26, 21:32
Medlem
DennisOlofs avatar
2MissMe, precis.

Däremot skulle ju en andrahandsuthyrning på kort sikt lösa problemet (istället för att byta lya) om det är akut. Men man bör ändå få till ett byte inom 1-3år.

Det håller inte i längden att bo i andra hand på det sättet ni har tänkt er. För osäkert och juridiska problem helt enkelt.
Citera
2009-08-27, 07:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Hyresvärdarna måste alltid ge tillstånd för andrahandsuthyrning, normalt brukar de bara göra det i ett eller två år i taget med viss möjlighet till förlängning. Säger någon av värdarna nej till andrahandsuthyrning kan man vända sig till Hyresnämden och låta dem avgöra. Har man giltiga skäl och hyresvärdarna inte har någon giltig anledning att inte acceptera en hyresgäst får man tillstånd. Men samma sak gäller vid byte. Hyr ni ut i andrahand åt varandra kan du inte räkna med att få bo där mer än några år oavsett vilken uppsägningstid ni skriver i kontraktet. Kolla istället upp om den nya värden godtar a-kassa och byt lägenhet.

www.hyresnamnden.se

Max 5 år vad man kan få om man har synnerliga skäl som t.ex. högskolestudier på annan ort. Men det prövas årligen så man kan aldrig vara säker på att få hyra ut i andra hand mer än ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in