2009-08-25, 14:52
Medlem
skärmen gå normalt sett i viloläge och lyset blir orange när det stått ett tag, igår när jag kom tillbaka till den så var den gråvit hackig randig över hela. Hände inget när man rörde musen osv. Har provat starta om, dragit ur all ström, kablar, vrickat hit och dit men icke. När man drar ur strömmen och skärmen startar så är det grönt och man får någon dell loga och text, sen bryts det och den går in i "viloläge". När man startar datorn så blinkar skärmen mellan svart och mörkt blått med jämna mellanrum ser ut som den försöker få "kontakt". Död?
Citera
2009-08-25, 21:50
Medlem
verkligen ingen som har någon idé?
Citera
2009-08-25, 22:01
Medlem
G2rs avatar
Jag hade något som var i typ med detta. Jag fick köpa ny dator(pallade inte reparera, och datorn var gammal) Eller prova ett annat uttag på baksidan, ibland kan grafikkortet ha "lossnat". Tryck försiktigt på det, alltså inåt(kan ha hoppat ut lite, som när man drar ut/in ett tangentbords bord, dem an drar ut och är som en bricka.
MENMENMEN!!! glöm inte att ha gummi handskar, diskhandskar går bra, eller håll i metal(typ som om datorbordet är gjort av metal, håll då i benet) detta är för att inte kortsluta datorn (då är den FUCKED på riktigt) Jag rekommenderar gummi handskar dock.

Gör detta på egen risk, jag är inget proffs, men detta löste det för mig, lycka till
Citera
2009-08-25, 22:05
Medlem
Alesis avatar
Har du nån annan skärm hemma du kan koppla in och testa i fall det
skulle vara grafikkortet?

Men troligtvis så har skärmen pajjat helt enkelt, är den gammal, har du garanti kvar?
Citera
2009-08-25, 22:57
Medlem
Har kollat lite mer nu och det verkar nog som det är datorn som spökar, den startar igång och fläktarna går, men får inget klassiskt pip ljud, samt att tangentbord och mus dör efter ca 15 sek, lyser i dem först.
Är det moderkortet måntro? Är en Dell dator ca 3 år gammal, den har varit lite konstigt sista tiden, tar väldigt lång tid att komma in på nätet tex, startar man IE innan den "kommit igång" så låste sig datorn helt. Kunde ta upp till 20 min innan den koppla upp mot routern.
Citera
2009-08-27, 17:58
Medlem
Har nu provat datorn till en annan skärm, det som hände då var att jag fick "bild", markören står och blinkar uppe i vänstra hörnet men allt är svart, ingen logga eller något sådant, som i dos ungefär.
Har även provat två olika grafikkort och det blir samma, markören står och blinkar uppe i hörnet som i dos. Är det moderkortet eller CPU:n som tölar då eller?
Citera
2009-08-28, 19:35
Medlem
G2rs avatar
Kan vara, ta den till ett proffs skulle jag säga
Citera
2009-08-28, 20:41
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beffaa
Har nu provat datorn till en annan skärm, det som hände då var att jag fick "bild", markören står och blinkar uppe i vänstra hörnet men allt är svart, ingen logga eller något sådant, som i dos ungefär.
Har även provat två olika grafikkort och det blir samma, markören står och blinkar uppe i hörnet som i dos. Är det moderkortet eller CPU:n som tölar då eller?

När det gäller HPs datorer är det service som gäller när man ser den där vita markören uppe i vänster hörn. Det är ett hårdvarufel, vad vet jag dock inte. Nu kanske Dells datorer fungerar annorlunda, men jag tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in