2009-08-25, 10:55
Medlem
SinCitys avatar
Tjena!

(Vet ej riktigt var jag skall lägga denna tråd, men tror på att jag får mest och bäst svar här...om inte så får moderator gärna flytta dit denne anser att denna tråden passar bäst...)

Kom att tänka på en sak härom dagen gällande bl a gatudroger såsom amfetmin och heroin främst kanske och dessa substansers renhet. Hanteringen på gatan är ju inte så vacker direkt kan man anta när det gäller t ex amfetamin då det hanteras genom att först fraktas kanske i en bensintank in i landet för att sedan blandas ut med t ex Dextrpur och liknande. Blandningen sker antagligen på t ex någons spegel eller cd-fodral osv. vilket knappast är en steril miljö. Sedan vandrar det zip-påsar runt i folks fickor, strumpor etc. för att sedan hamna i armen och blodomloppet på någon som injicerar drogen.

Jag kom då att tänka på ifall det finns någon möjlighet att sterilisera substanser såsom t ex amfetamin eller läkemedel(som ej levereras i obruten förpackning) utan att påverka dess potens eller funktion.

Första googlingen gav mig denna träff: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sterilisering_%28mikrobiologi%29

Hur skulle t ex det fungera att röra ner substansen i 96% sprit för att sedan låta denna avdunsta? Skulle det räcka för att ta död på t ex bakterier från saliv och händer?

Skulle upphettning i varmluftsugn funka eller förstör man ämnet då?

Hur fungerar en autoklav? Tror mig sett sådana i miniformat säljas på någon kinesisk sida för ca 1500kr, men det kanske var ultraljuds-sterilisering den apparaten utförde, men det kanske är samma sak som en autoklav?

(Hittade denna info om autoklaver:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoklav

Där nämns bl a att tatuerare ibland har bordsvarianter av en autoklav, vilket antagligen var en sådan jag såg på den kinesiska siten...)

Eller finns det andra bättre sätt för sterilisering som jag inte uppmärksammat? Jag finner frågan intressant då en hel del människor blir smittade eller råkar ut för blodförgiftning pga orena droger samt sprutor och kanyler. Något som skulle kunna undvikas med hjälp av någon sorts sterilisering av dessa saker.

Någon som sitter inne på information angående detta?

Vänligen
//Sin

Peace!
Citera
2009-08-25, 11:23
Medlem
Cardiacs avatar
Sprutor och liknande borde fungera bra att sterilisera i autoklav (2 bars angtryck, 120C). Nar man steriliserar galler det att sterilisera allting som man kommer hantera materialen med ocksa.
Kemikalier och liknande skulle jag vara mer forsiktig med, savida man ar saker pa att de ar okansliga for autoklaveringen.
Annars anvands tex etylenoxid och UV-stralning for sterilisering, etylenoxid tar tex kal pa endosporer.
Citera
2009-08-26, 11:16
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Sprutor och liknande borde fungera bra att sterilisera i autoklav (2 bars angtryck, 120C). Nar man steriliserar galler det att sterilisera allting som man kommer hantera materialen med ocksa.
Kemikalier och liknande skulle jag vara mer forsiktig med, savida man ar saker pa att de ar okansliga for autoklaveringen.
Annars anvands tex etylenoxid och UV-stralning for sterilisering, etylenoxid tar tex kal pa endosporer.

Okej! Tack för svaret!

Som jag misstänkte där med autoklaven och verktyg i alla fall då. Fast frågan kvarstår dock lite, eller så är det jag som är för puckad, ifall det är rimligt att tänka sig att man som privatperson har möjlighet att sterilisera substanser på ett inte allt för komplicerat sätt?

Är etylenoxid något man kan få tag på t ex? Och detta ämne lämnar inga skadliga restprodukter, som ju är tanken och poängen, med min fråga då jag är ute efter ett sätt att enkelt kunna sterilisera substanser såsom t ex amfetamin eller heroin vars hantering ofta resulterar i t ex blodförgitning etc. vad jag har hört.

UV-ljus kanske är det sätt som renderar minst risk för att påverka substanser eller tänker jag fel där? Å andra sidan kanske inte UV-ljus är 100% pålitligt för att få bort alla bakterier?

Fler teorier?

Vänligen
//Sin
Citera
2009-08-26, 12:04
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Okej! Tack för svaret!

Som jag misstänkte där med autoklaven och verktyg i alla fall då. Fast frågan kvarstår dock lite, eller så är det jag som är för puckad, ifall det är rimligt att tänka sig att man som privatperson har möjlighet att sterilisera substanser på ett inte allt för komplicerat sätt?

Är etylenoxid något man kan få tag på t ex? Och detta ämne lämnar inga skadliga restprodukter, som ju är tanken och poängen, med min fråga då jag är ute efter ett sätt att enkelt kunna sterilisera substanser såsom t ex amfetamin eller heroin vars hantering ofta resulterar i t ex blodförgitning etc. vad jag har hört.

UV-ljus kanske är det sätt som renderar minst risk för att påverka substanser eller tänker jag fel där? Å andra sidan kanske inte UV-ljus är 100% pålitligt för att få bort alla bakterier?

Fler teorier?

Vänligen
//Sin
På organlabb används 96% etanol för att rena fram slutprodukt. När det kommer till blodförgiftning är det väl oftast kanylerna i sig som sprider smittan, det har i alla fall jag hört.
Gällande UV-ljus så är det mest för att förstöra DNA i bakterier och liknande, organismerna behöver inte dö utan ändå finnas kvar. Så helt 100% är det inte men ett väldigt bra kompliment till annat då ljuset sprider sig där annan steriliseringsteknik ej kommer åt.
Citera
2009-08-26, 14:34
Medlem
Askenars avatar
Ang etenoxid

Etenoxid är mycket giftigt, cancerframkallande och förvaras i i flytande form i tryckfat. Vill du köpa tillverkas det av Akzo Nobel i Stenungssund eller någon annanstans.

Info om Etenoxid (detaljerat)
http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol60/volume60.pdf

Wiki-nivå
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_oxide

Det byggs upp en negativ tolerans för ämnet (ju mer du utsätter dig desto värre reagerar du varje gång).

Mitt tips är en ultraljudrengörare, som skakar sönder bakterierna.
Citera
2009-08-26, 19:44
Medlem
På organlabbet används ju etanolen för att omkristallisera ämnen för att få fram en ren produkt förutsatt att du enbart har små föroreningar. Vid för stora föroreningar får du separera ämnen mha en kolonn.
Detta är ju en metod att använda om man har rena instrument men som kanske kan bli omständlig i störra mängder utan rätt verktyg.

UV-strålning tror jag ej är att rekommendera om du inte är säker på att det ej finns några bindningar som exciteras vid den relevanta väglängden. Om UV förstör DNAt, har för mig att pi-bindningarna förstörs, finns det en möjlighet att UV-bestrålningen påverkar din egen substans t ex exciterar en dubbelbindning som reagerar vidare på något sätt.

Autoklav kan användas men tänk på att dessa billiga är väldigt små och rymmer alltså ej stora mängder då dessa är går att fylla helt pga det stora trycket som uppstår. Om du kör ditt ämne i en autoklav är det även stor chans att en reaktion sker eller en fasomvandling uppstår. Att köra något i autoklav kan jämföras med att stoppa in det i en ugn och höja på temperaturen ganska rejält.

Etenoxid ser sjukt reaktiv ut och kan möjligtvis reagera med dina substanser.
Citera
2009-08-26, 21:15
Medlem
rockets avatar
Gammastrålning är förmodligen det bästa sättet att sterilisera dessa substanser och utrustning. Lämplig strålkälla går säkert att hitta i någon öststat, men det finns vissa logistiska problem med denna lösning.

UV är det många droger som inte tål. Särskilt LSD bryts snabbt ned. Andra bryts ned av värme.

Sprit är ingen dålig idé. Man skulle även kunna använda en svag jodlösning.
Citera
2009-08-26, 21:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Nu lyser min brist på erfarenhet om droger och hur man intar dem igenom...

Men är det inte så att man kokar åtminstone heroinet när man skall injicera det? (så det löser sig i vattnet) Då borde det väl vara ganska sterilt efteråt. Hur bär man sig åt med amfetaminet?
Citera
2009-08-26, 22:14
Medlem
ksms avatar
amfetamin borde ju vara lätt att omkristallisera med hjälp av ett lösningsmedel som dödar bakterier?
Citera
2009-08-27, 09:57
Medlem
woofers avatar
Är ju oxå väldigt insatt i det här knarkande Men för att posthora lite så låter jag inte det hindra mig från att bidra med lite egna tankar.

Det som kommer i pulverform bör ju vara relativt torrt och tillväxt av div mikrobiologi torde väl därför vara obefintlig. Visst det kan säkert finnas sporifierade bakterier och möggelsporer men antagligen så lär väl dessa ha mindre negativ inverkan på kroppen än själva knarket. Alltid lustigt att läsa om knarkare som orora sig för sin hälsa av icka knarkrelaterade orsaker.

Jag skulle nog oroa mig mer över att knarket är kontaminerat med icke önskvärda kemikalier som använts till att "späda ut" knarket med, antagligen så är detta ett större problem och vanligare än lite bakterier.

Som någon sa, att med hjälp av rätt lösningsmedel återkristalisera knarket kommer ju att göra det renare och beroende på lösningsmedel döda av ev mikrobiologi.
Citera
2009-08-27, 15:19
Medlem
Saypayaas avatar
Enligt wikipedia smälter amfetamin vid 280 grader C vilket betyder att ämnet inte sönderfaller när det värms upp. Att hetta upp det försiktigt med en tändare bör sterilisera det
Citera
2009-08-27, 18:44
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Enligt wikipedia smälter amfetamin vid 280 grader C vilket betyder att ämnet inte sönderfaller när det värms upp. Att hetta upp det försiktigt med en tändare bör sterilisera det

Dödas bakteriesporer också? Vissa kan ju bli väldigt tåliga.

Sen undrar jag vad vitsen med att koka smutsigt vatten två gånger är i de fall det krävs. Räcker det inte med en gång dubbelt så länge? Enlighten me, please.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in