2009-08-27, 19:40
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Dödas bakteriesporer också? Vissa kan ju bli väldigt tåliga.

Sen undrar jag vad vitsen med att koka smutsigt vatten två gånger är i de fall det krävs. Räcker det inte med en gång dubbelt så länge? Enlighten me, please.
Jag misstänker att grunden till den proceduren ligger häri, även om det inte nödvändigtvis funkar på vatten utan näringsämnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tyndallization
Citera
2009-08-27, 19:45
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Jag misstänker att grunden till den proceduren ligger häri, även om det inte nödvändigtvis funkar på vatten utan näringsämnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tyndallization

Precis detta jag letade efter, men nu vet jag. Danke!
Citera
2009-08-27, 23:05
Medlem
wääuus avatar
Om du skulle få för dig att sterilisera med etanol (trots att det säkert är bättre att värma substansen i många fall) så tänk på att 70% är bättre än 96% om man ser till hur effektiv avdödningen blir.
Citera
2009-08-27, 23:47
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Dödas bakteriesporer också? Vissa kan ju bli väldigt tåliga.

Sen undrar jag vad vitsen med att koka smutsigt vatten två gånger är i de fall det krävs. Räcker det inte med en gång dubbelt så länge? Enlighten me, please.
Jag kan inte tänka mig att några proteiner, eller DNAet för den delen, i de vanligaste sjukdomsalstrande bakterierna kan överleva en sån hög temperatur. Möjligtvis har någon exotisk, ovanlig bakterie någon form av försvarsmekanism som skyddar dem men risken för att din dos amfetamin ska innehålla tillräckligt många sådana för att man ska bli sjuk av det är minimal.

Sen när började bakterier föröka sig med sporer?
Citera
2009-08-28, 13:49
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Jag kan inte tänka mig att några proteiner, eller DNAet för den delen, i de vanligaste sjukdomsalstrande bakterierna kan överleva en sån hög temperatur. Möjligtvis har någon exotisk, ovanlig bakterie någon form av försvarsmekanism som skyddar dem men risken för att din dos amfetamin ska innehålla tillräckligt många sådana för att man ska bli sjuk av det är minimal.

Sen när började bakterier föröka sig med sporer?

My bad, min mikrobiologi är sönderrostad, all övrig biologi också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in