2009-08-25, 17:59
Medlem
Feeltzs avatar
Sådär skulle då inte jag göra... Ursäkta för slarvigt skrivet!

På en vanlig synth så brukar jag köra denna ordning

(1 och 2 brukar byta plats ibland pga att kompressorn inte ska jobba sönder sig på låga frekvenser ^^)
1/2. kompressor (ställs in efter behov)
2/1. EQ med avskuren bass
3. Annan trevlig effekt som höjjer karraktären på ljudet, dock inte soundgoodizer.

4. Reverb om så önskas
5. Delay om så önskas, brukar alltid lägga effekterna i denna ordning så att inte reverben arbetar med Delayen och då skapar äckliga jävla ekon :P

6. nått jävla filter typ free filter om jag ska fadea lite fint från nått ^^

PS: En electrobass skulle jag arbeta först och främst med synthesizern och sedan väldigt mycket med EQing och Komprimering pga att det gäller att få rätt tryck. och när jag ändå slarvigt skriver om basar så ska man "alltid" filtrera bort låga frekvenser som man inte tycker behövs eftersom de suger så jävla mkt i ljudbilden.

Sidechain kan också rekomenderas
Citera
2009-08-25, 18:43
Medlem
netkos avatar
Du kan ju kolla electro-tutorials på youtube eller warbeats.com?
Citera
2009-08-25, 22:52
Medlem
Jag skulle rekommendera att dra ner så mycket på reveerb och delay och fokusera mer på compression och eq:ing för att få ett "cleant och brett" sound.

Här är lite electro jag gjorde nyss med bara hård compression och eq utan andra effetkter:
http://www.speedyshare.com/497399949.html
Citera
2009-10-15, 19:17
Medlem
Jag är också en nybörjare i att göra elektro musik i FL. Om det finns någon mer som har några bra konkreta tips så skriv gärna
Citera
2009-10-15, 21:59
Medlem
claxors avatar
Mitt absolut största tips är att skaffa ett midi-keyboard om ni inte redan har. Utan ett sådant blir ert musikskapande av en väldigt icke-musikalisk karaktär (så tycker jag, finns folk som inte tycker så). När man har ett keyboard kan man bara sitta och jamma tills något som låter bra kommer, sen bygger man på de.
Citera
2009-10-15, 22:00
Medlem
claxors avatar
Jag rekommenderar även att lära sig lite basics inom att spela trummor (ja, spela trummor) då denna kunskap underlättar i att skapa sköna beats.
Citera
2009-10-16, 11:28
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
Jag rekommenderar även att lära sig lite basics inom att spela trummor (ja, spela trummor) då denna kunskap underlättar i att skapa sköna beats.

Håller inte med.
Att producera Electro kräver ingen kunskap i trumspelande, då Electro byggs upp med 4takt.

Spela trummor kan nog vara bra om man producerar Drum and Bass.

Säger inte att jag har rätt, men det är min uppfattning i alla fall.

Till TS, skaffa Sylenth1, riktigt bra VST för Electro basslines. Och om du vill göra dina kickar själv så rekommenderar jag Junglist/Hydra.
Citera
2009-10-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Håller inte med.
Att producera Electro kräver ingen kunskap i trumspelande, då Electro byggs upp med 4takt.

Till TS, skaffa Sylenth1, riktigt bra VST för Electro basslines. Och om du vill göra dina kickar själv så rekommenderar jag Junglist/Hydra.

Oh tack, mer sånna tips tack. Med risk för att låta dum men kan du förklara vad 4takt innebär lite mer ingående? Sen skulle jag vilja ha lite tips på hur man gör bra basslingor. När jag lyssnar på minimalt så låter det inte så svårt men jag får ju aldrig till det bra.
Citera
2009-10-16, 14:54
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Håller inte med.

All musik som innehåller trumspel mår bra av att du kan lite om trummor. Säger inte att det är ett krav, bara att du i min uppfattning får lättare för att vara kreativ och inte bara köra standardkomp konstant om du faktiskt kan lite trummor.

När du säger att den byggs upp i fyrtakt förstår ja inte alls vad du menar, vad har det med saken att göra? Rock byggs vanligtvis upp i fyrtakt, behöver trummisen inte kunna spela trummor för det?

Det är en värld av skillnad mellan att kunna sätta ihop standardtrummor, standardbas och klichémelodi till en låt och att faktiskt göra musik.
Citera
2009-10-16, 15:37
Medlem
LivetsOrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
All musik som innehåller trumspel mår bra av att du kan lite om trummor. Säger inte att det är ett krav, bara att du i min uppfattning får lättare för att vara kreativ och inte bara köra standardkomp konstant om du faktiskt kan lite trummor.

När du säger att den byggs upp i fyrtakt förstår ja inte alls vad du menar, vad har det med saken att göra? Rock byggs vanligtvis upp i fyrtakt, behöver trummisen inte kunna spela trummor för det?

Det är en värld av skillnad mellan att kunna sätta ihop standardtrummor, standardbas och klichémelodi till en låt och att faktiskt göra musik.
Alla instrument är bra att kunna om man ska prodda, dock behöver man inte kunna något.

Man måste heller inte ha midikeyboard till FL, pianoroll är så bra. Men har man ett keyboard är det grymt. Behövs inte dock.
Citera
2009-10-16, 15:47
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivetsOrd
Alla instrument är bra att kunna om man ska prodda, dock behöver man inte kunna något.

Man måste heller inte ha midikeyboard till FL, pianoroll är så bra. Men har man ett keyboard är det grymt. Behövs inte dock.

Självklart behöver man inte kunna något instrument, eller ha midikeyboard, men det underlättar. Och när jag säger att man ska lära sig lite basics inom att spela trummor, menar jag inte nödvändigtvis att faktiskt sitta vid ett trumset och spela (även om det underlättar), snarare att förstå vad som gör ett beat bra, hur man kan lägga fokus på olika ställen osv
Citera
2009-10-16, 17:38
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Oh tack, mer sånna tips tack. Med risk för att låta dum men kan du förklara vad 4takt innebär lite mer ingående? Sen skulle jag vilja ha lite tips på hur man gör bra basslingor. När jag lyssnar på minimalt så låter det inte så svårt men jag får ju aldrig till det bra.

Wikipedia ger inte så mycket info, men det lilla som står:

Citat:
Fyrtakt är inom musiken en taktart som innebär att det är fyra taktslag i varje takt. Det är den dominerande taktarten inom modern västerländsk populärmusik.

Lyssnar dessvärre inte på minimal, men jag använder mig mestadels av Sylenth1 då den är rätt lätt att hantera, men allt sitter inte där, du måste lära dig att hantera effekter rätt, läs det Feeltz skrev om EQ och komprimering, det är inte lätt. Men med tiden så lär du dig nog.

Vill inte säga exakt, för då lär du dig ingenting, men kan nog skrapa fram någon demo på lite Electro. Producerar mestadels DnB/Hardstyle och Hardcore. ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in