2009-10-16, 17:44
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
All musik som innehåller trumspel mår bra av att du kan lite om trummor. Säger inte att det är ett krav, bara att du i min uppfattning får lättare för att vara kreativ och inte bara köra standardkomp konstant om du faktiskt kan lite trummor.

När du säger att den byggs upp i fyrtakt förstår ja inte alls vad du menar, vad har det med saken att göra? Rock byggs vanligtvis upp i fyrtakt, behöver trummisen inte kunna spela trummor för det?

Det är en värld av skillnad mellan att kunna sätta ihop standardtrummor, standardbas och klichémelodi till en låt och att faktiskt göra musik.

Eftersom FL Studio är så pass simpelt med piano roll och step sequencer så förstår jag ändå inte varför det underlättar om man har spelat eller spelar trummor.

Att sen komma med argumentet "Rock byggs vanligtvis upp i fyrtakt, behöver trummisen inte kunna spela trummor för det?" är helt meningslöst då vi inte diskuterar den genren.

Sen förstår jag inte det sista du skrev, utveckla det gärna.

Mvh Azchatero.
Citera
2009-10-16, 19:46
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Eftersom FL Studio är så pass simpelt med piano roll och step sequencer så förstår jag ändå inte varför det underlättar om man har spelat eller spelar trummor.

Att sen komma med argumentet "Rock byggs vanligtvis upp i fyrtakt, behöver trummisen inte kunna spela trummor för det?" är helt meningslöst då vi inte diskuterar den genren.

Mvh Azchatero.

han menar bara att kunskap aldrig är fel, du måste väl hålla med om att det är lättare att skriva ett stycke om man kan instrumentet?
Citera
2009-10-16, 20:19
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
han menar bara att kunskap aldrig är fel, du måste väl hålla med om att det är lättare att skriva ett stycke om man kan instrumentet?

Nej då, kunskap är aldrig fel, men det han skrev:
Citat:
Säger inte att det är ett krav, bara att du i min uppfattning får lättare för att vara kreativ och inte bara köra standardkomp konstant om du faktiskt kan lite trummor.

Jag använder mig av fyrtakt inom Electro, men när jag producerar Hardstyle eller Hardcore så varierar jag mig väldigt ofta för att det inte ska bli tråkigt, i Electro så blir det aldrig tråkigt på grund av att det är så pass mycket vocals och dylikt som ger låten ett driv.

Och jag har aldrig spelat trummor, men kan fortfarande producera musik. Och jag släpper även en del av mina verk, resten ger jag bort gratis till mina kompisar.
Citera
2009-10-17, 13:08
Medlem
claxors avatar
Citat:

Mvh Azchatero.

Det underlättar då man till exempel vill ha ett beat med ett speciellt groove, då kan man om man vet hur man spelar trummor snabbare hitta på ett sådant beat.

Argumentet passar eftersom att du sa att bara för att electro byggs upp i fyrtakt behöver man inte kunna spela trummor.

Jag menade bara att det inte är överdrivet musikaliskt att göra "klipp-och-klistra"-musik, där man bara använder beats osv som använts tusentals gånger innan.
Citera
2009-10-17, 13:09
Medlem
claxors avatar
Citat:
Jag använder mig av fyrtakt inom Electro, men när jag producerar Hardstyle eller Hardcore så varierar jag mig väldigt ofta för att det inte ska bli tråkigt, i Electro så blir det aldrig tråkigt på grund av att det är så pass mycket vocals och dylikt som ger låten ett driv.

Du menar alltså att man ska totalt skita i att skapa ett skönt komp inom electro bara för att man har annat med i låten också?

Det märks att du gör hardstyle
Citera
2009-10-17, 14:37
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Det underlättar då man till exempel vill ha ett beat med ett speciellt groove, då kan man om man vet hur man spelar trummor snabbare hitta på ett sådant beat.

Argumentet passar eftersom att du sa att bara för att electro byggs upp i fyrtakt behöver man inte kunna spela trummor.

Jag menade bara att det inte är överdrivet musikaliskt att göra "klipp-och-klistra"-musik, där man bara använder beats osv som använts tusentals gånger innan.

Så om man inte kan spela trummor så kan man inte göra ett speciellt groove?

Aha, då förstår jag.

Mjo, det kan jag hålla med om.
Citera
2009-10-17, 14:38
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Du menar alltså att man ska totalt skita i att skapa ett skönt komp inom electro bara för att man har annat med i låten också?

Det märks att du gör hardstyle

Nej nej förfan, man får ju självklart göra som man vill. Det jag menade är att i dem flesta låtarna så hör man knappt kicken pga vocals.

Haha ja, det brukar märkas rätt snabbt. ^^
Citera
2009-10-19, 01:27
Medlem
Jeeppes avatar
Tjenare, jag producerar electro och lite andra genres i Fruity loops, du kan gärna lyssna på mina tracks och ifall du vill att jag ska lära dig något speciellt som jag har i låtarna så säg till.
Http://www.myspace.com/funkzter

Här är det som jag använder:

Nexus
Vanguard
3x Osc
Vengeance Essentials House Vol.1 och 2 (Sample paket med mycket sköna trummor och olika house ljud)

I 3x Osc kan du göra simpla electro baser, även lite sköna ljud.
Och sen som det pratats om innan här i tråden, EQ:a är viktigt då du spicar upp ljuden lite extra.

Sidechain är något jag använder mig av mycket, sidechain innebär att du säger åt kicken att han ska slå ut basen som snabbt kommer tillbaka.
Svårt att förklara men här gjorde jag ett liten snutt som förklarar.

http://www25.zippyshare.com/v/47378989/file.html

Ursäkta stavningen då jag är väldigt trött
Citera
2009-10-19, 14:48
Medlem
Azchateros avatar
Förlåt mig, men varför använder du en preset baserad VST som man knappt kan göra något själv med?
Talar givetvis om Nexus.

Men 3x osc håller jag definitivt med dig om! En riktigt bra VST, om man nu kan hantera den.
Citera
2009-10-19, 18:54
Medlem
Jeeppes avatar
Nexus har många sköna standard ljud, bara ge dom lite EQ och andra effekter så kan dom fylla upp vissa tomrum i låten

3x Osc är grymt!
Citera
2009-10-19, 20:17
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeeppe
Nexus har många sköna standard ljud, bara ge dom lite EQ och andra effekter så kan dom fylla upp vissa tomrum i låten

3x Osc är grymt!

Mja, har testat på Nexus ett fåtal gånger, men aldrig gillat sådana VSTs. Föredrar att göra mina sounds från scratch.

3x Osc power!
Citera
2009-10-19, 20:41
Medlem
Jeeppes avatar
Jo det är ju sant, mycket roligare att göra egna ljud
Gör dom flesta själv, men vissa bas grejjer kan va skönt att ta från nexus och andra sample vst;er

Yes!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in