2009-08-24, 23:54
Medlem
Björn Johanssons avatar
Snubblade olyckligt på en temporär kabel och slog fejjan i trottoaren tidigare i dag. En tandflisa gick av (2) och emaljen känns lite skadad på tanden bredvid (1). Tyvärr upptäckte jag inte det förrän jag kom hem så jag har inte flisan kvar. Det syns knappt på fotot, men det känns och syns att tanden är avslagen.

http://img14.imageshack.us/img14/6728/tandk.jpg

Ni som vet, räcker det med en plastlagning/front, eller behövs det en krona? Och när jag ändå frågar, kan någon rekommendera en bra tandläkare i Stockholm? Just nu har jag följande alternativ som ser bäst ut:

Folktandvården, abonnemang (om det går att starta, jag har ju inga lagningar sen tidigare)
A Afta Akuttandvård vid Sergels torg, har fått bra omdömen och verkar inte allt för dyra
Sven-Olof Törnqvist, privattandis som ploppar upp lite här och var bland rekommendationer
Västermalmskliniken, har också fått bra omdömen
Östermalmstandläkaren

City Dental och dylikt är jag lite skeptisk till, vill helst att en lagning ska hålla ett tag med tanke på att jag lär få betala 3 000+ för den (hemförsäkringen gällde inte olycksfall som jag trodde när jag tecknade den, bara att bita i det sura äpplet).
Citera
2009-08-25, 00:09
Bannlyst
En kompis slog i en framtand på en trottoarkant en gång. Halva var borta. Den var med lös i roten sa han men tandläkaren lagade och det lösa försvann med tiden.
Har för mig att han klagade på att det kändes som att tanden var lös något år efteråt. Tror inte att han har en ny tand nu.

Det syns inte alls men antagligen eftersom han snusade kunde man se där det var limmat ett tag.
Senast redigerad av RockUlla 2009-08-25 kl. 00:52.
Citera
2009-08-25, 00:11
Medlem
Björn Johanssons avatar
Okej, men då verkar det som att det går att fixa ganska bra. Min tand är inte alls lös utan sitter fast hårt, det är bara nederdelen som är avslagen så att det ser fult ut och är vasst. Vad "bra" att höra att de inte limmar, då gjorde det kanske inte så mycket att jag "glömde" tandflisan. :P
Citera
2009-08-25, 00:15
Bannlyst
Jo, jag skrev fel men du kan väl se min edit. Något limmar de förmodligen dit men originalflisen är antagligen inte det mest ultimata.
Det var me ganska stor träffsäkerhet folktandvården han gick till, men tror inte att det spelar någon större roll.
Citera
2009-08-25, 00:44
Medlem
Hejsan1s avatar
Lyckades också med bragden att slå ut en lika stor bit av tanden (dock ena framtanden för mig) för bara några veckor sedan! Kul att se att man inte är ensam :P
Själv har jag ännu inte gjort nåt åt det, men har tid för rutinkontroll hos folktandvården i slutet av månaden och nämnde det till dom när dom ringde så vi ska kika på det. Förhoppningsvis kan jag trots detta lilla missöde få billigaste premien på den där 'försäkringen' dom erbjuder annars blir jag lite less.. sen om det behöver fixas eller inte vette fan.. jag bryr mig inte rent utseendemässigt snarare om det blir större risk för karies, infektioner eller liknande problem nu när tanden inte har något yttre hölje så att säga.
Citera
2009-08-25, 00:47
Medlem
Björn Johanssons avatar
Ah, hoppas också att det inte påverkar försäkringen... För även om den inte gäller kosmetisk tandvård som jag antar att det faller inom vore det inte så dumt att kunna gå och rengöra tänderna och fixa småsaker för 700 spänn om året och jag tror inte det kostar överdrivet mer att lägga på en fasad än hos privattandläkarna... Hoppas jag i alla fall. Håller tummarna för oss båda.
Citera
2009-08-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Johansson
Snubblade olyckligt på en temporär kabel och slog fejjan i trottoaren tidigare i dag. En tandflisa gick av (2) och emaljen känns lite skadad på tanden bredvid (1). Tyvärr upptäckte jag inte det förrän jag kom hem så jag har inte flisan kvar. Det syns knappt på fotot, men det känns och syns att tanden är avslagen.

http://img14.imageshack.us/img14/6728/tandk.jpg

Ni som vet, räcker det med en plastlagning/front, eller behövs det en krona? Och när jag ändå frågar, kan någon rekommendera en bra tandläkare i Stockholm? Just nu har jag följande alternativ som ser bäst ut:

Folktandvården, abonnemang (om det går att starta, jag har ju inga lagningar sen tidigare)
A Afta Akuttandvård vid Sergels torg, har fått bra omdömen och verkar inte allt för dyra
Sven-Olof Törnqvist, privattandis som ploppar upp lite här och var bland rekommendationer
Västermalmskliniken, har också fått bra omdömen
Östermalmstandläkaren

City Dental och dylikt är jag lite skeptisk till, vill helst att en lagning ska hålla ett tag med tanke på att jag lär få betala 3 000+ för den (hemförsäkringen gällde inte olycksfall som jag trodde när jag tecknade den, bara att bita i det sura äpplet).
Har du hört talas om slogan.."Facket försäkrar"?
är du med i facket, betalar dom olycksfall där tänder rycker.
(räddade mej från en utgift på femtio papp)
Citera
2009-08-25, 13:39
Medlem
Björn Johanssons avatar
Jag är inte med i facket. Maximalt oflyt.
Citera
2009-08-25, 15:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Johansson
..... Det syns knappt på fotot, men det känns och syns att tanden är avslagen.
http://img14.imageshack.us/img14/6728/tandk.jpg....

Oroa dig inte, det kommer en ny tand om några år när du blir äldre.
Citera
2009-08-25, 15:42
Medlem
Björn Johanssons avatar
Det vore fint om man fick nya tänder när de gamla slets ut.
Citera
2009-08-25, 17:46
Moderator
ofays avatar
Hm.. för att fk ska ersätta en krona måste du ha slagit av mer än en 1/3 av tanden, fk kommer bara att ersätta en fyllning.
Citera
2009-08-25, 20:37
Medlem
Björn Johanssons avatar
Nu har jag varit hos tandläkaren, det gick riktigt bra. Tanden ser okej ut, betalade 210 efter en tandvårdscheck (sparar en) och fick röntgen och undersökning. Ska tillbaka om en månad när ansiktet är läkt och fint och för att vara säker på att inga komplikationer uppstått. Sen blir det lite nedslipning, en plastlagning och polering, landar på runt 700 totalt. Så det var inte alls så farligt.

Dessutom ringde jag till gatukontoret och fick prata med en mycket trevlig tjej, så i morgon ringer en skadeståndshandläggare för att gå igenom vad jag behöver skicka in för att få ersättning för allt. Kabeln jag snubblade på låg dumt till och det var fler som ramlat, dock inte så illa. Tur i oturen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in