• 1
  • 2
2009-08-24, 23:13
Medlem
Jag har under de senaste åren lidit av beroenden. Bl a pokerberoende. Alla beroenden handlar ju om att det är någonting man inte kan motstå att göra. Suget blir för stort. Och det hänger över en HELA tiden. Alkoholisten kan ges antabus. Jag skulle själv behöva något med liknande verkan för mina beroenden. Men det skulle fordra en teknisk lösning.

De flesta av mina beroenden kräver ett lösenord till ett konto av nåt slag. Hade jag inte tillgång till lösenordet, vore problemet löst. Det finns då ingen möjlighet för mig att spela. Jag undrar om det finns någon möjlighet att göra lösenordet otillgängligt för sig under en viss tid. Genom att exempelvis lägga upp lösenordsuppgifterna på någon typ av internetbaserat konto. Som man sen blockerar för sig själv under en viss tid.
Dvs:
Jag lägger lösenordsinformationen på kontot. Därefter väljer jag att blockera åtkomst till kontot valfri tid. Ex.vis 48 timmar framåt. Därefter kan jag åter komma in på kontot och få mitt lösenord. (Eller mitt kreditkortsnummer, eller vilken som helst information man vill blockera sig från under en viss tid.)

Finns det någon sådan tjänst på internet kanske? Jag googlade men fann inte riktigt vad jag sökte. Men någon här kanske känner till nåt?
Citera
2009-08-24, 23:28
Medlem
Detta låter som något jag skulle behöva installera ibland för att inte fastna vid datorn sent på nätterna.
Citera
2009-08-24, 23:33
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivN
Detta låter som något jag skulle behöva installera ibland för att inte fastna vid datorn sent på nätterna.
Sätt en timer på kontakten till datorn (eller skärmen). Brutalt men väldigt påminnande.
Citera
2009-08-24, 23:36
Medlem
Använder oftast laptop. Men problem är ändå "jag ska bara"
Citera
2009-08-24, 23:37
Medlem
Det borde inte vara allt för avancerat att skriva ett program som krypterar lösenordet och inte tillåts släppa det på ett tag.

Om det finns vet jag inte men någon snäll person som kan koda kanske kan hjälpa?

En annan idé'är att blocka sidorna i din router, sätta ett random lösenord utan att kolla på tangenterna och förstöra resetknappen
Citera
2009-08-24, 23:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe32
Det borde inte vara allt för avancerat att skriva ett program som krypterar lösenordet och inte tillåts släppa det på ett tag.

Om det finns vet jag inte men någon snäll person som kan koda kanske kan hjälpa?
Faktiskt en ganska bra och kul idé. Jag ska se ifall jag hinner bygga ihop något litet program som tar emot lösenord, krypterar dom duktigt och låter dom bli synliga igen först efter att en tid man angett har passerat.
Citera
2009-08-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Faktiskt en ganska bra och kul idé. Jag ska se ifall jag hinner bygga ihop något litet program som tar emot lösenord, krypterar dom duktigt och låter dom bli synliga igen först efter att en tid man angett har passerat.

Spontan tanke, ganska självklart men ändå.
Se till att inte använda systemets klocka :P
Citera
2009-08-25, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Ja, det vore ju grymt om du gjorde det. (Själv gick jag en kurs på en termin i programmering för 11 år sen. Det var inte riktigt min grej...)
Citera
2009-08-25, 03:02
Bannlyst
Mitt råd är att du söker dig till någon hjälpgrupp för att bli av med ditt spelande helt. Tror du mår mycket bättre om det försvinner helt för din del. Om du verkligen vill spela så TAR du dig runt dina egna spärrar på nåt vis, och tidsbegränsningar är jag tveksam till. Då tar man större risker eftersom skulle jag tippa, för att eventuellt kunna vinna i ett snabbare tempo.
Citera
2009-08-25, 03:39
Medlem
Trådskaparen får helt enkelt gå cold turkey; kasta datorn åt helvete och sen gå vidare i livet... det första veckorna blir ett helvete men sen så blir suget mindre och mindre...
Citera
2009-08-25, 03:50
Medlem
Tarmtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivN
Jag hade precis samma problem. Märkte dock att det fanns en strålande funktion i min router, där jag kan schemalägga när internet ska stängas av och för vilka datorer i hushållet. Denna funktion blev dock avstängd i början av sommaren, vilket den fortfarande är. Det är precis därför jag sitter och skriver i denna tråd 03:50 en tisdagmorgon, känner att det är hög tid att aktivera funktionen igen.
Citera
2009-08-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliiin
Mitt råd är att du söker dig till någon hjälpgrupp för att bli av med ditt spelande helt. Tror du mår mycket bättre om det försvinner helt för din del. Om du verkligen vill spela så TAR du dig runt dina egna spärrar på nåt vis, och tidsbegränsningar är jag tveksam till. Då tar man större risker eftersom skulle jag tippa, för att eventuellt kunna vinna i ett snabbare tempo.

Jag tror ändå att möjligheten att blockera mig skulle vara till stor hjälp hur som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in