• 1
  • 2
2009-08-27, 17:13
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Skall du inte ha socker i?? På vilket sätt hade du tänkt att lägga in dem?

2. Nej, det är inte ungskott, tyvärr. Ugnskott ser nästan genomskinliga ut med lite grönt skimmer under det tunna skalet. De är också dessutom mindre och inte så förgrenade.

~Paul~

I en glasskål i tunna skivor i vinäger..? Går inte det?

Vart får man tag på ungskott? Kan jag plantera dom jag har nu på nåt sätt?
Citera
2009-08-27, 17:36
Medlem
Hispers avatar
Sök på "odla ingefära" så hittar du en del trådar på andra forum där man diskuterar detta med att odla ingefära själv. Verkar inte vara helt omöjligt.
Citera
2009-08-27, 18:37
Medlem
http://i30.tinypic.com/34zj5hx.jpg
Det ovanstående köpte jag på Sun Ai i Stockholm. Risvinägern bakom är på 500ml för storleksjämförelse. Dryga 16 kr för för ingefäran. Inte gratis, men mycket billigare lär man inte kunna få det för.
Citera
2009-08-27, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
I en glasskål i tunna skivor i vinäger..? Går inte det?

Vart får man tag på ungskott? Kan jag plantera dom jag har nu på nåt sätt?
Som Hisper skriver. Det är inte alltför svårt att odla ingefära. Jag har en bekant som har testat och nästan omedelbart så började det gro. Hon sådde endast en liten bit av roten. Det blev en fin planta som växte väl till en början men började förtvina av någon anledning efter ett tag. Roten hade dock växt ordentligt. Det går bra att planter bitar av rot i en vanlig kruka modell större.

Sockret gör smaken balanserad och dessutom bidrar till att preservera ingefäran. Personligen skulle jag inte komma på idén att köra utan socker.

~Paul~
Citera
2009-08-27, 20:04
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Hur länge kan den hålla sej sen?

färsk ingefära blir lite mjuk när den är dålig, och då bör man absolut inte äta den. jag åt mjuk ingefära en gång, det gör jag aldrig om. men om man syltar in den så bör den hålla betydligt längre.
Citera
2009-08-27, 23:26
Medlem
meepers avatar
Utan socker blir det en helt annan sak, och dessutom lär hållbarheten bli väldigt kort. Ingefära i ättika låter inte som någon höjdare i mina öron...

Omi Food på Olofsgatan vid Hötorget har stora påsar för någonting i stil med 80 kr. Då får du mer ingefära än du kan göra av med på ganska länge. Äter du normala mängder, dvs. inte hinkar i dig, är sockermängden inget att oroa sig för.
Citera
2009-08-30, 07:54
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Som Hisper skriver. Det är inte alltför svårt att odla ingefära. Jag har en bekant som har testat och nästan omedelbart så började det gro. Hon sådde endast en liten bit av roten. Det blev en fin planta som växte väl till en början men började förtvina av någon anledning efter ett tag. Roten hade dock växt ordentligt. Det går bra att planter bitar av rot i en vanlig kruka modell större.

Sockret gör smaken balanserad och dessutom bidrar till att preservera ingefäran. Personligen skulle jag inte komma på idén att köra utan socker.

~Paul~
Så kan man knipsa av en liten bit alltså?
Jag har inte planterat nåt än men det har endå börjat växa ett litet skott på den ena

Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
färsk ingefära blir lite mjuk när den är dålig, och då bör man absolut inte äta den. jag åt mjuk ingefära en gång, det gör jag aldrig om. men om man syltar in den så bör den hålla betydligt längre.
Jaså, varför är/var det dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Utan socker blir det en helt annan sak, och dessutom lär hållbarheten bli väldigt kort. Ingefära i ättika låter inte som någon höjdare i mina öron...

Omi Food på Olofsgatan vid Hötorget har stora påsar för någonting i stil med 80 kr. Då får du mer ingefära än du kan göra av med på ganska länge. Äter du normala mängder, dvs. inte hinkar i dig, är sockermängden inget att oroa sig för.
Tack för tipset, men bor inte i sthlm dock =/
Citera
2009-08-30, 16:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Så kan man knipsa av en liten bit alltså?
Jag har inte planterat nåt än men det har endå börjat växa ett litet skott på den ena

Ja, du kan med fördel knipsa av en bit. Den får dock inte vara allt för liten. Runt 5 cm är minimum.

~Paul~
Citera
2009-08-31, 13:36
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
http://i30.tinypic.com/34zj5hx.jpg
Det ovanstående köpte jag på Sun Ai i Stockholm. Risvinägern bakom är på 500ml för storleksjämförelse. Dryga 16 kr för för ingefäran. Inte gratis, men mycket billigare lär man inte kunna få det för.
Tack, då vet jag hur det kan se ut, ska kika i efter sådana sålänge.
Citat:
Ja, du kan med fördel knipsa av en bit. Den får dock inte vara allt för liten. Runt 5 cm är minimum.

~Paul~
Då är jag med, tack för hjälpen
Citera
2009-08-31, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack, då vet jag hur det kan se ut, ska kika i efter sådana sålänge.

Då är jag med, tack för hjälpen
Lycka till .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in