Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som Hisper skriver. Det är inte alltför svårt att odla ingefära. Jag har en bekant som har testat och nästan omedelbart så började det gro. Hon sådde endast en liten bit av roten. Det blev en fin planta som växte väl till en början men började förtvina av någon anledning efter ett tag. Roten hade dock växt ordentligt. Det går bra att planter bitar av rot i en vanlig kruka modell större.
Sockret gör smaken balanserad och dessutom bidrar till att preservera ingefäran. Personligen skulle jag inte komma på idén att köra utan socker.
~Paul~
Så kan man knipsa av en liten bit alltså?
Jag har inte planterat nåt än men det har endå börjat växa ett litet skott på den ena
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
färsk ingefära blir lite mjuk när den är dålig, och då bör man absolut inte äta den. jag åt mjuk ingefära en gång, det gör jag aldrig om. men om man syltar in den så bör den hålla betydligt längre.
Jaså, varför är/var det dåligt?
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Utan socker blir det en helt annan sak, och dessutom lär hållbarheten bli väldigt kort. Ingefära i ättika låter inte som någon höjdare i mina öron...
Omi Food på Olofsgatan vid Hötorget har stora påsar för någonting i stil med 80 kr. Då får du mer ingefära än du kan göra av med på ganska länge. Äter du normala mängder, dvs. inte hinkar i dig, är sockermängden inget att oroa sig för.
Tack för tipset, men bor inte i sthlm dock =/