• 1
  • 2
2009-08-24, 15:30
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag brukar köpa inlagd ingefära (som man äter till sushi) i glasburk, 1 burk kostar 50-60kr och den räcker inte länge därför tänkte jag göra egen.

Om jag köper en ingefärsknöl ska jag först koka den eller ska jag försöka strimla den rå?
Sen är frågan vad jag har i, i burken står det vinäger, socker och salt. Socker och salt tänkte jag klara mej utan men vinäger, vad för sort ska man ha? Vitvin eller ättiksprit..?

Hur länge kan den hålla sej sen?
Citera
2009-08-24, 15:43
Medlem
csts avatar
Med tanke vad du har i ingefäran kommer den hålla i nästan en evighet. Du kan med säkerhet äta den en bra bit över 6 månader om du förvarar den i typ kylskåp. Ett år går säkert också bra.
Citera
2009-08-24, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Det här är det mest förekommande receptet när det kommer till inlagd ingefärsrot:

Ingredienser:
• 900 g unga skott av ingefärsrot
• 7,1 dl risvinsvinäger
• 4,7 dl socker
• 2 tsk salt

Arbetsgång:
Tvätta ingefärsroten och rubba av eller skrapa av skalet. Skiva ingefäran tunt och salta den. Lämna de saltade skivorna i en skål i ca 1 h. Torka sedan ingefäran med en torr och ren duk samt placera den i en steriliserad glasburk-/burkar med lock.

Blanda vinäger och socker i en kastrull och låt koka upp på plattan. Häll sedan vätskan över ingefäran i glasburken, tillslut omedelbart och kyl ner i kylskåp. På det här viset håller sig ingefäran i ca 1 månad.

Observera att det handlar om ungskott av ingefärsrot. I stället för risvinäger så kan man använda äppelcidervinäger.

~Paul~
Citera
2009-08-24, 16:46
Medlem
Hur känner man igen ungskott från ingefärsrot? är det mindre rotknölar? Kan man lyckas med det här om man försöker sig på att på egen hand göra ett urval i ingefärslådan hos sin lokale asiat eller ska det vara ingefära som säljs just som ungskott?

Ett tips till skalningen: en liten tesked funkar skitbra att skrapa bort skalet med.
Citera
2009-08-24, 17:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Hur känner man igen ungskott från ingefärsrot? är det mindre rotknölar? Kan man lyckas med det här om man försöker sig på att på egen hand göra ett urval i ingefärslådan hos sin lokale asiat eller ska det vara ingefära som säljs just som ungskott?

Ett tips till skalningen: en liten tesked funkar skitbra att skrapa bort skalet med.
Ungskott är små knubbiga rötter utan/få utväxter. De är ljusare i färgen och skalet är tunnare. Inte alla affärer har dem, tyvärr.

~Paul~
Citera
2009-08-24, 17:39
Medlem
Om man skulle försöka sig på det här med "vanliga" ingefärsrötter, skulle det bli trådigt och svårtuggat då?
Citera
2009-08-24, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Om man skulle försöka sig på det här med "vanliga" ingefärsrötter, skulle det bli trådigt och svårtuggat då?
Det går ju men blir inte lika sprött. Som du skriver så blir det lite trådigare. Det gäller då att verkligen skiva tunt och tvärs över fibrerna. En mandolin är ett bra hjälpmedel.

~Paul~
Citera
2009-08-24, 17:50
Medlem
Oki, tack för svaret. Har aldrig funderat på att lägga in ingefära själv tidigare, men nu får det nog bli en tur till någon asiatbutik och fråga efter ungskott.
Citera
2009-08-24, 18:38
Medlem
Fickludds avatar
Den unga ingefäraroten är mycket mildare - och godare - än den äldre. Dessutom saknar den nyplockade roten skal men de lär vi inte träffa på vid våra breddgrader.

Men stoppa gärna ner en ingefärarot i sandjord så kommer det snart upp en ny planta.
Citera
2009-08-24, 19:28
Medlem
meepers avatar
Är det priset som är problemet kan jag rekommendera att kika lite i några asiatiska/japanska matbutiker. Där kan man ofta köpa färdig gari betydligt billigare. Köpte själv en hyfsat stor (800 gram tror jag) påse för under hundringen när jag skulle göra sushi till många. Dessutom är de man hittar där ofta bättre än de som finns i vanliga butiker.

Att göra själv är givetvis en helt annan sak, som kan vara roligt i sig, men annars så är det här en bra kompromiss.
Citera
2009-08-27, 14:37
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Med tanke vad du har i ingefäran kommer den hålla i nästan en evighet. Du kan med säkerhet äta den en bra bit över 6 månader om du förvarar den i typ kylskåp. Ett år går säkert också bra.
Okej..det lät länge?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är det mest förekommande receptet när det kommer till inlagd ingefärsrot:

Ingredienser:
• 900 g unga skott av ingefärsrot
• 7,1 dl risvinsvinäger
• 4,7 dl socker
• 2 tsk salt

Arbetsgång:
Tvätta ingefärsroten och rubba av eller skrapa av skalet. Skiva ingefäran tunt och salta den. Lämna de saltade skivorna i en skål i ca 1 h. Torka sedan ingefäran med en torr och ren duk samt placera den i en steriliserad glasburk-/burkar med lock.

Blanda vinäger och socker i en kastrull och låt koka upp på plattan. Häll sedan vätskan över ingefäran i glasburken, tillslut omedelbart och kyl ner i kylskåp. På det här viset håller sig ingefäran i ca 1 månad.

Observera att det handlar om ungskott av ingefärsrot. I stället för risvinäger så kan man använda äppelcidervinäger.

~Paul~
Ah, tack

Du säger en månad, men eftersom jag inte vill ha socker i, hur länge håller sej den då tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ungskott är små knubbiga rötter utan/få utväxter. De är ljusare i färgen och skalet är tunnare. Inte alla affärer har dem, tyvärr.

~Paul~

Jag har köpt dessa, är det ungskott..? Hur vet jag annars vad ungskott är?

http://i508.photobucket.com/albums/s...a/P8271116.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Den unga ingefäraroten är mycket mildare - och godare - än den äldre. Dessutom saknar den nyplockade roten skal men de lär vi inte träffa på vid våra breddgrader.

Men stoppa gärna ner en ingefärarot i sandjord så kommer det snart upp en ny planta.

Vad är roten, kan jag stoppa ner en av dessa klumpgrejjer som de är i jord bara?

Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Är det priset som är problemet kan jag rekommendera att kika lite i några asiatiska/japanska matbutiker. Där kan man ofta köpa färdig gari betydligt billigare. Köpte själv en hyfsat stor (800 gram tror jag) påse för under hundringen när jag skulle göra sushi till många. Dessutom är de man hittar där ofta bättre än de som finns i vanliga butiker.

Att göra själv är givetvis en helt annan sak, som kan vara roligt i sig, men annars så är det här en bra kompromiss.

Det är främst priset men även sockermängden, jag brukar köpa i en asiatisk butik men det är dyrt endå. Ca 50kr för en glasburk.
Citera
2009-08-27, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
1. Du säger en månad, men eftersom jag inte vill ha socker i, hur länge håller sej den då tror du?

2. Jag har köpt dessa, är det ungskott..? Hur vet jag annars vad ungskott är?

1. Skall du inte ha socker i?? På vilket sätt hade du tänkt att lägga in dem?

2. Nej, det är inte ungskott, tyvärr. Ugnskott ser nästan genomskinliga ut med lite grönt skimmer under det tunna skalet. De är också dessutom mindre och inte så förgrenade.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in