2009-08-24, 15:02
Medlem
Jag har kollat på olika recept på hemgjord alkoholhaltig glögg och bara funnit recept där grunden är svagdricka. Svagdricka innehåller kolsyra, är kolsyra viktig för att jästen skall jäsa och bilda alkohol? för jag funderar på om det skulle gå att göra alkoholhaltig glögg på någon ej kolsyrad dryck?
i recepten brukar vanlig köks-jäst användas.
Jag vore tacksam för tipps av er som kan!
Citera
2009-08-24, 15:24
Medlem
Är ingen glögg-expert direkt men nej, kolsyra är inte viktigt för att jäsning ska bilda alkohol. Exempelvis vin och mäsk innehåller ingen kolsyra och dessa jäser ändå och bildar alkohol. Vi jäsning brukar däremot kolsyra bildas i slutprodukten, så om man tillverkar mäsk eller vin skakar man bort kolsyran ur den färdigjästa slutprodukten.
Citera
2009-08-24, 15:49
Medlem
klybans avatar
Vad faan gör du två trådar för om samma glögg?

Kolsyran i svagdrickan försvinner omgående nästan i och med all sockret.
att att man blandar, sen under jäsningen bildas mängder med kolsyra som biprodukt.

Glögg går att göra på vanlig jäst, men denna jäst kräver mer tid till att klarna.
Så bättre köpa en riktig.
Citera
2009-08-24, 16:09
Medlem
Tack för svaren!
Jag skrev två trådar för att på denna tråden få svar om just jäsningen specifikt och den andra tråden vill jag ha svar från de med erfarenhet av jusst glöggtillverkning om hur deras slutprodukter blivit. Men visst kan det verka onödigt.

Ok så vinjäst är det bästa att använda då? hur vet man när drycken jäst färdigt, är det när det slutat att bubbla?
är det bra att använda något klarningsmedel när drycken är färdigjäst eller är det bara vissa drycker man ska använda det till?
och finns det något att ta i som reducerar kolsyran om det finns kvar kolsyra när drycken är färdig?
Citera
2009-08-24, 16:19
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lellisen
och finns det något att ta i som reducerar kolsyran om det finns kvar kolsyra när drycken är färdig?

Skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, skaka, och sedan är all kolsyra borta.

Detta ska du göra efter drycken har jäst klart. INNAN du ställer den för klarning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in