2003-12-16, 21:08
Medlem
Peter Pungs avatar
Här följer ett recept på en av världens godaste kycklingrätter med Thai-touch.

För 3 Personer

Ingredienser:

3 kycklingfileer
½ purjolök
1 burk ICA:s Kokosmjölk
1 bit färsk ingefära (ganska stor)
1 Limefrukt
Salt
Peppar
Curry

Tillagning:

Strimla kycklingen och stek denna tillsammans med hackad purjolök. Stek helst i olivolja och krydda samtidigt lite med salt, peppar och curry. När kycklingen är färdigstekt häller du i kokosmjölken tillsammans med lite vatten eller vanlig mjölk. Var inte orolig för att kokosmjölken är "härdad", den ska se ut så. Ev. kan även lite majsena-redning behövas (om man vill).

Fram med ett rivjärn och riv ner en del av skalet på limefrukten. Dela sedan frukten och pressa i saften. Skala ingefäran med en matkniv eller potatisskalare och riv ner denna också. Krydda sedan efter behag med salt och curry och låt puttra på spisen en liten stund.

Servera med Jasminris (ev. Basmati).
Ställ gärna fram en flaska Sweet Chili Sause på bordet. (ICA:s är god)
Citera
2003-12-16, 22:43
Medlem
/dev/jesuss avatar
Låter jättesmaskigt. En fråga dock: jag har lite svårt för kokos, hur mycket smak av kokos lämnar egentligen kokosmjölken? Kan man byta den mot vanlig mjölk utan att förstöra hela rätten?
Citera
2003-12-17, 06:44
Medlem
Peter Pungs avatar
Skulle nog vilja påstå att kokosmjölken är absolut nödvändig. Jag är inte heller speciellt förtjust i ren kokos, men tillsammans med de andra ingredienserna blir smaken helt annorlunda. Så med andra ord, Nej, det smakar inte speciellt mycket kokos.
Citera
2004-01-04, 13:51
Medlem
Peter Pungs avatar
Ingen som har testat och vill berömma mig för världens bästa recept??
Citera
2004-01-04, 13:59
Bannlyst
Jag har lagat en mycket liknande rätt flera gånger, med några skillnader. Jag brukar strimla ingefäran och låta den fräsa med från början, och sedan har jag alltid färsk hackad chili i, också den från början. Men gott är det. Vad tror du om bambuskott eller vattenkastanjer i? Och varför inte lite böngroddar precis mot slutet?
Citera
2004-01-04, 14:11
Medlem
Hin Håle.s avatar
Jag brukar ofta slänga ihop någonting likn. när jag wookar. Basmatiriset ersätt av äggnudlar, limefrukten med citrongräs och ingefäran kompletteras med färsk chili. Självklart bör man också ha lite grönsaker av asitisk typ i också, t.ex. någon av snabbköpets färdiga frysta mixar (om dom inte har en välsorterad grönsaksdisk dvs.). Mums!
Citera
2004-01-04, 20:27
Medlem
Anarkogossens avatar
Glöm aldrig röd och grön paprika skuren i romber!!!

Paprikapulver kan väga upp det litegrann, men färsk paprika är definitivt bäst!
Citera
2004-01-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Pung
Här följer ett recept på en av världens godaste kycklingrätter med Thai-touch.

För 3 Personer

Ingredienser:

3 kycklingfileer
½ purjolök
1 burk ICA:s Kokosmjölk
1 bit färsk ingefära (ganska stor)
1 Limefrukt
Salt
Peppar
Curry

Tillagning:

Strimla kycklingen och stek denna tillsammans med hackad purjolök. Stek helst i olivolja och krydda samtidigt lite med salt, peppar och curry. När kycklingen är färdigstekt häller du i kokosmjölken tillsammans med lite vatten eller vanlig mjölk. Var inte orolig för att kokosmjölken är "härdad", den ska se ut så. Ev. kan även lite majsena-redning behövas (om man vill).

Fram med ett rivjärn och riv ner en del av skalet på limefrukten. Dela sedan frukten och pressa i saften. Skala ingefäran med en matkniv eller potatisskalare och riv ner denna också. Krydda sedan efter behag med salt och curry och låt puttra på spisen en liten stund.

Servera med Jasminris (ev. Basmati).
Ställ gärna fram en flaska Sweet Chili Sause på bordet. (ICA:s är god)
Ser helt OK ut, brukar liksom en del andra här på forumet göra liknande. Blir oftast tager vad man haver varianten. Däremot ställer jag mig frågande till att använda olivolja i asiatisk matlagning. Känns helt fel... Och så skulle jag vilja slå ett slag för den gröna currypastan! Testa att byta ut curryn i ditt recept mot det..! Gjutet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in