• 1
  • 2
2003-12-16, 20:22
Medlem
MooGyMaNs avatar
Undrar vad ni som pluggar och har studielån o bidrag brukar käka? själv så är jag i nudlar/pyttipanna/köttbullar/pasta-fällan... fast ja börjar tröttna hårt på den. nån som har tips? jag orkar sällan laga mat som tar lång tid...
Citera
2003-12-16, 20:35
Medlem
WSEs avatar
Jag äter bara en gång om dagen. Oftast när jag är hemma hos någon polare eller mamma och snyltar.
Citera
2003-12-16, 20:38
Medlem
H.E.L.s avatar
tonfisk,ris,diverse inälvsmat,korv,fil,sallad,fullkornsvälling,kikärto r
Citera
2003-12-16, 20:58
Medlem
Hin Håle.s avatar
Ris med soja eller popcorn.. Backup-maten för när det kniper till ordentligt inmundigas i pillerform.

Jag är nog urtypen för den svenske studenten.
Citera
2003-12-16, 21:11
Medlem
felangurs avatar
Kebabtallrik, Pizza blir det mest.
äter bara högst två mål mat om dagen oftast ibland bara ett.
såklart så är man inne hos nån granne när man känner att det luktar mat i huset!!! jag har snälla grannar som utfodrar mig.
Citera
2003-12-16, 22:01
Medlem
Det var några år sedan jag pluggade, men en bunt tips:

- Pastagucka. Fräs lite bacon (12,90), dräll i en tetra matlagningsgrädde (9,90), skiva i valfri lök (purjolök är rätt bra), salt, peppar, presto! Du har just fått pastasås som räcker till tre mål. Red med Maizena om du föredrar den lite stabbigare. Vitlök i är inte heller fel.

- Köttbullar. Irländsk fulköttfärs är närmast gratis, lök likaså. Ägg och ströbröd har du hemma (även om det är billigare att riva gårdagens frallor). Servera med potatismos (potatis: 2:-/kg) och gräddsås.

- Påsnudlar! Studentens räddning

- Omeletter. Ägg är billigt, vatten är gratis. Fyll med en stuvning på burksvamp+urvattnade frysräkor, sparris (billigt om du köper färsk och förväller själv) eller nåt liknande.

- Pytt i panna. Grillkorv (9,90), lite skinka i ojämna skivor (halvgratis), potatis och lök.

- Fiskgratäng. Kan varieras i det oändliga. Gör den på Alaska Pollock (sammanpressad fulfisk) så blir den riktigt billig.

- Grönsakssoppa är alltid tacksamt att laga, går att frysa också.

Öht är saker gjorda på köttfärs extrembilligt (speciellt om du köper köttfärs av skum kvalitet i tvåkilosförpackningar). Pannbiff, köttbullar, köttfärssås, hamburgare, ...

/ Bängröv - tillbaka efter en månads uppkopplingsstrul.
Citera
2003-12-16, 23:02
Medlem
RIP-Polariss avatar
Jag brukar variera med lite olika soppor o grytor

Korvsoppa:

Falu
Lök
morötter
Potatis (fast)
Andra grönsaker o rotsaker efter tycke o smak
Kryddor efter smak (vitlök, basilika peppar etc)

Hacka allt i lagom bitar, släng i gryta o fräs på, i med vatten o buljongtärning.
Småputtra tills potäterna är lagom mjuka.
Käka med bröd som tillbehör.
Gör mycket o spara till morgondagens lunch.
Citera
2003-12-16, 23:18
Medlem
joyces avatar
Fisksoppa, korvstroganoff, lammgryta, köttfärs, kycklinglår.

Alla går att variera i det oändliga med olika kryddningar och tillbehör.

Billigt och bra att alltid ha hemma: kikärtor, gröna frysta ärtor, majskorn, bönor i alla färger och sorter. Passerade tomater, köper alltid i flak på överskottsbolaget

Mina skafferier och frysar är alltid välfyllda så det finns alltid något smaskigt att äta.

Som tillägg kan jag säga att jag har tre barn och då blir det lätt att man lagar mycket mat. När jag bodde själv levde jag på kaffe och bragokex
Citera
2003-12-16, 23:20
Medlem
Pellenezs avatar
När jag pluggade så körde jag men fiskpinnar körda i brödrosten och pulvermos utrört i varmt kramvatten. MUMS!
Citera
2003-12-16, 23:27
Medlem
felangurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
När jag pluggade så körde jag men fiskpinnar körda i brödrosten och pulvermos utrört i varmt kramvatten. MUMS!

Snabbt som fan går det
kanske inte är en måltid man bjuder folk på, men äta går det
Citera
2003-12-16, 23:53
Bannlyst
Vissa saker kompromissar jag inte med, och maten är en sån sak. Kan nog komma ifrån att morsan alltid lagade mat, är alltså inte uppväxt med färdigmat och sånt. Jag tycker det är en skön avkoppling att laga mat, dessutom är det billigt med grytor av olika slag.
Citera
2003-12-17, 01:20
Medlem
En pryl som funkar bra som fan och som man kan vaiera in absurdum är;

En eldfast ungsform.
Smörj in med margarin eller liknande.
Fyll till tre fjärdedelar med pasta typ vanliga makaroner.
Blanda ner annat som du kan tänkas i kyl, frys, skafferi eller under soffan.
T.ex tonfisk, djupfrysta grönsaker, fräst bacon, lök, ett husdjur osv. Ni har säkert fattat galoppen.... Kajsa Varg-läget alltså!
Vispa ett par ägg med vatten eller mjölk eller vid goda tider och högtidliga tillfällen matlagningsgrädde. Vispa ner lite mjöl i "stanningen" för lite fläskpannkakefeeling. Salta å peppra och häll sedan över anrättningen.
Skicka in i ugnen för gräddning!

Blir nån slags makaronlådsvariant som mättar bra och beroende innehåll och mängd kärlek vid tillredningen kan bli riktigt gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in