• 1
  • 2
2009-08-23, 23:30
Medlem
Ibland hör jag 22%, ibland 30%. Men finns det någon som vet säkert hur det funkar med reavinstskatt på bostadsrätt?

Jag har nämligen sålt ett bostadsrätt med ungefär 100000 kronor i vinst, efter arvodet till mäklaren. I den bostaden har jag varit folkbokförd i minst ett år. Om jag har uppfattat rätt, så måste jag betala 22% i skatt, alltså 22000 kronor. Stämmer det?

Sen har jag köpt en annan lägenhet, som jag kanske kommer att sälja nu p.g.a eventuellt flytt till utomlands. Jag har varit folkbokförd i bostaden i mindre än en månad och kommer troligtvis inte å bli så länge till heller. Om jag nu säljer den här nya bostaden med vinst, så ska jag betala 30% skatt på vinsten. Stämmer det?

Sen har jag två andra små frågor. Vore tacksam för svar.

-Kan man göra avdrag på mäklararvodet i deklarationen? Hur mycket i procent är det isåfall?

-Måste jag själv kontakta skattemyndigheterna angående skatt på vinst och avdraget, eller kommer det automatisk i nästa års deklaration?

Tack i förväg!

-
Citera
2009-08-24, 00:06
Medlem
stillsams avatar
Sedan 1 januari 2008 är det 22% på hela vinsten som gäller. Innan dess var det 30% på 2/3 av vinsten.

Mäklararvodet är avdragsgillt.

Du deklarerar försäljningen på en särskild blankett, K6, där även mäklararvodet redovisas (även andra avdragsgilla kostnader som avgifter för medlemsansökan till föreningen, ev. avgift för ansökan om utträde, administrationskostnader osv)

http://www.skatteverket.se/funktione...3e8000472.html
Senast redigerad av stillsam 2009-08-24 kl. 00:13.
Citera
2009-08-24, 07:29
Medlem
Har du sålt via mäklare så kan de fylla i K6 blanketten till dig.
Citera
2009-08-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Sedan 1 januari 2008 är det 22% på hela vinsten som gäller. Innan dess var det 30% på 2/3 av vinsten.

Mäklararvodet är avdragsgillt.

Du deklarerar försäljningen på en särskild blankett, K6, där även mäklararvodet redovisas (även andra avdragsgilla kostnader som avgifter för medlemsansökan till föreningen, ev. avgift för ansökan om utträde, administrationskostnader osv)

http://www.skatteverket.se/funktione...3e8000472.html

Tack så mycket för svar!

Men 22% måste väl gälla om du har bott i bostaden i minst ett år. Vet du om det stämmer att det är 30% skatt på hela vinsten om man inte har bott där i minst ett år?

Vet du hur mkt procent av mäklararvodet får man tillbax?
Citera
2009-08-24, 17:51
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darrenp82
Tack så mycket för svar!

Men 22% måste väl gälla om du har bott i bostaden i minst ett år. Vet du om det stämmer att det är 30% skatt på hela vinsten om man inte har bott där i minst ett år?

Jag har inte sett någon undantagsregel, därmed inte sagt att det inte finns. Hela mäklararvodet (100 %) får dras av.
Citera
2009-08-24, 18:04
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darrenp82
Tack så mycket för svar!

Jag tror inte det finns någon sådan regel när det gäller rätten till den lägre skattenivån, dock måste du ha haft den först och främst som bostad och inte ett investeringsobjekt.

För att få göra ett uppskovsavdrag (dvs köpa ny bostad skjuta upp skatteskulden på framtiden) så måste du ha bott i lägenheten i ett år, men det är väl irrelevant i det här sammanhanget eftersom du är beredd att slanta upp skatten efter försäljningen.
Citera
2009-08-24, 19:48
Medlem
Ursäkta att jag hi-jackar tråden lite. Men hur vanligt är det att ha en bostadsrätt på en juridisk person? Och hur accepterat är detta i de diverse föreningarna? Har funderat på att skaffa ett LTD, eller alternativt någon annan förmånlig bolagsform utomlands. I och med att bostaden då ägs av ett utlandsregistrerat bolag slipper jag alltså skatten. För/nackdelar med detta upplägg? Det handlar inte om några stora pengar egentligen, planerar att köpa för ca 2 miljer med min mor som borgenär. Är detta dumt med tanken på upplägget?
Citera
2009-08-24, 20:37
Medlem
Jag förstår att det gäller 22% om man har bott i bostaden i minst ett år. Och jag vet reglerna med uppskov.

Min fråga är.... är det fortfarande 22% om jag säljer en bostad med vinst, UTAN att ha bott där i minst ett år? Eller måste man betala högre skatt?
Citera
2009-08-24, 20:54
Medlem
Phalanxs avatar
Ja, det är 22 procent i skatt på vinsten oavsett hur länge du bott i bostadsrätten så länge det rör sig om en privatbostad (och inte näringsbostadsrätt).

Att vissa föreningar inte vill ha juridiska personer beror bl a på att de kan bli så kallat oäkta föreningar om de har för mycket hyresinkomster från lokaler samt juridiska personer på lägenheterna. Sen finns det kanske andra skäl också, ex om det uppkommer störningar i lägenheten är det oftast lättare om det är en fysisk person. Att föreningar skulle acceptera Ltd bolag ställer jag mig ytterst tveksam till.

Btw så är även utländska bolag är skattskyldigt för ev. vinst vid försäljning.
Senast redigerad av Phalanx 2009-08-24 kl. 20:56.
Citera
2009-08-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Ja, det är 22 procent i skatt på vinsten oavsett hur länge du bott i bostadsrätten så länge det rör sig om en privatbostad (och inte näringsbostadsrätt).

Att vissa föreningar inte vill ha juridiska personer beror bl a på att de kan bli så kallat oäkta föreningar om de har för mycket hyresinkomster från lokaler samt juridiska personer på lägenheterna. Sen finns det kanske andra skäl också, ex om det uppkommer störningar i lägenheten är det oftast lättare om det är en fysisk person. Att föreningar skulle acceptera Ltd bolag ställer jag mig ytterst tveksam till.

Btw så är även utländska bolag är skattskyldigt för ev. vinst vid försäljning.

Okej, nån cypriotisk bolagsform att föredra? Eller hur tycker ni att jag, eventuellt, skall bära mig åt?
Citera
2014-03-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Jag har inte sett någon undantagsregel, därmed inte sagt att det inte finns. Hela mäklararvodet (100 %) får dras av.

Så vi drar ett exempel. Jag har sålt min bostadsrätt och fått en vinst på 200 000.
Mäklararvodet var 37000 av dessa 200 000.
Då räknar jag alltså 22% på den totala vinsten inklusive mäklararvode:
200 000* 22 % = 44 000

44 000 kr behöver jag skatta för vinsten.

Kan någon bekräfta om jag har uppfattat detta korrekt?
Citera
2014-03-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Så vi drar ett exempel. Jag har sålt min bostadsrätt och fått en vinst på 200 000.
Mäklararvodet var 37000 av dessa 200 000.
Då räknar jag alltså 22% på den totala vinsten inklusive mäklararvode:
200 000* 22 % = 44 000

44 000 kr behöver jag skatta för vinsten.

Kan någon bekräfta om jag har uppfattat detta korrekt?
Nä, du drar av arvodet innan du räknar ut vinstskatten.
200 - 37 = 163
163*22% = 36

36 000 att skatta för din vinst på 163 000 efter avdraget mäklararvode.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in