• 1
  • 2
2009-08-23, 23:25
Medlem
Tjänare, jag gjorde en tråd igår om "hur får man social bidrag?"

Idag har jag en ny fråga som jag funderat på.
Dom som läste min förra fråga vet att jag är väldigt trött på pluggandet. Jag är 19 år och gått om 2 gånger. Första gången kom jag ej in på programmet jag valt och andra gången så ångrade jag inriktningen jag valt.

Så ist för att gå i skolan så har jag funderat över ifall det finns en möjlighet att söka jobb även om det inte finns många jobb för en person utan utbildning.

Så till min fråga - Jag som bor med min mamma som inte har någon inkomst mer än Social bidrag. Finns det någon chans att jag kan få social bidrag som bor hemma och är över 18 år?

Förstå mig inte fel, jag vill jätte gärna ha jobb och tjäna pengar, Men jag vill inte gå i skolan... =/

Skippa moralkakorna och svara så bra ni vet och kan =). Tack på förhand.
Citera
2009-08-23, 23:26
Medlem
Gondars avatar
Du ska nog kunna få socialbidrag. Dock hade jag hellre satsat på kriminalitet om jag vore i din sits. (:
Citera
2009-08-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gondar
Du ska nog kunna få socialbidrag. Dock hade jag hellre satsat på kriminalitet om jag vore i din sits. (:

Kommer inte på fråga. (:
Citera
2009-08-24, 00:48
Medlem
Jag kan säga att jag är exakt som dig nästan varken några betyg eller något ifrån skolan , har försökt men misslyckas hela tiden (Mesta dels på proven). Men när jag hoppa av försökte jag skaffa bidrag vart avslaget när jag var 19 år eftersom dom sa att min mamma hade försörjningsplikt tills jag var 20 år gammal. Men när jag blev 20 så var det inge stop då gick allt hur bra som helst. Så blir du nekad testa igen vid 20 års ålder.
Citera
2009-08-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Jag kan säga att jag är exakt som dig nästan varken några betyg eller något ifrån skolan , har försökt men misslyckas hela tiden (Mesta dels på proven). Men när jag hoppa av försökte jag skaffa bidrag vart avslaget när jag var 19 år eftersom dom sa att min mamma hade försörjningsplikt tills jag var 20 år gammal. Men när jag blev 20 så var det inge stop då gick allt hur bra som helst. Så blir du nekad testa igen vid 20 års ålder.

Thanks a lot =).
Citera
2009-08-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp

Hur bar du dig åt för att få bidrag?
Citera
2009-08-24, 10:05
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxication
Hur bar du dig åt för att få bidrag?

Strunta i det du och koncentrera dig på att skaffa ett jobb. Finns massvis med företag som man inte behöver ha läst Matte C eller religion för att få jobb. Gå runt på krogarna och fråga om de har något, serveringsjobb behöver du inte ha utbildning för exempelvis (vissa krogar kräver säkert det men långt ifrån alla). Gå till hamburgerrestauranger/gatukök/pizzerior etc och fråga om de behöver hjälp.

Går du runt och tänker på bidrag lär du inte komma så långt i livet.
Citera
2009-08-25, 00:34
Medlem
Kort svar, ja! du kan få hyra + normen av Socialen. Skriv kontrakt med mamma din att du betalar si och så många kronor per månad.

Men ärligt talat fattar du hur dumt det låter? Sluta skolan för att "söka jobb" som inte finns för dig, och börja ta bidrag? Ta dig i kragen och gå kurser eller vad som helst som intresserar dig, för det finns ingenting dummare än att fastna i "bidragsträsket".

Då jag har erfarenhet därifrån, så kan jag meddela att det är inte lätt att komma upp på fötter och bli en självständig människa.
Citera
2009-08-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheInternalRevenueService
Kort svar, ja! du kan få hyra + normen av Socialen. Skriv kontrakt med mamma din att du betalar si och så många kronor per månad.

Men ärligt talat fattar du hur dumt det låter? Sluta skolan för att "söka jobb" som inte finns för dig, och börja ta bidrag? Ta dig i kragen och gå kurser eller vad som helst som intresserar dig, för det finns ingenting dummare än att fastna i "bidragsträsket".

Då jag har erfarenhet därifrån, så kan jag meddela att det är inte lätt att komma upp på fötter och bli en självständig människa.

Jag vet hur svårt det är att få jobb... min bror jobbade som vikariat i över 3 år sen fick han kicken.
Grejjen är att jag inte VILL plugga längre, jag ORKAR inte med det... därför vill jag hellre ha tag i ett jobb ( som jag vet finns väldigt få utav ) Och måste även ha pengar medans jag söker.
Citera
2009-08-25, 01:10
Medlem
Citat:
Jag vet hur svårt det är att få jobb... min bror jobbade som vikariat i över 3 år sen fick han kicken.
Grejjen är att jag inte VILL plugga längre, jag ORKAR inte med det... därför vill jag hellre ha tag i ett jobb ( som jag vet finns väldigt få utav ) Och måste även ha pengar medans jag söker.

Livet är tufft ibland, men gå skola medans du söker jobb. Då har du en fast inkomst som du förhoppningsvis överlever på.

Du kan väl läsa någon kurs på KOMVUX / mot Högskolan? Någonting intresserar väl dig? Ge inte upp och släpp allt, du kommer ångra dig senare i livet. Sen söker du jobb som en galning, gå runt till butiker och prata med chefen.
Citera
2009-08-25, 13:12
Medlem
Citat:
Testa med att gå till arbetsförmedlingen och försök få en lärlingsplats någonstans.
Då har du inkomster, där du inte behöver blotta dig själv.
Soc. bidrag är en nödlösning som bara gör dig passiv i längden.
Lycka till.
Citera
2009-08-25, 22:42
Medlem
Enda jag tänker säga i denna tråd är ett jävulst hett tipps faktiskt !

Gå till arbetsförmedligen och fråga efter svets-kurser ! det är riktigt lätt att lära sig svetsa och lära sig arbeta med plåt ! jag ska själv börja 3an nu med inriktning svets, och är nu ute på praktik.
Och dom är förvånad över hur mycket jag kan och vad jag har lärt mig på 2 år.

dock så måste du ju plugga då, men det är tamefan det bästa tipset jag kan ge dig. Och just nu är det ju dåligt med svets jobb, så när du har utbilda dig klart så har det nog släppt och då söker dom tonvis med svetsare ! GO FOR IT !

/ Dirigo
Ursäkta massa särskrivning och stavfel, trött som ett tok
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här