2003-12-16, 18:33
Medlem
Införsel av narkotikaklassade mediciner, såsom alprazolam, diazepam och dylikt är inte tillåtet. I vissa länder säljs sådant rakt över disk och mycket billigt, tänker främst på sydostasien och sydamerika. Anta då att man får ett recept av en läkare på platsen, som man kan visa upp vid hemresan, får man då ta med sig tabletterna? Nu menar jag inga stora mänger, utan kanske max 100st. Det är knappast jättesvårt att få en läkare i Bangkok eller PnomPhen att skriva ut ett "fett" recept.

Någon som vet något om detta?
2003-12-17, 02:52
Medlem
Urklipp från Läkemedelverket http://www.mpa.se/index.shtml

Vilka särskilda regler gäller för införsel av narkotiska läkemedel till Sverige?

Sömntabletter, lugnande medicin och starka mediciner mot smärta kan vara narkotikaklassade. Om du vill veta om din medicin är narkotikaklassad i Sverige kan du fråga på ett apotek eller titta på Läkemedelsverkets förteckning över narkotikaklassade läkemedel.

Resande från ett land som inte deltar i Schengensamarbetet får föra in narkotiska läkemedel i klass II och III för högst 5 dagars förbrukning, och narkotiska läkemedel i klass IV och V för högst 3 veckors förbrukning.

Om man reser från ett land som är med i Schengensamarbetet och medför ett så kallat Schengenintyg är det dock möjligt att föra in narkotiska läkemedel i klass II, III, IV och V i en mängd som motsvarar högst 30 dagars förbrukning.

Narkotiska läkemedel får inte tas in i Sverige via post. Läkemedelsverket har ingen möjlighet att ge dispens från detta förbud.
2003-12-17, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Benton
Urklipp från Läkemedelverket http://www.mpa.se/index.shtml

Vilka särskilda regler gäller för införsel av narkotiska läkemedel till Sverige?

Sömntabletter, lugnande medicin och starka mediciner mot smärta kan vara narkotikaklassade. Om du vill veta om din medicin är narkotikaklassad i Sverige kan du fråga på ett apotek eller titta på Läkemedelsverkets förteckning över narkotikaklassade läkemedel.

Resande från ett land som inte deltar i Schengensamarbetet får föra in narkotiska läkemedel i klass II och III för högst 5 dagars förbrukning, och narkotiska läkemedel i klass IV och V för högst 3 veckors förbrukning.

Om man reser från ett land som är med i Schengensamarbetet och medför ett så kallat Schengenintyg är det dock möjligt att föra in narkotiska läkemedel i klass II, III, IV och V i en mängd som motsvarar högst 30 dagars förbrukning.

Narkotiska läkemedel får inte tas in i Sverige via post. Läkemedelsverket har ingen möjlighet att ge dispens från detta förbud.

Rätta mig om jag har fel. Men visst är Valium IV. Då borde man få ta med sig ca: 30 blåvalium hem från Thailand utan tillstånd. Säga att man har dom mot sömnproblem.
Är jag fel ute?
2003-12-17, 12:56
Medlem
cocksuckers avatar
Om man ändå mutar nån läkare att skriva ut ett "fett" recept, borde man inte kunna säga att han fick nån spänn om han överdrev doseringen som fan, typ 10 valium om dagen mot sömnbesvär då får man ju 300 tabletter med sig hem..
2003-12-17, 13:41
Bannlyst
Vilka länder är med i Schengen?
2003-12-17, 17:32
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovlov
Vilka länder är med i Schengen?

Är det inte dem flesta Eu länderna? Rätta mig någon om jag har fel?
2003-12-17, 17:36
Bannlyst
Sånt här skall avhandlas i den klistrade tråden ovan gissa vilken
Låser denna tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in