2009-08-23, 16:48
Bannlyst
Som topic lyder går det att köpa och ha en apa som husdjur ? har alltid velat ha en dom är så smarta och häftiga djur så nån som vet vad dom kostar och vart man kan köpa dom ?
2009-08-23, 16:51
Medlem
gul_zebras avatar
Primater är inte lagliga att ha i Sverige nej.
2009-08-23, 16:52
Medlem
supermassives avatar
Sök lite och läs vad som står i de andra trådarna.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=184376
https://www.flashback.org/showthread.php?t=710387
https://www.flashback.org/showthread.php?t=825411
https://www.flashback.org/showthread.php?t=106453
2009-08-23, 17:53
Medlem
Ziprexs avatar
I danmark är det lagligt att köpa vissa apor. Dvärgsilkesapa och även Döslalleapa (pippi-apa) om jag inte missminner mej. Dock får man inte ta med dom till sverige. Sen är det väl helt fritt att köpa i vissa andra länder, men syftade nu på lite mer närområde.

Det finns en fåtal som har apor lagligt i Sverige idag, dock hade dessa införskaffat sej djuren innan lagen kom till, och de fick därmed dispans. Nu får ingen skaffa apa.
Inte heller att rekomendera. De låter gulligt med en söt liten apa, men i verkligenheten är de riktigt jävelskap :P. Dom skitar ner o river sönder saker. Jag har själv varit inne i "skaffa-apa"-fas, men efter att ha läst mycket om det vet jag inte om jag skulle vilja ha en längre. Skulle man mot förmodan få tag i en apa så måste man veta vad man ger sej in på. Läs på så mycket du kan, Skulle vara väldigt intressant om någon som hade en apa råkade ha ett konto här på FB
Senast redigerad av Ziprex 2009-08-23 kl. 18:07.
2009-08-23, 19:32
Medlem
discoCunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slamboi
Som topic lyder går det att köpa och ha en apa som husdjur ? har alltid velat ha en dom är så smarta och häftiga djur så nån som vet vad dom kostar och vart man kan köpa dom ?

min mor umgicks med en kille när hon var yngre och han ägde en sån där pippi-apa som ziprex nämnde, och det stämmer att de är små otyg. den apan var väl någorlunda snäll, men en av apans favoritsysselsättningar var att plocka ur diskmaskinen, därefter sätta sig i den, och för att till sist hänga i den där snurrgrejen som sitter i dem.
den var även väldigt förtjust i killens flickvän. varje gång hon hade duschat kröp apan innanför hennes badrock, för sen sitta där och ogenerat klämma på hennes bröst. kom någon i närheten av henne fick apan raseriutbrott och drog fram som en orkan över väggar, golv och möbler och krossade saker.
när den var på gott humör så gillade den att bada i en balja. där kunde den ligga på rygg över en timma och vicka på tårna medan den höll fast sig i baljans kanter.
sket inne gjorde den också, överallt, men framförallt i blomkrukor och skor.

jag tror inte att det skulle bli någon större hit att ha en apa hemma. de ser roliga i naturen och på tv, men annars verkar de vara små äckliga monster.
2009-08-23, 19:44
Medlem
Ziprexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoCunt
min mor umgicks med en kille när hon var yngre och han ägde en sån där pippi-apa som ziprex nämnde, och det stämmer att de är små otyg. den apan var väl någorlunda snäll, men en av apans favoritsysselsättningar var att plocka ur diskmaskinen, därefter sätta sig i den, och för att till sist hänga i den där snurrgrejen som sitter i dem.
den var även väldigt förtjust i killens flickvän. varje gång hon hade duschat kröp apan innanför hennes badrock, för sen sitta där och ogenerat klämma på hennes bröst. kom någon i närheten av henne fick apan raseriutbrott och drog fram som en orkan över väggar, golv och möbler och krossade saker.
när den var på gott humör så gillade den att bada i en balja. där kunde den ligga på rygg över en timma och vicka på tårna medan den höll fast sig i baljans kanter.
sket inne gjorde den också, överallt, men framförallt i blomkrukor och skor.

jag tror inte att det skulle bli någon större hit att ha en apa hemma. de ser roliga i naturen och på tv, men annars verkar de vara små äckliga monster.
Ett utmärkt exempel .

Det låter så extremt gulligt med en apa som har lite personlighet och allt detta, men som sagt. Dom är odrägliga rent ut sagt. Jag sa det förut och säger det igen. Jag tycker verkligen inte att du ska skaffa en apa, men om du beslutat dej för att du fortfarande vill ha det; LÄS LÄS LÄS på ordentligt, så du vet vad det innebär. Här fick du som sagt ett bra exempel, och sitter man vid internet och letar så som jag har gjort så hittar man fler. Apor är inga lämpliga husdjur, det bästa vore bara om du kunde inse det här och nu (ämnat åt TS som ni kanske förstår.)
2009-08-24, 15:54
Medlem
Zanizailas avatar
Som jag skrev i ozelottråden - ska du ha ett olagligt djur i Sverige kommer du inte kunna gå till veterinären med det, och det måste man ju göra. Djur är förbjudna av anledningar - för att en normal privatperson inte kan ge dem det de behöver. (Fattas bara att samma sak händer till papegojorna, det behövs)
2009-08-25, 13:50
Medlem
Oddballs avatar
Låses då flertal trådar finns i ämnet.

Oddball
Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in