2008-07-18, 13:05
Medlem
Finns det möjlighet att skaffa en apa som husdjur? En sån här liten ni vet. Det skulle vara hur coolt som helst!
Citera
2008-07-18, 13:09
Bannlyst
Man får inte ha negrar som husdjur.

De är också människor.

Skämt å sido. Apor får man inte ha som husdjur av någon anledning. Hade med vilja ha en sån, som Ace Ventura. Kan träna de och hämta grejer ur kylskåpet och sånt. Men det kanske är därför de hindrar folk från att ha apor som husdjur, från sådana som mig.
Citera
2008-07-18, 13:42
Medlem
apoteks avatar
Fixade till rubriken. /Mod.

OnT: Du får inte ha en apa som husdjur. Om man vill ha en apa så krävs det speciellt tillstånd från jordbruksverket. Det får inte du som privatperson utan det är djurparker och liknande som får det.
Citera
2008-07-18, 14:09
Medlem
Jag har varit i kontakt med natur och jordbruks tjohejsan om det här. Minns inte exakt vad eller vilka just nu men nåt sånt. Parlamentet eller nåt?

Min bror hade en Apa han skulle ta hem från Afrika för några år sen. Ett par polare försvann in i djungeln 2 dagar och kom tillbaka med en apa, nyfödd och fortfarande kletig typ.
Hursom. Dom sa i enkla drag att det går importera som privatperson men det hade typ aldrig hänt. Så tydligen jävligt svårt men det ska gå på nåt sätt.

Ja jordbruksverket var det kanske. Tack apotek.

Borde ju annars gå den illegala vägen? Om man har deg dvs
Citera
2008-07-18, 14:26
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nej, dessutom så skall så gott som samtliga apor vara stökiga, bitas och vara allmänt jobbiga. För att inte förglömma att de kan bära på dödliga sjukdomar och vi för dem. Makkakernas herpes är ofarlig för dem t.ex men dödliga för människor.
Citera
2008-07-18, 16:37
Medlem
miapetters avatar
http://www.monkeyworld.org/

Om ni aldrig sett detta på Animal Planet så läs o begrunda.
Det finns anledning till att apor inte är tillåtna, de passar
inte som husdjur.
Citera
2008-07-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
http://www.monkeyworld.org/

Om ni aldrig sett detta på Animal Planet så läs o begrunda.
Det finns anledning till att apor inte är tillåtna, de passar
inte som husdjur.

Det där gäller väl bara chimpanser? Chimpanser är så pass smarta att de kommer att försöka förstöra allt i ditt hem så fort du inte är hemma. Men hur är det med småapor t.e.x den som Pippi Långström har? Eller apan som dök upp i TV serien vänner?

Missförstå mig inte. Jag är också emot att ha apor som husdjur men av etiska skäl. Jag vill bara ha fakta. Är små apor skötsamma som husdjur?
Citera
2008-07-18, 22:26
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det där gäller väl bara chimpanser? Chimpanser är så pass smarta att de kommer att försöka förstöra allt i ditt hem så fort du inte är hemma. Men hur är det med småapor t.e.x den som Pippi Långström har? Eller apan som dök upp i TV serien vänner?

Missförstå mig inte. Jag är också emot att ha apor som husdjur men av etiska skäl. Jag vill bara ha fakta. Är små apor skötsamma som husdjur?
nej. pippis apa var som den var iom att den enskilt blev uppfostrad så, på en djurpark. det ligger i en apas natur att vara stökig, och att alternera beteendet på en så känslig art är inte aktuellt.
således finns det ingen anledning att ha apan som husdjur.
således finns det anledning till att göra det olagligt.

hunden är ett bra exempel på människans etiska misstag i naturen. en hund är idag ganska hälsosam i sig, men mycket pekar på att vi skapat en självdöende ras - en franktenstein. sedan våra genetiska misstag har man i det stora insett att man absolut inte ska bråka med gener, och verkligen inte med våra närmaste genetiska grannar - apan.
puss.
Citera
2008-07-19, 18:56
Medlem
All right... Är det bara i Sverige som dessa regler gäller, eller finns möjlighet att skaffa en apa om man bor i nåt annat land? (Räknar då bort djungeln och afrika. Jag tänker på övriga europa och USA främst.)
Citera
2008-07-20, 11:58
Medlem
Varför skulle man vilja ha ett vilt djur som husdjur??
inget bra alternativ.. visserligen är alla djur tamda för att passa våra levnadssätt.. men en apa är inget bra alternativ..
Citera
2008-07-20, 14:05
Medlem
Man får inte ha en apa som husdjur och jag tror inte heller att de passar som det.

De kräver mer utrymme än vad de flesta kan ge sitt husdjur, de vill ha en flock och de är nog jävligt jobbiga. Skuttar runt och river saker och bajsar.
Monkey Business på Animal Planet eller en stund utanför en apbur på ett zoo är helkul, men ha en sån liten terrorist hemma? Nej tack.

Det jag vill ha sagt är att jag inte tror att apor är sådär puttenuttiga som Herr Nilsson.
Citera
2008-07-30, 14:05
Medlem
1991_s avatar
Kanske bara skitsnack men är det inte så (i USA iallafall) att om man är handikappad, och inte kan röra sina armar (eller liknande) att man får ha en apa hemma då....

Eller så är det bara jag som är lätttlurad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in