Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Säg att jag gillar att gå barfota (eller utan ngt på överkroppen), kan jag då gå barfota överallt (där det är tillåtet) eller bör man ha på sig skor på platser med mycket folk bara för att andra kan tycka att det ser illa ut att gå barfota?
Jag tycker att man ska visa hänsyn till andra människor, och många (jag t.ex.) tycker att det är äckligt när folk går barfota eller med bar överkropp på vissa ställen, t.ex. i matvarubutiken eller på stan. Det finns alltid en "normal åsikt", alltså produkten av allas åsikter som blir normen, och jag tycker att det är att visa respekt för sin omgivning att anpassa sig efter normen. Men, om du verkligen brinner för att gå barfota så tycker jag att du ska göra det, oavsett vad andra säger. Det slutar med att man får fråga sig hur viktigt det är för en själv att vara barfota.
Citat:
Bör man klippa gräset och måla huset bara för att andra ska tycka att det ser bra ut? Även om man inte bryr sig själv.
Ja, om man inte tycker att det är så jobbigt att klippa det så kan man väl göra det för att man får en bättre relation till sina grannar. Eller så kan man skita i det. Värdesätter man grannarnas åsikt om sin gräsmatta kan det ju vara värt arbetet med att klippa den för att få lite "poäng".
Citat:
När bör man bry sig om andras åsikter?
Att bry sig kan väl göra när helst man vill, men att anpassa sig efter andras åsikter tycker jag att man ska göra när man bedömmer att uppoffringen är värd den belöning man får i form av glada medmänniskor. Man har ingen skyldighet att alltid följa vad andra människor tycker utan minsta egna eftertanke, tvärtom tycker jag snarare att man har en skyldighet att först och främst göra det som man själv mår bra av.